گله یک سینمادار از وام 10 میلیونی و باز نشدن سینماها

مالک یک سینمای قدیمی در شهرستان دورود استان لرستان با تاکید بر اینکه سینماهای کل کشور باید هر چه سریع‌تر بازگشایی شوند، گفت: بسیاری از سینماداران به دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌اند وام سازمان سینمایی را بگیرند و تا وقتی هم سینماهای تهران باز نباشند پخش‌کنندگان به سختی فیلمی به سینماها در شهرهای سفید می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ شهرام مهرآسا که مدیر سینما کیهان ۴۵ ساله شهرستان درود و عضو هیات مدیره انجمن سینماداران کشور نیز است،  به دنبال بلامانع اعلام شدن فعالیت سینماها در شهرهای سفید بیان کرد: از زمانی که کرونا در کشور شیوع گرفت سینماها تعطیل شد و با توجه به وضعیتی که داریم به نظر می‌رسد مردم جرات رفتن به سینما را ندارند اما باید سینماها باز شوند تا شرایط کم‌کم‌ برای حضور آن‌ها فراهم شود.

او با اشاره مشکلات مالی پیش آمده برای سینماداران افزود: حدود چهار ماه است که سینماها تعطیل شده‌اند، اما فکر جدی برای بهبود وضعیت سینماداران نمی‌شود.‌ پیش‌تر حرف از حمایت مالی و وام ۱۰ میلیون تومانی برای هر پرده بود که متاسفانه همان را هم نتوانستیم بگیریم.

وی دراین باره با انتقاد از اینکه «دولت فقط شعار می‌دهد»، توضیح داد: همان زمانی که پرداخت وام‌ ۱۰ میلیونی اعلام شد در هیئت مدیره انجمن بحث کردیم که این رقم بسیار کم است و کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، چون هر سینما حداقل ۵ نفر پرسنل دارد و جای سوال بود که با حقوق دست کم دو میلیون تومان چه کاری می‌شود با این ۱۰ میلیون انجام داد؟ حتی پیشنهاد دادیم که لااقل وام بلاعوض پرداخت شود ولی متاسفانه هیچ گونه توجهی نشد. البته همین هم با اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفت و ابتدا خیلی از سینماداران اصلا خبر نداشتند، اما بعد هم که پیگیری کردند با این جمله از صندوق اعتباری (هنر) مواجه شدند که بودجه برای پرداخت چنین وامی ندارند. خود من درخواست کردم، خیلی از همکاران دیگرم از جمله در گرمسار و الیگودرز پیگیری کردند اما نتیجه‌ای حاصل نشد و فقط عده کمی توانستند این وام را بگیرند که برخی از آن‌ها هم بهره بردار سینما بودند.

مهرآسا ادامه داد: علاوه بر این‌ها گویا پروسه گرفتن این وام هم دردسر خیلی زیادی دارد چون یکی از همکاران ما در استان تهران توضیح میداد که برای وام چند پرده، آنقدر رفته و آمده و آنقدر اذیت شده که در نهایت توانسته این پول را بگیرد. هر چند این رقم واقعا جوابگوی مشکلات و هزینه‌ها نیست.

او درباره بازگشایی سینماها در شهرهای سفید هم گفت: تا وقتی سینماهای تهران باز نباشند، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان، فیلم‌های خود را در اختیار سینماها قرار نمی‌دهند چون فعال بودن سینماهای تهران برای آن‌ها از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. البته شهرستان دورود جزء شهرهای سفید نیست و استان لرستان از استان‌های پرخطر است،  اما این را باید بدانیم بیشتر شهرهایی که الان سفید هستند اصلا سینما ندارند. این پیشنهادی هم که در این باره داده شده زیاد موثر نیست و لازم است سازمانی سینمایی و دولت همراهی کنند تا سینماها برای همان نیمه خرداد باز شوند. آن وقت مردم هم کم‌کم عادت می‌کنند به سینما بیایند چون کرونا که به این زودی تمام نمی‌شود و باید با آن زندگی کنیم، پس بهتر است زمینه‌ی فعالیت مناسب را فراهم کنیم نه اینکه تعطیلی ادامه داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید