علت بوی دهان در ماه رمضان چیست؟

بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتاً به دلیل تولید ترکیبات کتونی است که می‌توان با انجام چند کار ساده از میزان آن کم کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بوی بد دهان افراد ممکن است به دلایل مختلفی باشد. در این مواقع فرد باید برای درمان جدی آن به پزشک مربوطه مراجعه کند تا بتواند از بوی بد آن رهایی یابند. 

 

بویی که در ماه مبارک رمضان از دهان خارج می‌شود، به دلیل نخوردن غذا است. هنگام نخوردن غذا، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی می‌آورد و طی سوختن چربی‌ها در کبد، کتون‌ها تولید می‌شوند که باعث ایجاد این بو می‌شوند. در روز‌های اول ماه مبارک رمضان، به دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می‌شود.

اگر با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باز هم در طول روز دهان بوی نامطبوعی دهد، دلیل آن تغییر در روش متابولیسم بدن هنگام روزه داری است. 

دلایل بوی بد دهان ممکن است به علت پرخوری یا مشکلات دهان و دندان باشد که تنها می توان برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کرد. علل دیگر عدم رعایت بهداشت دهان، رفلکس معده، مصرف برخی داروها، تشکیل کتون در گرسنگی، مشکلات کبدی و کلیوی، تغییرات هورمونی، بیماری های ریوی، عدم تحریک غدد بزاقی است. 

علل دیگری که می‌تواند موجب  بوی بد دهان شوند؛ عفونت سینوس‌ها، برونشیت مزمن، عفونت مجاری تنفسی فوقانی و سنگ‌های لوزه هستند. بوی غیرعادی نفس می‌تواند نشانه برخی بیماری‌ها از جمله بیماری کلیوی، دیابت و رفلکس معده (GERD) باشد. یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن نه تنها دهان را بد بو می‌کند بلکه باعث لک شدن دندان‌ها افتادگی لثه‌ها و کاهش حس چشایی نیز می‌شود. کشیدن سیگار همچنین می‌تواند موجب بیماری‌های لثه شود.

بهترین راهکار ها برای رفع بوی بد دهان نخوابیدن بلافاصله بعد خوردن مواد غذایی، زدن مسواک و نخ دندان، استفاده از میوه و سبزیجات مخصوصاً در زمان سحر، مصرف زیاد از غذاهای نرم و لطیف مثل حریره بادام و غیره، نوشیدن مایعات و آب فراوان است.

افراد هنگام سحر باید از غذاهای پر ادویه، چرب و سرخ شده ، قهوه،  چای پر رنگ و داغ پرهیز کنند.

زیاده‌ روی در مصرف غذا را کنار بگذارید؛ مثلا اگر فردی هستید که زیاد قهوه و چای مصرف می‌ کنید، در این ماه از نوشیدن چای داغ اجتناب کنید. شاید خوردن چای داغ و مخصوصاً پُررنگ در هنگام سحر برای دو ساعت کمک کننده باشد، اما در طول روز سبب خشکی دهان می ‌شود.

مطلب مرتبط:

دیدگاه تان را بنویسید