واکنش فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت غزل حکیمی؛ مشکلی نیست/ سیاسی اش نکنید

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج به خبر تغییر تابعیت غزل حکیمی فرد واکنش نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ محسن سمیع‌زاده در واکنش به تغییر تابعیت غزل حکیمی‌فرد بانوی شطرنج‌باز ایرانی و رقابت زیر پرچم سوئیس اظهار داشت: حکیمی‌فرد از سال 2016 برای ایران مسابقه نداده و در سال 1395 برای ادامه تحصیل به سوئیس رفته است. وی در تاریخ 2 اسفند 98 از فدراسیون جهانی درخواست تغییر پرچم داده و فیده نیز با این موضوع موافقت کرده و این تغییر پرچم را در تاریخ 20 اردیبهشت 99 به فدراسیون ایران اطلاع داده است.

وی افزود: قانون فدراسیون جهانی می‌گوید که اگر درخواست تغییر پرچم کمتر از دو سال از آخرین رقابت آن شطرنج‌باز برای کشورش باشد، کشور ثانی باید غرامت بپردازد تا آن ورزشکار را در اختیار بگیرد. با توجه به همین قانون و اینکه حکیمی‌فرد بیش از دو سال بود که برای ایران مسابقه نداده بود، پس مشکلی از این بابت برایش وجود نداشت.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با بیان اینکه حکیمی‌فرد رتبه پنجم بین بانوان شطرنج‌باز ایرانی را در اختیار داشته است، ادامه داد: در همه بخش‌ها و حیطه‌های کشور، وظیفه مسئولان است که چنین مسائلی را کالبدشکافی کنند که چرا عده‌ای در تلاش برای رفتن از ایران هستند. البته چنین اتفاقی در کشورهای دیگر دنیا نیز رخ می‌دهد و ورزشکاران زیادی هستند که پرچم خود را تغییر می‌دهند تا برای کشور دیگری رقابت کنند. در ایران نیز ورزشکارانی حضور داشتند که تابعیت کشورمان را پذیرفته بودند. به همین دلیل نباید به این موضوع نگاه سیاسی و امنیتی شود و از طرف دیگر یک آسیب‌شناسی صورت بگیرد. چند عضو تیم ملی شنای ترکیه اهل روسیه هستند و ورزشکاران زیادی نیز که قطری نیستند، برای این کشور مسابقه می‌دهند. باید این تابو شکسته شود و نگاه امنیتی به این مسئله نباشد.

سمیع‌زاده درباره ثبت‌نام شادی پریدر نایب رئیس بانوان فدراسیون شطرنج در انتخابات ریاست این فدراسیون گفت: نایب رئیس بانوان در اساسنامه فدراسیون‌ها یک جایگاه رسمی نیست. در واقع در اساسنامه فقط یک نایب رئیس تعریف شده است و رسمیت دارد. بر همین اساس نیز ابلاغ نایب رئیس بانوان توسط رؤسای فدراسیون‌ها امضا می‌شود. با توجه به اینکه پست نایب رئیس بانوان یک پست تشریفاتی است، بنابراین نیاز به استعفا وجود ندارد و در قانون نیامده است که نایب رئیس بانوان در صورت ثبت‌نام در انتخابات ریاست، باید کناره‌گیری و استعفا کند. من این موضوع را از یکی از مسئولان وزارت ورزش استعلام گرفته‌ام و مشکلی نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید