پرادراری چیست و چه عوارض و درمانی دارد؟

پرادراری می تواند نشان دهنده ابتلا به دیابت باشد، یا از سطح بالای خون خبر دهد، در مطلب زیر به بررسی نشانه های و راه های درمان پر ادراری پرداخته ایم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پرادرای می تواند نشانه ای از بیماری دیابت باشد. همچنین ممکن است سطح قند خون هم، بالا باشد. اگر سطح قند خون بیش از حد بالا باشد، بدن سعی خواهد کرد این وضعیت را با از بین بردن قند خون از طریق کلیه ها، بهبود بخشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، کلیه ها آب بیشتری را فیلتر می کنند و در نتیجه، فرد بیشتر ادرار می کند.

علائم پر ادراری معمولا به صورت زیر است:

  • ادرار بیش از حد
  • علل پر ادراری
  • ادرار روشن و اغلب به رنگ نارنجی
  • وجود پروتئین در ادرار

 

نوشیدن مایعات زیاد حاوی الکل و کافئین

پر ادراری معمولا در نتیجه نوشیدن مقدار بیش از حد مایعات، به وجود می آید.

به ویژه آب و مایعاتی که حاوی کافئین یا الکل هستند.

 

 

بیماری دیابت

یکی از دلایل اصلی پر ادراری، وجود بیماری دیابت است. در دیابت، سطح قند خون بسیار غیر طبیعی است. بدن ما تمام قند را نمی تواند جذب کند و گلوکز اضافه، به صورت ادرار از بدن خارج می شود.

بیماری کلیوی
بیماری کبدی
داروهایی که شامل دیورتیک ها هستند (موادی که میزان دفع آب از بدن / ادرار را افزایش می دهد)
اسهال مزمن
سندرم کوشینگ
سندروم نوشیدن مایعات زیاد: این مورد اغلب در زنان مضطرب، میانسال و بیماران مبتلا به بیماری های روانی دیده می شود
سطح بالای کلسیم در خون
بارداری

 

چند بار ادرار در روز طبیعی است؟

میزان ادرار کردن بین ۴ تا ۱۰ بار در روز تقریبا طبیعی است. البته میزان ادرار، به نوشیدن مایعات در روز هم بستگی داشته و متغیر است.

 

حجم ادرار در ۲۴ ساعت

حجم ادرار طبیعی را می توانید با استفاده از بطری های خالی آب معدنی اندازه بگیرید.

در صورتی که حجم ادرار کمتر از ۲۰۰۰ سی سی باشد، حجم ادرار طبیعی است و حجم ادرار بیشتر از دو و نیم لیتر، غیر طبیعی است.

 

علت پر ادراری در زنان

تقریبا بیست تا سی درصد از زنان دارای نشانه هایی از پر کاری مثانه هستند و به طور کلی از هر چهار نفر، معمولا یک زن دچار این مشکل است.

زنانی که چندین زایمان داشته و بر اثر زایمان های زیاد، دچار ناراحتی مثانه و لگن شده اند، معمولا بیشتر دچار پر ادراری می شوند زیرا در این وضعیت، لایه ها و بخش داخلی مثانه دچار تغییراتی شده و کمی ضعیف می شود.

 البته در ظاهر مشکلی وجود ندارد و مثانه از نظر ساختار تغییری نخواهد داشت اما پرکاری مثانه و پرادراری یکی از عوارض این مشکل بوده و می تواند برای این زنان، ناراحت کننده باشد.

علاوه بر این، هنگامی که زنان به سن یائسگی نزدیک‌تر می‌شوند، پرکاری مثانه و پرادراری در آن ها مشاهده می شود؛ زیرا در این زمان، بخش های عصبی، بافت های مثانه و ناحیه لگن، دچار تغییراتی شده و در نتیجه، فعالیت مثانه بیشتر می شود.

ضعیف شدن مثانه در این سنین در زنان، بیشتر به دنبال کاهش هورمون استروژن است که سبب نازک کردن کف لگن شده و مثانه تحریک می شود. به این ترتیب، مثانه پر کار شده و حجم ادرار بیشتر می شود.

در برخی موارد هم ممکن است بر اثر آسیب به نخاع و دیگر اختلالات عصبی در زنان مانند بیماری های سیستم عصبی، ام اس ، جراحی های زیاد که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند و همچنین بیماری دیابت، مشکل پر ادراری به وجود آید.

در موارد دیگر هم بروز اختلالاتی در ستون فقرات مانند پوکی استخوان، اختلال در کانال نخاعی، بعضی انحرافات کمر و دیسک کمر، ممکن است باعث پر کاری مثانه در هر دو گروه زنان و مردان شود.

مصرف برخی مواد غذایی مانند مواد غذایی اسیدی، کافئین دار، غذاهای پر ادویه و تند، و نوشیدنی های الکلی، باعث بروز پرکاری مثانه و پرادراری می شود. به این ترتیب، با تغییر عادات غذایی می توان علائم پر ادراری را تا حد زیادی کاهش داد.

در کنار تغییر سبک زندگی و عادات غذایی غلط، شما می توانید از یک رژیم غذایی متعادل همراه با تمرینات و حرکات ورزشی استفاده کنید.

 

عوارض پر ادراری

پر ادراری می تواند یکی از علائم اصلی دیابت (دیابت نوع ۱ و ۲ نوع) باشد که می تواند منجر به کمبود آب شدید در بدن شود. در این وضعیت، در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند بر عملکرد کلیه ها تاثیرات منفی به جا بگذارد.

یکی از شایع ترین و اولین علائم پرکاری مثانه در بیماران دیابتی مشاهده می شود. مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در مورد عوارض پر ادراری و مثانه انجام شده است و یکی از مهم ترین عوارض پر ادراری، فشار آمدن بر مثانه، اختلال در فعالیت های روزمره و کم آبی شدید بدن است. برای کاهش علائم و درمان، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

درمان پر ادراری

درمان پر ادراری تا حد زیادی بستگی به علت آن دارد. اگر در شرایط پر ادراری و پر کاری مثانه هستید، پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم برای تشخیص علت پر ادراری، وضعیت شما تحت درمان قرار خواهد گرفت.

پس از بررسی وضعیت شما، در صورت بیماری دیابت و یا سایر بیماری هایی که منجر به پر ادراری می شود، درمان لازم انجام خواهد شد.

مصرف نوع خاصی از دارو سبب پر ادراری می شود، مصرف آن دارو با تجویز پزشک لازم است تغییر کند. در درمان و کاهش مشکل پر ادراری می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

با کاهش مصرف مایعات گازدار ، کافئین دار و الکلی، تا حد زیادی می توانید این مشکل را رفع کنید.

نوشیدن مایعات بسیار زیاد باعث پر ادراری شده و می تواند منجر به کم آبی شود.

پیگیری و اندازه گیری حجم ادرار به صورت روزانه

شما می توانید روزانه حجم ادرار خود را اندازه گیری کنید. در مورد چگونگی اندازه گیری مقدار ادرار از پزشک و آزمایشگاه  کمک بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید