طغیان بیماری های دیگر در اثر نادیده گرفتن واکسیناسیون در دوران کرونا

در دوران کرونا به دلیل شیوع این بیماری خانواده ها از تزریق واکسن نوزادان چشم پوشی می کنند، که این امر می تواند موجب طغیان بیماری شود.

لینک کوتاه کپی شد
 
به گزارش جی پلاس، به دلیل اپیدمی کرونا، نگرانی که وجود دارد کاهش درصد پوشش واکسن های روتین در کشور است. براساس تحقیقات به عمل آمده، اگر در یک زیرگروه جمعیتی، پوشش واکسن از مقدار مطلوب پایین تر بیاید، خطر طغیان بیماری وجود دارد.

احمد مهری، پژوهشگر حوزه بیماری ها و اپیدمیولوژیست اظهار داشت: از دستاوردهای نظام سلامت در ایران که حاصل دهها سال دقت و جدیت کادر بهداشت کشور بود، مساله توجه به واکسیناسیون بود. ماهیت واکسن به گونه ای است که با پوشش نسبی مدنظر، خواهد توانست از انتقال آن بیماری و یا ابتلا شدن پیشگیری کند.

مهری با بیان اینکه هم اکنون در سراسر کشور، واکسیناسیون در خانه های بهداشت، مراکز و پایگاه های سلامت به صورت رایگان در دسترس مردم است ادامه داد: اقدامی که منجر به کنترل، ریشه کنی و حذف بیماری هایی شد که حال مردم کشورمان از آن مصون اند. مانند سرخک، دیفتری، سرخجه، اوریون، فلج اطفال، و... که در کشور در حالت حذف یا کنترل قرار دارند.

وی گفت: حال به دلیل اپیدمی کرونا، نگرانی که وجود دارد کاهش درصد پوشش واکسن های روتین در کشور است. براساس تحقیقات به عمل آمده، اگر در یک زیرگروه جمعیتی، پوشش واکسن از مقدار مطلوب پایین تر بیاید، خطر طغیان بیماری وجود دارد. این یعنی یک خطر جدی تر که اگر بدان توجه نکنیم بر وضعیت ناگوار کرونا سوار خواهد شد و معلوم نیست چه خطری ما و بویژه کودکان را تهدید کند.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: این اتفاق احتمالات نیست. چند سال قبل در اروپا و امریکا به دلیل فعالیت گروههای ضد واکسن و بی توجهی به درصد پوشش آن باعث شد زیرگروههای جمعیتی خاصی مبتلا به سرخک شوند و این اتفاق باعث تأثیرات ناگوار بر سلامت کودکان شد.

مهری با بیان اینکه از تمام مردم عزیز درخواست داریم به فکر خود و خانواده شان باشند افزود: در کشورمان واکسیناسیون رایگان است. میلیاردها تومان صرف این اقدام مهم حیاتی میشود. پس هرگاه زمان تزریق واکسن کودکان یا اعضای خانواده تان شد حتما اقدام کنید که این بیماری های وحشتناک که سال ها قبل جان هزاران هموطنمان را گرفته است، به کشور باز نگردند.

دیدگاه تان را بنویسید