روایت حاج احمدآقا از موضع گیری دولت موقت دربرابر حکم امام و متن حکم

امام خمینی چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حکمی خطاب به دولت موقت بر تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند که با موضع گیری دولت موقت مواجه شدند. حاج احمدآقا این مساله را روایت کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حکمی که خطاب به شورای انقلاب صادر کردند، بر تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند. تاریخ دقیق این حکم مشخص نیست و در صحیفه امام، بر اساس شواهد تاریخی سند این حکم حدود سی و یکم تیرماه سال ۵۸ جایگزین شده است.

 

مرحوم حاج احمدآقا در سال ۱۳۷۲ درباره حکم امام برای تشکیل اداره «امر به معروف و نهی ازمنکر» و موضع گیری دولت موقت و شورای انقلاب در برابر این حکم توضیحی به شرح زیر ارائه کرده اند که در صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۲۱۳ آمده است:

 

«این حکم چندی بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام خمینی صادر شد و به محض اینکه شایع شد که امام چنین حکمی صادر کرده اند، از طرف شورای انقلاب و دولت موقت آمدند و به هر وسیله ای که بود جلوی آن را گرفتند، به دو علت:

 الف: هنوز تشکیلاتی برای به اجرا در آوردن آن نیست.

 ب: هرج و مرج می شود و هر کس، هر فردی را به محکمه می برد و یا روحانیون شهرها که وارد هم نیستند، دخالت می کنند.

 

امام گرچه به هیچ وجه قبول نداشتند، ولی چون عده ای گفتند، قبول کردند. بعدها معلوم شد که اگر این حکم به اجرا گذاشته می شد با توجه به جوّ انقلابی می توانستیم جلوی خیلی از کارهای خلاف را بگیریم. و به عقیدۀ من دولت موقت از اینکه به محاکم کشیده شوند، هراس داشت».

 

متن حکم امام در ادامه آمده است:

 

"‌‌بسم الله الرحمن الرحیم‌

‌‌     شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره ای به اسم‌‎ ‎‌«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه های آن در تمام کشور‌‎ ‎‌گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‌‎ ‎‌اعمال دولت و ادارات دولتی و تمام اقشار ملت است. و دولت انقلاب اسلامی مأمور‌‎ ‎‌است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر‌‎ ‎‌کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر‌‎ ‎‌حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و قوای انتظامی‌‎ ‎‌حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجرای حکم و حدود الهی احدی‌‎ ‎‌مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد‌‎ ‎‌که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.‌

‌‎ ‎

صحیفه امام؛ ج 9، ص ۲۱۳

 

دیدگاه تان را بنویسید