ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی هوآوی در بریتانیا

دولت بوریس جانسون با هدف حفظ امنیت زیرساخته ای ارتباطی استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی را ممنوع اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد
 

به گزارش جی پلاس، هواوی بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده که مهم‌ترین آن‌ها اتهام ناامن بودن محصولات و جاسوسی برای دولت چین است. این موضوع پیامدهای بسیاری داشته که ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی در بریتانیا از جمله جدید‌ترین آن‌هاست.

بریتانیا تا چندی پیش نیز با حضور هواوی در گسترش زیرساخت شبکه ۵G موافق بود، اما به تازگی دولت بوریس جانسون پس از جلسه‌ای با شورای امنیت ملی تصمیم خود را عوض کرد. این تصمیم جدید همچنین بر مبنای توصیه مرکز امنیت سایبری ملی در پاسخ به آخرین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه هواوی و تامین کننده چیپست‌های این کمپانی در اوایل ماه می است.

این ممنوعیت که از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، یعنی آخرین روز سال میلادی جاری اجرا می‌شود، استفاده از تجهیزات شبکه ساخت این غول چینی را برای اپراتورهای مخابراتی بریتانیا غیرممکن می‌کند. همچنین قرار است تا سال ۲۰۲۷، تمامی تجهیزات مخابراتی ۵G ساخت هواوی از سراسر بریتانیا جمع آوری شوند.

اولیور دودن، وزیر ارتباطات بریتانیا ضمن اظهار این موضوع که در همان ابتدای استفاده از تجهیزات چینی ساخت هواوی و ZTE می‌دانستند چنین اقدامی ریسک بالایی دارد، اعلام کرد که شورای امنیت ملی به وزرای کابیه دولت اعلام کرد که ارزیابی خود از امنیت حضور هواوی در توسعه شبکه ۵G بریتانیا را تغییر داده است.

وی همچنین افزود با وجود چنین شکی به زنجیره تامین هواوی، بریتانیا دیگر نمی‌تواند امنیت تجهیزات ۵G این کمپانی را تضمین کند و بهترین راه برای امنیت شبکه ارتباطی آینده، جلوگیری از اپراتورها برای خرید تجهیزات مخابراتی از هواوی است.

و اما پیرو اقدام جدید دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی در بریتانیا نیز دفتر این کمپانی چینی در لندن بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

چنین تصمیم ناامید کننده‌ای خبری بد برای هر شخص دارنده موبایل در بریتانیا است. چنین کاری سبب کند شدن شبکه دیجیتال و افزایش هزینه‌ها شده و شکاف دیجیتالی را عمیق‌تر می‌کند. دولت به جای ارتقای شبکه آن را دست مایه عقب گرد می‌کند و از آن‌ها اصرار داریم که تجدید نظر کنند. ما مطمئن هستیم که محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا تاثیری بر وابستگی و امنیت محصولاتی که به بریتانیا ارسال می‌کنیم نداشته باشد.

متاسفانه حضور آینده ما در بریتانیا سیاسی شده و این موضوع به سیاست‌های تجاری آمریکا مربوط است و نه مسائل امنیتی. طی ۲۰ سال گذشته هواوی در پیشبرد ارتباطات در بریتانیا تمرکز داشته است. به عنوان یک شرکت متعهد، ما همچنان مثل همیشه به پشتیبانی از مشتریان خود ادامه می‌دهیم.

ما یک بررسی دقیق بر اظهارات امروز دولت بریتانیا انجام می‌دهیم و برای دولت شرح خواهیم داد که چگونه قادر به ادامه فعالیت خود در بهبود بستر ارتباطی بریتانیا هستم.

و بدین ترتیب بریتانیا نیز به جمع تحریم کنندگان تجهیزات مخابراتی هواوی پیوست. چندی پیش نیز سنگاپور اریکسون از سوئد و نوکیا از فنلاند را برای پیاده سازی و توسعه شبکه ۵G خود انتخاب کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید