گزارش جی پلاس از رشد چشم گیر مصدومیت در پساکرونا

افزایش جنگ های صلیبی در لیگ برتر فوتبال!

شمار مصدومان از ناحیه رباط صلیبی در پسا کرونا نشان می دهد وضعیت فوتبالیست های ایرانی در شروع مجدد لیگ بغرنج بوده و 9 بازیکن به علت مصدومیت پارگی رباط باید 6 تا 9 ماه خانه نشین شوند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ با گذشت پنج هفته از شروع مجدد لیگ فوتبال ایران، مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی همچنان از تیم های لیگ برتری قربانی می گیرد و سایه به سایه فوتبالیست های ایرانی حرکت می کند.

در حال حاضر بازیکنان مختلفی از چندین تیم لیگ برتری قربانی این مصدومیت شده اند و باید بین 6 تا 9 ماه دور از فوتبال بمانند و چه بسا فصل آینده لیگ برتر را هم به طور کامل از دست بدهند چرا که اگر نتوانند در بازه نقل و انتقالات پیش و نیم فصل آماده شوند، جایی در ترکیب تیم فعلی یا آینده خود نخواهند داشت.

بعد از وقفه 5 ماه در برگزاری لیگ به علت شیوع کرونا و برگزاری مجدد این مسابقات با فشردگی زیاد، تاکنون 10 بازیکن رباط صلیبی خود را زیر بفل گرفته اند و راهی جز جراحی پیش روی آن ها نبوده است. برخی از تیم ها تا دو بازیکن اصلی خود را در این راه از دست داده اند و نتوانستند به علت بسته شدن نقل و انتقالات برای آن ها جایگزین پیدا کنند.

این تعداد پارگی رباط صلیبی در طول یک ماه، حکایت از آماده نبودن بازیکنان، نبود امکانات مناسب و نامناسب بودن کیفیت زمین تمرین و مسابقه های موجود در ایران است که با گذشت دو دهه از حرفه ای شدن لیگ برتر همچنان قربانی می گیرد.

اسامی مصدومان لیگ برتری از ناحیه رباط صلیبی از زمان شروع مجدد بازی ها به این شرح است:

دانیال ماهینی – پیکان

محمد انصاری – پرسپولیس

محسن ربیع خواه – پرسپولیس

مرتضی تبریزی – استقلال

رضا آذری – استقلال

امیرحسین حسین زاده – سایپا

محمد سهرابی نژاد – ماشین سازی

مهرداد کفشگری – نساجی

میلاد باقری – پارس جنوبی

علی عبدالله‌زاده - پارس جنوبی

البته این امیدواری وجود دارد که با افزایش آمادگی بدنی فوتبالیست ها به علت برگزاری مسابقات و گذشت 5 هفته از شروع مجدد آن، رو به کاهشی شدن برود و کمتر با این عارضه رو به رو شویم؛ اتفاقی که با توجه به بازی های مهم تیم ملی در انتخاب جام جهانی می تواند برای زنگ هشدار برای هر ملی پوش به صدا در بیاورد.

مصدومیت/ رباط صلیبی/ محمد انصاری

*پارگی رباط صلیبی چیست؟

پارگی رباط صلیبی یکی از کابوس های همیشگی فوتبالیست ها است. زانوی انسان چهار رباط دارد که رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از آن ها است و پارگی این رباط یکی از شدیدترین آسیب دیدگی ها به شمار می رود و می تواند 6 تا 9 ماه  یک ورزشکار را از صحنه مسابقات دور کند. نکته عجیب این است که حدود  80 درصد از پارگی های رباط صلیبی آسیب های بدون تماس هستند. بدون اینکه تکلی روی بازیکن رفته باشد عواملی مانند چرخش روی یک پا یا فرود آمدن نامناسب باعث پاره شدن رباط صلیبی می شود.

افراد عادی وقتی دچار این عارضه می شوندن نیازی به جراحی ندارند اما فوتبالست های حرفه ای باید رباط آسب دیده را جراحی کنند. در سال های گذشته افراد زیادی مانند احمدرضا عابدزاده، مجتبی جباری و محرم نویدکیا دچار پارگی رباط صلیبی شدند و حتی فوتبالیست هایی مانند امید روانخواه و محسن خلیلی به خاطر آسیب دیدگی شدید مجبور شدند از فوتبال خداحافظی کنند.

*وضعیت بغرنج فوتبالیست های ایرانی!

طبق آماری که از بازه هشت ساله بوندس لیگا موجود است تعداد بازیکنانی که دچار پارگی رباط صلیبی شدند 72 نفر بوده یعنی به ازای هر فصل 9 نفر. اما این آمار در فوتبال ایران بیشتر است. میانگین تعداد رباط های آسیب دیده در فوتبال ایران در طول فصل 13 مورد بوده که این آمار در دوران پساکرونا رشد چشم گیری را تجربه کرده است.

زهره هراتیان مدیر ایفمارک می گوید کوتاهی عضلات اطراف زانو مثل سه سر و چهار سر، یکی از عوامل اصلی این مصدومیت در بین بازیکنان ایرانی است و طبق معاینات 65 تا 70 درصد بازیکنان لیگ برتر از این موضوع رنج می برند.

دیدگاه تان را بنویسید