مروری بر کارنامه امیر آقایی؛‌ بازیگری که در نقش مکمل می‌درخشد

امیر آقایی در دانشگاه کارگردانی خوانده است و بازیگر تئاتر خوبی است، گاهی می‌نویسد و نقاشی می‌کشد و دستی در عکاسی دارد و کتاب شعرش به نام «بیدها در باد» در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات حوض نقره منتشر شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ امیر آقایی بازیگری است که حتی طرفداران امروزش باور دارند که در گذشته آن‌ چنان که باید بازیگر جذابی نبوده است. بازیگری که در عرصه سینما نقش‌های اول کمی داشته اما در نقش‌های مکملش خوب درخشیده است.

بازیگری که از سال ۸۰ به عرصه بازیگری سینما و تلویزون ورود پیدا کرده و در چند سال اخیر طرفداران جدی پیدا کرده است.

«ارتفاع پست» اولین تجربه سینمایی

اولین بازی او به فیلم «ارتفاع پست» برمی‌گردد. این فیلم به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شده و فیلمنامه آن کار مشترک حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی است. این فیلم در مورد یک هواپیما ربایی است.

قاسم که نقش آن را حمید فرخ‌نژاد بازی می‌کند ادعا می‌کند برای خانواده و دوستانش در یک شرکت صنعتی در بندرعباس کار پیدا کرده، آن‌ها را سوار هواپیما می‌کند. اما تنها نرگس است که از قصد قاسم خبر دارد.

قاسم هواپیما را می‌دزدد. امیر آقایی در این فیلم نقش برادر نرگس را بازی می‌کند. داستان این فیلم بر اساس یک رویداد واقعی که در ۲۳ آذر ۱۳۷۹ در مسیر اهواز به بندرعباس انجام شد، ساخته شده‌است. دیگر بازیگران ای فیلم لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش و رضا شفیعی‌جم هستند.

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» فیلمی تکان‌دهنده از پوران درخشنده است که سال ۹۲ به اکران درآمد و جنجال‌های بسیاری برپا کرد. این فیلم درباره تجاوز به کودکان دختر است. شیرین هشت‌ساله، مورد آزار جنسی مردی از نزدیکان قرار می‌گیرد. شیرین در بزرگسالی بعد از دو نامزدی ناموفق، عاشق شده اما در زمان ازدواجش، مردی را می‌بیند که می‌خواهد به دختر کوچکی تجاوز کند. شیرین دختر کوچک را فراری می‌دهد و آن مرد را به قتل می‌رساند.

در این باره بخوانید:

پارسا پیروزفر؛ بی‌حاشیه‌ترین بازیگر ایرانی

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

خالق دونده و تنگسیر؛ امیر نادری و سلیقه سینمایی‌اش

طناز طباطبایی، بازیگر نقش اول فیلم است. شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، امیر آقایی، فرهاد آییش و همچنین کودکی که نقش قربانی را دارد، بازی‌های  قابل قبولی در این فیلم دارند و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

سعادت آباد

امیر آقایی در کنار بازیگران دیگری هم‌چون لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار و حسین یاری در فیلم «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری به ایفای نقش پرداخت. «سعادت‌آباد» درام اجتماعی است و یکی از مهم‌ترین کارهای کارنامه آقایی است که باعث شهرت بیشتر او شد و توانست بازی درخشانی از خود نشان دهد.

یاسی که در زندگی مشترک با محسن دچار تردیدهایی شده، تصمیم می‌گیرد برای او جشنی بگیرد و خاطراتی را یادآوری کند. او برای بهتر برگزار کردن مهمانی همه چیز را از قبل پیش‌بینی می‌کند، غافل از این که شرایط به خواسته او پیش نمی‌رود. فیلم در سکانسی به خیانت در زناشویی می‌پردازد؛ که این سکانس از فیلم در نسخه DVD آن حذف شده است.

بدون تاریخ، بدون امضا

دکتر کاوه نریمان که نقش آن را امیر آقایی بازی می‌کند، در زمان رانندگی با یک موتورسیکلت که خانواده‌ای سوار آن بوده‌اند، تصادف می‌کند. فردای آن روز او در محل کارش در پزشکی قانونی با جسدی روبه‌رو می‌شود که او را می‌شناخته اما از روبه رو شدن با خانواده متوفی خودداری می‌کند. آقایی در این فیلم دومین همکاری‌اش را با وحید جلیلوند دارد. کاوه، پزشکی آرام و متین است و به‌جز دعوایی که در ابتدای فیلم با یکی از همکارانش دارد، با همه شرایط منطقی برخورد می‌کند. بازی کنترل‌شده و آرام آقایی در «بدون تاریخ، بدون امضا»، در مقابل بازی برون‌گرا نوید محمدزاده قرار می‌گیرد. هدیه تهرانی، زکیه بهبهانی، مبین دوستی،علیرضا استادی وسعید داخ دیگر بازیگران این فیلم هستند.

دیدگاه تان را بنویسید