پلی استیشن 5 سونی در نهایت رونمایی شد

شرکت سونی در جریان رویداد پلی استیشن 5 خود ده‌ها بازی انحصاری و غیرانحصاری را برای کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد. عناوینی که هر یک داستان و گیم پلی خاصی دارند و به شدت سرگرم کننده خواهند بود. تاکنون شایعات بسیاری از کنسول نسل نهمی سونی بدست آوردیم و می‌دانیم این دستگاه از سخت افزار قوی برخوردار است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ ما تا به حال شایعات بسیاری درباره پلی استیشن 5 دریافت کرده بودیم و حال نوبت آن رسید تا تصاویر آشکار شده از سوی سونی را نمایش دهیم. سونی در جریان این رویداد اعلام کرد که PS5 دو نسخه استاندارد و دیجیتال ادیشن خواهد داشت.

نسخه استاندارد دارای دیسک درایو بلو-ری 4K خواهد بود اما نسخه دیجیتالی فاقد این قسمت بوده و افراد باید به صورت آنلاین بازی‌های خود را در فروشگاه پلی استیشن دریافت کنند. اگرچه در ابتدا رویداد هیچ اشاره به طراحی PS5 نشده بود در انتها برنامه به صورت یک تریلر تبلیغاتی هیجان انگیز از محصول نسل جدید سونی پرده برداری شد.

این کنسول بازی یک گزینه برجسته است که از بدنه‌ای ایستاده روی پایه برخوردار بوده و از رنگ ترکیبی سفید و مشکی با نورپردازی آبی در داخل آن بهره گرفته شد. پلی استیشن 5 از طراحی بسیار هیجان انگیزی برخوردار بوده و هیچ شباهتی به تصاویر رندر شده غیرحقیقی ندارد. نسل جدید محصول سونی دارای طراحی ایستاده بوده اما افراد می‌توانند آن را به صورت عمودی روی سطح قرار دهند.

سونی همچنین کنترلر دوال سنس را که پیش از این شاهد بودیم رونمایی کرد. لوازم جانبی دیگر معرفی شده هدست با کیفیت صدا سه بعدی، داک شارژ کنترلر و کنسول در دو مدل دیجیتال و استاندارد اشاره کرد. پیش از این رندرهای بسیاری از پلی استیشن 5 منتشر شده بود اما در نهایت سونی این کنسول نسل نهمی را معرفی کرد.

طراحی زیبا و مدرن پلی استیشن 5

پیش از این سونی تایید کرد که کنسول پلی استیشن 5 از چیپ Ryzen AMD نسل سومی بهره می‌برد. این یک چیپ هشت هسته‌ای بوده که تحت معماری ذن 2 و با فناوری 7 نانومتری توسعه یافته است. در زمینه گرافیکی نیز AMD به چیپ سفارشی Navi AMD Radeon اشاره کرده است. این گرافیک به پشتیبانی فناوری ردیابی اشعه پرداخته که نقطه قوت گرافیک‌های نسل جدید بوده و پویایی گرافیکی را در بازی‌ها به دنبال دارد.

در حالی که مایکروسافت کنسول نسل نهمی خود را معرفی کرده و طراحی آن را شاهد بودیم، اما هیچ تصویری تاکنون از پلی استیشن 5 به بیرون درز نکرد. بنابراین نمی‌دانیم دقیقا با چه کنسولی رو به رو هستیم. کنسولی که قطعا می‌تواند طراحی نهایی جالبی داشته باشد. پیشتر نیز وب سایت LetsGoDigital، طرح رندر این دستگاه را فاش کرده که برگرفته از نمونه کیت توسعه بود.

البته نخستین بار این فناوری در گرافیک‌های RTX انویدیا تعبیه شده و حال در محصولات گرافیکی AMD هم وجود دارد. سونی درصدد است از جدیدترین معماری گرافیکی Navi AMD برای قدرت بالا پردازشی پلی استیشن 5 استفاده کند. بنابراین می‌توان انتظارات بسیاری در زمینه اجرا بازی‌های روز دنیا بخصوص انحصاری‌های این کمپانی داشت.

نقطه قوت این گرافیک خروجی ویدئو 8K است و در بازی‌ها نیز پلی استیشن 5 قابلیت پشتیبانی ردیابی اشعه را فراهم می‌آورد. یکی از ویژگی‌های اصلی کنسول نسل نهمی سونی این بوده که افراد می‌توانند گیم پلی بازی‌ها را در نهایت وضوح گرافیکی تجربه کنند. وضوحی که جلوه واقع گرایانه به بازی‌ها داده و تجربه کم نظیری رقم می‌زند.

به نوعی هدف از ردیابی اشعه نورپردازی بهتر در گرافیک بازی‌هاست. البته مارک سرنی در گفتگو با وب سایت Wired اظهار داشت که ردیابی اشعه فقط مربوط به تصاویر نیست، زیرا می‌تواند پیشرفت‌های صوتی را برای بازیکنان و توسعه دهندگان به طور یکسان ارائه دهد.

  • پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 ای ام دی با فرکانس 3.5 گیگاهرتز
  • گرافیک با قدرت 10.28 ترافلاپس و فرکانس 2.23 گیگاهرتز
  • معماری گرافیکی سفارشی  RDNA 2
  • حافظه رم 16 گیگابایتی  GDDR6 از نوع 256 بیت
  • پهنای باند حافظه 448 گیگابیت برثانیه
  • حافظه اس اس دی  825GB SSD
  • توان عملیاتی IO : بیش از 5.5 گیگابیت برثانیه
  • حافظه ذخیره سازی  NVMe SSD
  • پشتیبانی از  USB HDD
  • دیسک درایو 4K UHD Blu-Ray Drive

وب سایت Wired اخیرا مقاله جامعی برای پلی استیشن 5 منتشر کرده که اطلاعات جالبی ارائه داده است. به گفته این وب سایت، مارک سرنی معمار یا همان طراح پی اس 5 در گفتگو با این وب سایت بیان داشت که شرکت سونی قصد دارد قیمت جذابی برای محصول نسل جدید خود در نظر گیرد.

این احتمال وجود دارد قیمت بالا باشد اما دقیقا پیدا نیست برنامه سونی برای هزینه خرید پی اس 5 چقدر است و با چگونه کنسول بازی رو به رو در این مبحث رو به رو هستیم. البته بی هیچ شک، از قیمت اولیه PS4 بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که قرار است شاهد سخت افزار قوی روی پلی استیشن 5 باشیم، بی شک قیمت آن نسبت به پلی استیشن 4 هم بیشتر است. شایعات به هزینه 500 دلاری این کنسول اشاره دارند و مشخص نیست آیا چنین قیمتی در نظر گرفته خواهد شد یا خیر.

اخیرا یک گزارش جدید منتشر شد که بیان می‌کرد، سونی در تلاش است قیمت پایینی برای پلی استیشن 5 در نظر گیرد، بنابراین مشخص نیست این قیمت 500 دلاری چقدر می‌تواند صحت داشته باشد. بلومبرگ ادعا کرده سونی به دلیل تامین سخت قطعات پلی استیشن 5، ناچار است آن را با هزینه بیشتر تولید کند. در نتیجه باید انتظار قیمت بالایی داشته باشیم. بلومبرگ می‌گوید قیمت 500 دلار نیست و کمتر از 450 دلار هم نخواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید