هارون هاشم رشید از دنیا رفت

خبر کوتاه بود و تلخ. هارون هاشم رشید، شاعر شهیر فلسطینی در ۹۳ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هاشم رشید سال ۱۹۲۷ در غزه دیده به جهان گشود. او عضو شعرای کمیته نکبه و شاعران بازگشت بود که از دهه ۵۰ میلادی به عنوان یک شاعر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار شعر خود را وقف انقلاب فلسطینی و حق بازگشت فلسطینیان به موطن خود کرد. با ‌این حال سروده‌های او از مرزهای فلسطین فراتر رفت و بر زبان عرب‌ها از طبقات عوام تا نخبگان ادبی و هنری و حتی در تظاهرات و دیوارهای شهرهای مختلف راه یافت.

به گفته المفتوحه سعید الفیومی، استاد ادبیات عرب، هاشم رشید با اشعارش توانست تعادل روحی و آگاهی مردم فلسطین را از نو بازگرداند. به ویژه آنکه آثارش با آغاز نکبت اشغال فلسطین همراه شد و انتشار آن با افزایش تعدی اسراییل به حقوق فلسطین فزونی گرفت. هارون هاشم رشید، از پیشگامان و توسعه دهندگان شعر پایداری در ادبیات عرب و جهان اسلام قلمداد می‌شود. او شاهد اشغال فلسطین و اوضاع نابسامان کشورهای منطقه بود و مدت‌ها انتظار حرکت انقلابی مردم را می‌کشید. نسبت به مظلومیت کشورش واکنش نشان می‌داد، برای رهایی از این وضع، فریاد بر می‌آورد و با رد هرگونه سازش تنها راه را مبارزه می‌دانست.

هاشم رشید در شعر خود با زیباترین، بدیع‌ترین و در عین حال جانسوزترین واژگان، توجه ملت‌های جهان را به یتیمان فلسطینی معطوف می‌داشت. مظلومیت کودکان فلسطینی، امدادهای غیبی خداوند، شکیبایی در مقابل مشکلات، یادآوری گذشته درخشان اعراب، بی هویتی صهیونیسم، استعمار ستیزی و... بارزترین مضامین قابل بررسی در اشعار این شاعر را تشکیل می‌دهند. سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۷۶ هاشم رشید را به عنوان نماینده خود در نوار غزه انتخاب کرد اما اسراییل او را بعد از جنگ حزیران مجبور به ترک منطقه  کرد. او سپس به قاهره رفت و در آن جا به عنوان نماینده فلسطین در دانشگاه کشورهای عربی مشغول به کار شد. بعد از آن سمت سردبیری مجله «الشون العربیه» را برعهده گرفت و همزمان در تحریریه چندین روزنامه و مجله‌های معتبرعربی و فلسطینی فعالیت کرد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید