گزارش جی پلاس

جریمه مربیان غایب در نشست خبری چیست؟/ فرهاد مجیدی؛ مردی بالاتر از قانون!

نخستین قوانین فوتبال حرفه‌‌ای با بی‌توجهی مسئولان و همینطور بی‌توجهی سرمربیانی مانند فرهاد مجیدی رعایت نمی‌شود و در مدت زمان اخیر تبدیل به یک اپیدمی شده که می‌تواند منجر به پسرفت فوتبال ایران شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ افراد زیادی خود را حرفه‌ای می‌دانند و معتقدند فوتبال ایران باید به سمت حرفه‌ای شدن برود. اگر چه هنوز از نظر زیرساختی شرایط مساعد برای پیشرفت فوتبال وجود ندارد اما مهم‌ترین مسئله، حرفه‌ای شدن نیروی انسانی شامل مربیان، بازیکنان، مدیران، هواداران و اهالی رسانه است تا به مرور ذهنیت لازم برای این پیشرفت ایجاد شود.

با این حال برخی‌ها با گذشت ۱۹ سال از شروع لیگ‌برتر هنوز به قوانین و قواعد موجود در فوتبال پایبند نیستند و خودشان را بالاتر از قوانین می‌دانند که این قبیل اتفاقات بزرگترین ضربه را در روند حرفه‌ای سازی بر پیکیره فوتبال ایران وارد می‌کند. 

*مورد عجیب سرمربیان تیم‌های ایران

از زمان شروع مجدد فوتبال در پساکرونا، نشست‌های خبری قبل و بعد از مسابقه به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی و بعضا به صورت ضبط شده در اختیار اهالی رسانه که پل ارتباطی با هواداران هستند، قرار می‌گیرد. این اتفاق به مراتب راحت‌تر از حضور مربیان در مکان‌های مشخص است که به غیبت سرمربیان تیم‌ها در نشست‌خبری به علت محدودیت‌های پروازی و سایر علل با خلل مواجه می شود. در واقع وقتی شرایط ضبط اظهارات مربیان و ارسال آن به رسانه‌ها فراهم شده، همچنان برخی از مربیان که ادعای حضور در فوتبال اروپا را هم یدک می‌کشند به قوانین پایبند نیستند و راه‌های فرار از رویارویی با هواداران را در پیش گرفته‌اند.

*مورد ویژه‌ای به نام مجیدی

مورد ویژه در نشست‌های خبری به فرهاد مجیدی اختصاص دارد که بعد از باخت تیمش در نخستین دیدار پساکرونا، هرگز در نشست‌های خبری ظاهر نشده و خودش را از هواداران تیمش و رسانه‌ها پنهان کرده است.

او در طول شش دیدار برگزار شده از لیگ‌برتر در پساکرونا هرگز حاضر به شرکت در نشست‌های خبری نشده و همواره مجید نامجومطلق به عنوان جانشین مجیدی پاسخگوی سوالات خبرنگاران و هواداران است و هر بار هم توجیه جدیدی برای این موضوع اعلام می‌شود.

در گذشته علت غیبت مجیدی و بی‌احترامی به قوانین موجود در سازمان لیگ، حفظ آرامش تیم عنوان شده بود اما نامجومطلق چندی قبل عنوان کرد مجیدی بعد از پایان بازی در برابر خبرنگاران حاضر می‌شود ولی باز هم سرمربی استقلال بعد از هفته‌ها غیبت، خلف وعده کرد. 

عجیب‌ترین توجیه مجیدی هم مربوط به بازی با شهرخودرو بود که مصطفوی، دستیار مجیدی گفت که کادرفنی به علت حضور در استان خراسان از این عضو مشهدی برای حضور در نشست خبری درخواست کردند پاسخ خبرنگاران را بدهد!

به جز مجیدی، سرمربیان سایر تیم‌ها هم در حالی که محروم نیستند، به نشست خبری نمی‌آیند و یا یکی از اعضای کادرفنی را موظف به انجام این کار می‌کنند.

نمونه این اتفاق در هفته بیست و هشتم لیگ‌برتر مشهود بود و برخی از مربیان مانند امیر‌ قلعه‌نویی و  بهنام سراج  هم در حالی که مشکلی نداشتند، در نشست خبری غیبت کردند و حتی به صورت ویدئویی پاسخگوی رسانه‌ها نبودند. 

*قانون درباره غایبان نشست‌های خبری چه حکم می‌کند؟ 

برگزاری نشست خبری در فوتبال ایران به اواخر دهه ۸۰ مربوط می‌شود و از اوایل دهه ۹۰ سازمان لیگ قانونی را برای الزامی شدن حضور سرمربیان تیم‌ها در نظر گرفت. 

طبق بند ۵ ماده ۳۱ آیین نامه مسابقات، سرمربیان تیم‌ها در صورت غیبت بدون موجه در نشست‌های خبری از یک میلیون تا ۵ میلیون تومان جریمه می‌شوند و در صورت استمرار احکام سنگین‌تری برای مربیان در نظر گرفته می‌شود. 

البته این قبیل قوانین از سوی متولیان فوتبال از جمله سازمان لیگ هم جدی تلقی نشده و شاید علت غیبت مربیان در نشست‌های خبری، کوتاهی مسئولان امر و کمیته انضباطی است.

هر چند امسال برخی از مربیان از جمله کالدرون، استراماچونی، قلعه نویی، نکونام، تارتار و ... در ابتدای فصل جاری مبلغ یک میلیون تومان جریمه شدند که محدود به همین یک بار بود! سراج سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان نیز شب گذشته پس از شکست مقابل پیکان در نشست خبری حاضر نشد.

*چرا مجیدی جریمه نمی‌شود؟ 

در طول فصل جاری هیچ یک از مربیان به اندازه مجیدی به صورت متوالی در نشست‌های خبری غیبت نکرده‌اند و تقریبا در برابر رسانه‌ها پاسخگو هستند اما اقدامات سرمربی استقلال در بازی‌های اخیر تبدیل به یک بدعت شده و حالا سایر مربیان هم که شاهد بی‌توجهی سازمان لیگ هستند، رفته رفته در برخی از نشست‌های خبری غیبت می‌کنند و قانون را جدی تلقی نمی‌کنند. 

علت اصلی این اتفاق، عدم برخورد سازمان لیگ با سرمربی آ‌بی پوشان است که روزگاری به دنبال تدوین قانون جدیدی برای برخورد با این قبیل مربیان و حتی اعمال محرومیت برای آن‌ها بود اما این اتفاق هم مانند سایر طرح‌های مهم عملی نشد. 

*جریمه AFC برای غیبت مربیان در نشست خبری قدر است؟ 

تقریبا مربیان خارجی و داخلی تیم‌های ایرانی در تمام نشست‌های خبری قبل و بعداز بازی شرکت می‌کنند چرا که AFC درباره برگزاری این رویداد و پاسخگویی مربیان و بازیکنان به رسانه‌ها و هواداران جدی است. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر جلسه غیبت در نشست‌ خبری مبلغ ۴ هزار دلار را در نظر می‌گیرد که همین موضوع موجب بازدارندگی از غیبت سرمربیان شده است. 

به همین علت است که باید در انتظار حضور مربیانی مانند فرهاد مجیدی و امیرقلعه نویی در نشست های خبری لیگ قهرمانان آسیا باشیم چرا که قوانین در این مسابقات نمادین نیستند و برای همه الزام آور است. 

به گزارش جی پلاس؛ انتظار می‌رود مربیان و مسئولان در فوتبال ایران هم به وظایف خود در قبال قوانین و هواداران پایبند باشند و شاهد رفتارهای سلیقه‌ای در برابر قانون‌شکنی نباشیم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید