مسابقات جام ملت‌های شطرنج

۲ پیروزی برای فیروزجا در پایان روز پنجم / تیم منتخب جهان آخر شد

علیرضا فیروزجا که در مسابقات آنلاین جام ملت‌های شطرنج شرکت کرده است روز پنجم این مسابقات را با ۲ پیروزی به پایان رساند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با توجه به شیوع کرونا و لغو مسابقات ورزشی، فدراسیون جهانی شطرنج تصمیم گرفت که مسابقات آنلاین تیمی جام ملل فیده را با همکاری سایت شطرنج chess.com برگزار کند. در این مسابقه اکثر ستاره‌های شطرنج جهان در قالب شش تیم‌ آمریکا، روسیه، اروپا، چین، هند و تیم منتخب جهان  حضور دارند. حضور فیروزجا و غیبت مگنوس کارلسن قهرمان جهان در بخش کلاسیک از مهم‌ترین اتفاقات این مسابقات به شمار می‌رود.

روز پنجم و پایانی این مسابقات در مرحله مقدماتی دیروز (شنبه) پیگیری شد که در آن فیروزجا با ریتینگ ۲۷۰۳ در اولین دیدار خود مقابل حریفی با ریتینگ ۲۷۰۹ قرار گرفت. فیروزجا که برای تیم منتخب جهان دست به مهره شده است در مقابل این حریف روسی با مهره سیاه به پیروزی رسید همچنین تیم او در مقابل روسیه به مساوی ۲ بر ۲ رضایت داد. 

دور بعد در حالی آغاز شد که تیم منتخب جهان در مقابل تیم اروپا قرار گرفت. چین که دو دور قبل صعود خودش را به فینال قطعی کرده بود در مقابل آمریکا قرار گرفت. دو تیم اروپا و آمریکا برای فینالیست شدن در این دور با یکدیگر در رقابت بودند. فیروجا در دور آخر هم پیروز شد اما تیم او به تساوی ۲ بر ۲  مقابل تیم اروپا رسید. از دیگر شگفتی‌های این مسابقه پیروزی آمریکا بر چین بود و چینی‌ها اولین شکست خود را تجربه کردند. 

با این نتایج دو تیم آمریکا و چین به فینال این مسابقات راه یافته و برای کسب مقام اولی با یک دیگر به رقابت می‌پردازند. تیم منتخب جهان در این مسابقات در رده آخر ایستاد.

کاپیتان تیم منتخب جهان، آرکادی دورکوویچ، رییس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) و کاپیتان تیم اروپا گری کاسپاروف قهرمان اسبق جهان است.

این مسابقات از از ٥ تا ١٠ ماه می (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) با حضور شش تیم در حال پیگیری است. در هر تیم شش شطرنج‌باز حضور دارند و در هر دور چهار بازی انجام می‌شود. از جمله قوانین این بازی رقابت حداقل یک زن در هر مسابقه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید