چین در مسابقات جام ملت‌های شطرنج قهرمان شد

مرحله فینال جذاب مسابقات آنلاین جام ملت‌های شطرنج بین دو تیم آمریکا و چین برگزار شد که در پایان تیم چین موفق شد قهرمان این مسابقات شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با توجه به شیوع کرونا و لغو مسابقات ورزشی، فدراسیون جهانی شطرنج تصمیم گرفت که مسابقات آنلاین تیمی جام ملل فیده را با همکاری سایت شطرنج chess.com برگزار کند. در این مسابقه اکثر ستاره‌های شطرنج جهان در قالب شش تیم‌ آمریکا، روسیه، اروپا، چین، هند و تیم منتخب جهان  حضور داشتند .حضور فیروزجا و غیبت مگنوس کارلسن قهرمان جهان در بخش کلاسیک از مهم‌ترین اتفاقات این مسابقات به شمار می‌رفت.

در پایان چین و آمریکا دو تیمی بودند که موفق شدند به فینال این مسابقات راه پیدا کنند. فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) در صفحه رسمی خود بازی آخر را سوپرفینال خواند. در نظرسنجی قبل از فینال این مسابقات علاقه‌مندان معتقد بودند که هر دو تیم به یک اندازه شانس قهرمانی دارند. روز گذشته (یک‌شنبه) فینال این مسابقات آغاز شد که دو تیم در یک بازی بسیار جذاب و نزدیک به نتیجه تساوی دو بر دو رسیدند. با این تساوی و به لطف پوئن شماری بهتر چینی‌ها،  این تیم چین بود که موفق شد به قهرمانی این مسابقات برسد. 

مگنوس کارلسن‌ که روز گذشته به عنوان مفسر بازی این رقابت‌ها را دنبال می‌کرد، علاوه بر تفسیر بازی رقابت فینال را جذاب خواند. 

علیرضا فیروزجا در این مسابقات برای تیم منتخب جهان دست به مهره شده بود. او در بازی‌های آخر نتایج خوبی را رقم زد اما هم تیمی‌های او نتوانستد انتظارات را برآورده کنند و این باعث شد تیم منتخب جهان در رده آخر بایستد. تیم منتخب جهان با ترکیب تیمور رجبوف، علیرضا فیروزجا، امین باسم و ماریا موزیچوک و با ذخیره‌های خورخه کوری،  دینارا سادوکاسووا در این مسابقات حضور داشت.
کاپیتان تیم منتخب جهان، آرکادی دورکوویچ، رییس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) و کاپیتان تیم اروپا گری کاسپاروف قهرمان اسبق جهان بود.

رده بندی نهایی مسابقات جام ملت‌های شطرنج:

این مسابقات از از ٥ تا ١٠ ماه می (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) با حضور شش تیم پیگیری شد. در هر تیم شش شطرنج‌باز حضور داشتند و در هر دور چهار بازی انجام شد. از جمله قوانین این بازی رقابت حداقل یک زن در هر مسابقه بود.

دیدگاه تان را بنویسید