7 ترفند را برای تقویت گیاهان آپارتمانی

گیاهان از عناصری هستند که می توانند حال و هوای شما را عوض کنند، اما نگهداری از آن ها و حفظ طراوت آن ها نیازمند رعایت نکاتی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  نگهداری و طرز رفتار با گل‌ها و گیاهان خانگی موضوع مهمی است. خیلی وقت‌ها از افراد مختلف شنیده‌ایم که گیاهی را خریده‌اند و مدتی بعد، از پژمردگی و از بین رفتن گیاه‌شان گلایه دارند!

هر یک از انواع گل‌های خانگی یا همان گیاهان آپارتمانی نیازها و روش‌های نگهداری خاص خود را دارند که در زمان خرید باید به آنها توجه کنید. اگر خودتان اطلاعات کافی راجع به یک گونه گیاه آپارتمانی ندارید حتما از کارشناس فروش، اطلاعات کافی راجع به نیازهای گیاه کسب کنید و یا قبل از خرید مطالعه داشته باشید.

در این مطلب راجع به روش‌هایی که باعث تقویت گل‌های خانگی می‌شوند صحبت کرده‌ایم.

 

 
https://www.chidaneh.com/profile/home/index/14226

 

تقویت گل‌های خانگی؛ چطوری گیاهان آپارتمانی سرحال داشته باشیم؟  

گیاهان آپارتمانی همانطور که از نامشان مشخص است؛ برای فضاهای بسته و داخلی هستند، در نتیجه با شرایط فضاهای بسته تطبیق پیدا کرده‌اند. بعضی از گیاهان خانگی نگهداری و توجه زیادی لازم دارند و بعضی از آنها با کمترین توجهی هم به خوبی رشد می‌کنند. برای اینکه گیاهان شادابی داشته باشیم با هر گیاه آپارتمانی به اقتضای نیازهایش رفتار کنیم.

 

چلبرگ

 

 

۱.آبیاری گل‌های خانگی؛ چه آبی؟ چطوری؟ چه زمانی؟

 

آبیاری گل های خانگی

یکی از اشتباهات رایج در مورد آبیاری گیاهان آپارتمانی این است که افراد فکر می‌کنند باید هر روز به گل‌ها آب بدهند! و آبیاری زیاد یکی از رایج‌ترین دلایل از بین رفتن گیاهان است! فراموش نکنید هر نوع گیاه آپارتمانی به میزان مشخصی آب نیاز دارد. اگر گیاه را به طور کامل آبیاری می‌کنید باید مطمئن شوید اضافه‌ی آب گلدان از انتهای آن خارج شود تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

چه آبی؟

  • طبق توصیه‌ کارشناسان بهتر است از آب کلردار برای آبیاری گیاهان استفاده نشود، آب لوله‌کشی را حدود ۲ الی ۳ ساعت در محیط خانه قرار دهید تا کلر آن ته‌نشین شود و سپس از آن استفاده کنید.
  • آب حاصل از آب‌‌پز شدن تخم‌مرغ، به دلیل داشتن املاح معدنی برای گیاهان خانگی مفید است.
  • برای آبیاری گیاهان آپارتمانی آب خیلی سرد و یا آب گرم استفاده نکنید!
  • یکی از پیشنهادات برای آبیاری گیاهان، آب آکواریوم ماهی‌ها است، این آب مانند کود برای گیاهان عمل می‌کند.

چه زمانی؟

رعایت فاصله‌ی بین آبیاری‌ها در گل های خانگی بسیار اهمیت دارد. گیاهان در زمستان به آبیاری کمتری احتیاج دارند و تعداد دفعات آبیاری آنها باید کم شود. به طور کلی گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها به آبیاری کمتری احتیاج دارند و فاصله‌ی آبیاری آنها بیشتر است.

 

چراغ رشد گل و گیاه - گرولایت

 

۲.نور کافی و مناسب برای گل‌های خانگی

 

معصومه هاشمی

 

یکی از مهم‌ترین نیازهای گیاهان، نور کافی است. اغلب گیاهان نور غیرمستقیم خورشید را دوست دارند و برخی از گل‌دارهای آنها نیاز به چند ساعت نور مستقیم خورشید دارند. قبل از خرید هر نوع گیاهی شرایط فضای خانه و داشتن مکانی با نور مناسب برای گیاه را در نظر داشته باشید. بعضی از گل‌های خانگی با نور مصنوعی هم می‌تواند نیاز خود را رفع کنند ولی بعضی‌ از آنها فقط به نور طبیعی احتیاج‌ دارند.

 

رشد رهنمون طوس

 

۳.تقویت گیاهان آپارتمانی؛ استفاده از کود

کود در واقع غذای گیاه است. کوددهی به گیاهان یکی از راه‌های تقویت گل‌های خانگی است. استفاده از کود، نیاز گیاهان به عناصری مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن را رفع می‌کند. نیاز به کود در گیاهان مختلف مانند هر ویژگی دیگری متفاوت است. برخی از گیاهان هر سال یکبار و بعضی از آنها سالی دوبار به کود احتیاج دارند. استفاده از کود برای گیاهان مخصوصا گیاهان گلدار اهمیت زیادی دارد و باید طبق دستورالعمل از کود استفاده شود تا باعث از بین رفتن گیاه نشود.

کودها در انواع مختلف طبیعی (کود حیوانی، فرآوری شده، کود ارگانیک) و شیمیایی و به شکل‌های پودری، گرانوله، مایع و.. در بازار وجود دارند. یکی از انواع کودهای مناسب برای گل‌های خانگی کود مایع (liquid fertilizer) است. کود مایع شامل ترکیبی از عناصر غذایی پرمصرف و کم‌مصرف مورد نیاز گیاه است که از راه ریشه گیاهان جذب می‌شود و برخی از انواع کودهای مایع هم به صورت محلول‌پاشی روی برگ‌ها به گیاه می‌رسند.

۴. خاک مناسب برای گل‌های خانگی

 

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی

 

خاک مناسب یکی از نیازهای اصلی و تقویت‌کننده گل‌های خانگی است، انواع مختلفی از خاک‌های آماده برای گیاهان آپارتمانی در بازار وجود دارد که اغلب آنها ترکیبی از چندین نوع خاک هستند تا مواد مغذی لازم را به گیاه برسانند. به طور کلی گل‌های خانگی در خاک‌های ترکیبی و نسبتا سبک که نفوذپذیری بالایی دارند و ریشه به راحتی در آن رشد می‌کند، سرحال‌ترند و رشد مناسبی دارند. با این حال توجه به نوع گونه‌ی گیاهی که تهیه می‌کنید اهمیت دارد. به طور مثال کاکتوس‌ها نیاز به خاکی سبک و ماسه‌ای دارند و به دلیل حساسیت کاکتوس‌ها به نوع خاک، در زمان خرید خاک باید حتما خاک مناسب کاکتوس را خریداری کنید.

۵.تمیز کردن سطح برگ گیاهان آپارتمانی

 

تمیز کردن برگ های گیاهان آپارتمانی

 

گرد و غباری که روی سطوح برگ گیاهان آپارتمانی را می‌گیرد مانع جذب نور و فتوسنتز گیاهان می‌شود در نتیجه سطوح روی برگ‌ها باید تمیز شوند، البته این کار را برای بعضی از گیاهان می‌توانید با دستمال نم‌دار انجام دهید به طور مثال؛ بعضی از گیاهان که برگ‌های صاف و چرمی دارند به راحتی با دستمال قابل تمیز کردن هستند ولی بعضی از گیاهان مثل برگ‌بیدی بنفش پرزهایی روی سطح برگشان دارند این قابلیت را ندارند و می‌توانید از یک قلموی نرم برای تمیز کردن سطح آنها استفاده کنید.

 

چلبرگ

 

۶. تقویت گل‌های خانگی؛ تعویض گلدان را نادیده نگیرید!

تعویض گلدان یکی از کارهای ضروری برای گل‌های خانگی است که اگر به موقع و درست انجام شود باعث تقویت گیاه و سرحال شدن آن می‌شوند. تعویض گلدان علاوه بر اینکه با بزرگ شدن گیاه، فضای کافی برای ریشه و گیاه به وجود می‌آورد باعث اضافه شدن مقداری خاک تازه و مغذی برای گیاه می‌شود. انتظار نداشته باشید که همیشه با تعویض گلدان گیاه به گلدانی بزرگتر، رشد گیاه هم سریعتر می‌شود؛ زیرا برخی از گیاهان با بزرگ شدن فضای ریشه، سرعت رشد کمتری پیدا می‌کنند. به خاطر داشته باشید گلدان گیاهی که گل دارد را تعویض نکنید.

 

https://www.chidaneh.com/profile/home/index/14226

 

۷. تقویت گل‌های خانگی با مواد مغذی

برخی از موادی که در خانه‌ها وجود دارند به راحتی به شما در تقویت گیاهان آپارتمانی کمک می‌کنند. مثل حبه قندی که داخل گلدان آب گل‌های شاخه‌ بریده می‌اندازید، چون باعث بیشتر زنده ماندن گل خواهد شد.

آسپرین: برای تقویت گیاهان آپارتمانی می‌توانید از آسپرین استفاده کنید. آسپرین به دلیل وجود اسید‌سالیسیلیک برای گیاهان مفید است زیرا گیاهان، این ماده را در مقابل استرس و کم آبی تولید می‌کنند و در برابر مرگ مقاومت می‌کنند. می‌توانید قرص آسپرین را در آب حل کنید و به صورت محلول روی گیاه بپاشید. مراقب باشید در استفاده از قرص آسپرین برای گیاهان زیاده‌روی نکنید.

قرص آهن: یکی دیگر از ترفندهای تقویت گل‌های خانگی استفاده از قرص آهن است. می‌توانید قرص آهن را پودر کنید و با تفاله‌های چای کیسه‌ای استفاده شده ترکیب کنید، کمی آب اضافه کنید و مخلوط را به گیاه اضافه کنید.

 

فروش گل و درختچه های آپارتمانی

 

حرف آخر:

هر گیاهی آپارتمانی نیازهای خاص خود را دارد. اگر تازه‌کار هستید سعی کنید گیاهانی با نگهداری آسان تهیه کنید تا از بین فتن گیاهان ذوقتان را کور نکند! قبل از تهیه هر گیاه خانگی اطلاعاتی راجع به آن بدست بیاورید. فراموش نکنید که قبل از هرچیزی باید از برخی از تفکرات اشتباه راجع به گیاهان مانند: آبیاری زیاد همه‌ی گل‌های خانگی، قرار دادن همه‌ی گلدان‌ها در نورمستقیم خورشید، غبارپاشی هر روزه گل‌های خانگی و... دوری کنید و با هرگیاه به اقتضای نیاز و ویژگی‌هایش رفتار کنید.

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید