توضیحاتی در خصوص دستگاه تشخیص سریع کرونا

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با صدور اطلاعیه ای نسبت به توضیحات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره خبر ساخت دستگاه تشخیص کووید-۱۹ واکنش نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در روزهای قبل خبری مبنی بر ساخت دستگاه تشخیص کووید-۱۹ در کسری از دقیقه توسط محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران منتشر شد. روز گذشته ستاد ویژه توسعه فناوری نانو توضیحاتی را درباره رسانه‌ای شدن این طرح بیان کرد که منجر به صدور توضیحاتی از سوی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی این پژوهشکده، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«پیرو خبر ساخت دستگاه شناسایی Ros با کاربرد تشخیص کوید ۱۹ توسط روابط عمومی پژوهشکده سرطان‌ معتمد جهاددانشگاهی در تاریخ ۳۱ تیرماه، ستاد محترم نانو بیانه ای صادر نموده و در آن نسبت به رسانه ای شدن این دست آورد فناورانه پیش از نهایی شدن مجوز آن ابراز نارضایتی نموده‌اند.
در این راستا پژوهشکده سرطان معتمد لازم‌ می داند موارد زیر را خاطر نشان سازد:

گزارش خبری انجام‌ این‌ پروژه در تاریخ ۲۳ تیرماه (یعنی هشت روز قبل از گزارش پژوهشکده معتمد) به صورت گسترده توسط مجری محترم پروژه جناب آقای دکتر عبدالاحد که از دانشمندان نامدار کشور هستند از صدا و سیما پخش شده بود که به نظر می رسد ستاد محترم‌ نانو از این موضوع بی اطلاع بوده است.

همچنین در همان اعلام که در رسانه ملی پخش گردید، مجری محترم پروژه به صراحت پژوهشکده سرطان معتمد را به عنوان همکار اصلی معرفی نموده و  همچنین تاییدیه این پژوهشکده را به عنوان یکی از اسناد معتبر اجرای این‌ پروژه ارائه می نمایند.

ضمنا در خصوص نشر این‌خبر توسط پژوهشکده سرطان معتمد نیز با جناب دکتر عبد الاحد به عنوان مجری این‌ پروژه هماهنگی لازم‌ صورت گرفته و حتی متن خبر توسط ایشان ویراست شده بود.

در زمینه صدور مجوز استفاده از این دستگاه نیز، پژوهشکده سرطان معتمد تلاش گسترده ای را انجام داده است که مجری محترم پروژه و مسئولان مرتبط در جریان آن هستند.

از همه مهمتر، مقاله چاپ شده به عنوان یک سند قاطع علمی مبین حضور پر تعداد محققان پژوهشکده سرطان معتمد در لیست مولفین و بهترین مدرک و دلیل در نقش جدی این‌ پژوهشکده در طرح ایده، راه اندازی و کمک موثر در اجرای آن است.

اگرچه در حمایت مالی ستاد محترم‌ نانو از این پروژه و پروژه های مشابه تردیدی نیست و جای تشکر ویژه دارد لاکن امیدواریم این ستاد ضمن بررسی همه جانبه موضوع، ناخواسته زحمات جهادگران این‌ پروژه که یکی از ایشان به خاطر پذیرفتن خطرناک ترین مسئولیت در این پروژه، خود، مبتلا به بیماری کرونا گردید و پس از تحمل رنج فراوان، معجزه آسا از مرگ ‌نجات یافت را نادیده نگیرند.»

دیدگاه تان را بنویسید