خبر خوش برای اجاره نشین ها

وزیر راه و شهرسازی از برنامه مشخص وزارت خانه برای صاحب خانه شدن افرادی که فاقد مسکن هستند خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: برنامه مشخص وزارتخانه، برنامه طرح اقدام ملی مسکن است تا افرادی که فاقد مسکن هستند، بتوانند با اطمینان خاطر و به‌صورت برنامه‌ریزی شده، صاحب خانه شوند. همچنین درخصوص اجاره و احداث واحدهای اجاره‌ای و ساماندهی این بخش نیز مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

اسلامی با اشاره به اینکه در بخش قیمت‌گذاری مسکن و اجاره، قانون مدونی وجود ندارد، توضیح داد: بخش مسکن و اجاره، بخشی خصوصی است و همواره شرایط عمومی بازار، نرخ اجاره‌بها را تعیین کرده است. در عین حال با توجه به تغییرات رخ داده و بحث‌های گوناگون دولت، مقرر شد تا به فوریت، ضوابطی تعیین شود تا اقشار اجاره نشین که در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند، بتوانند تسهیلات ودیعه اجاره دریافت کنند و بخشی از زیان خود را از صندوق حمایتی که تشکیل می‌شود، جبران کنند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، جلسات متعدد کارشناسی برای تعیین میزان و مدت ودیعه اجاره برای اقشار آسیب‌پذیر در حال انجام است که به زودی نهایی می‌شود. واجدان شرایط دریافت ودیعه اجاره پس از شناسایی، کد رهگیری دریافت کرده و از ودیعه اجاره استفاده خواهند کرد.

وی در عین حال به برنامه بلندمدت برای بازار اجاره اشاره کرد و افزود: موسسات اجاره‌داری حرفه‌ای هنوز در کشور وجود ندارد. به نحوی‌که این موسسات طبق قانون بتوانند اراضی در اختیار بگیرند و واحدهای استیجاری بسازند و در اختیار مردم قرار بدهند. سپس از لحاظ تنظیم‌گری، دولت بتواند با کمک سازندگان، تنظیمات مبنایی برای قیمت اجاره و تنظیماتی برای تغییرات نرخ اجاره سالانه و مدت قرارداد اجاره داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی موسسات اجاره‌داری حرفه‌ای را برنامه‌ای میان مدت برشمرد و راه‌اندازی آن را در گرو حمایت سایر دستگاه‌ها خواند. وی گفت: برنامه به‌این‌گونه است که سازندگان واحدهای استیجاری اعم از بخش خصوصی، نهادهای عمومی یا شهرداری‌ها، طبق ماده ۲ قانون ساماندهی زمین و مسکن، زمین‌های دولتی را به شکل ۹۹ ساله و به همراه تسهیلات دولتی دریافت خواهند کرد و سپس بر اساس ضوابط و مقرراتی که تعیین می‌شود، و مدت قرارداد، واحدهای استیجاری را در اختیار مستاجران قرار می‌دهند. اسلامی راه‌اندازی موسسات اجاره داری حرفه‌ای را گام دوم و میان مدت دولت برای ساماندهی بازار اجاره برشمرد. وزیر راه و شهرسازی در بیان چگونگی تشکیل موسسات اجاره داری حرفه‌ای اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت ماده ۲ قانون ساماندهی زمین و مسکن استفاده کنیم و با همین ظرفیت فراخوان بدهیم.

اسلامی از پیش‌بینی تخصیص زمین برای ساخت واحدهای استیجاری در بافت شهرها خبر داد و افزود: در هر شهری که زمین برای ساخت واحدهای استیجاری موجود باشد، این واحدها احداث خواهند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید