دریای خزر از ۱۵ خرداد به روی گردشگران باز است

جانشین ستاد سامان‌دهی طرح دریا در مازندران گفت که این طرح امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تاکنون اجرا نشده است، اما برنامه این است که از ۱۵ خردادماه اجرا شود.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، حسین حسن‌نژاد افزود: بر اساس برنامه‌ریزی طرح سامان‌دهی دریا در حدود ۹۰ نقطه از ساحل خزر در حوزه استحفاظی استان مازندران با حضور نجاتگران اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح دریا امسال طبق پروتکل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می‌شود، گفت که آماده نشدن پروتکل و شیوع ویروس کرونا سبب تأخیر ۱۵ روزه شروع طرح سامان‌دهی دریا نسبت به سال‌های گذشته شده است.

طرح دریا هر سال از ماه خرداد در حدود ۴۰۰ کیلومتر از سواحل خزری مازندران به اجرا گذاشته می‌شود. برنامه‌ریزی و نظارت بر این طرح با دستگاه‌های مختلف دولتی و عمومی شامل هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط است.

طرح سامان‌دهی دریا از سال ۹۲ با هدف کاهش مرگ‌ومیر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود ۲۰۰ نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال ۹۱ را تا ۵۰ درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال ۹۸ هم به ۳۱ نفر رسید.

شناسایی نقاط کور و حادثه خیز، نصب تابلو‌های شنا ممنوع، افزایش تعداد ناجیان غریق، استقرار مأموران انتظامی در مناطق خطرساز، افزایش ساعات فعال ماندن طرح در شب و سامان‌دهی شناگاه‌های خصوصی در کنار فعال نگهداشتن طرح در ماه مبارک رمضان در سال‌های گذشته مهم‌ترین عواملی بود که به کاهش آمار قربانیان کمک کرد.

مازندران ۳۷۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام استانداری پارسال هنگام اجرای طرح دریا ۳۷۰ نقطه حادثه‌خیز در این محدوده شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی «شنا ممنوع» و گماشتن مأموران انتظامی و ناجیان غریق نشانه‌گذاری شد.

اخبار مرتبط؛

سطح آب دریای خزر 13 سانتی‌متر کم شد

مرهم کرونا بر محیط‌زیست دریای خزر

دیدگاه تان را بنویسید