صف هایی به صرف کرونا!

در حالی که ارائه خدمات غیرحضوری هموار است، ازدحام در برخی ادارات ومراکز همچنان نگران کننده است

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، در حالی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور توصیه ها مبنی بر تجمع نکردن افراد بود و به تدریج  پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، روز به روز بر در خانه ماندن،  تجمع نکردن و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی بیشتر تاکید می شود، اما هنوز در بعضی موارد شاهد رعایت نکردن فاصله گذاری به دلیل برخی بی تدبیری ها هستیم.
مصادیق مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این گزارش به چند مورد اشاره شده است.
 
صف کرونایی تعویض دفترچه بیمه!
یکی از این مصادیق، تعویض دفترچه های بیمه تامین اجتماعی است. طبق آمارها بیش از 45 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
فکرش را بکنید با توجه به این که دفترچه تامین اجتماعی شما به برگه آخر رسیده، باید به صورت حضوری به یکی از کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه و در آن شلوغی، نوبت دریافت کنید و مجبور باشید در یک فضای محدود که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده است، مدت زیادی را معطل رسیدن نوبت و تعویض دفترچه باشید. آن جاست که قطعا کرونا را خیلی نزدیک به خود می بینید.
البته به تازگی سازمان تامین اجتماعی سامانه « دریافت دفترچه غیرحضوری» را در سایت اینترنتی خود راه اندازی کرده است، اما به نظر می رسد به دلیل نبود اطلاع رسانی، کمتر کسی از وجود چنین سامانه ای مطلع باشد و به تبع آن، از این روش استفاده نمی شود.
البته سامانه دریافت خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی قطعی هایی  هم دارد که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.همچنین به نظر می رسد در این شرایط، باید تعویض دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت اجباری از طریق غیرحضوری انجام شود تا مراجعه مردم به کارگزاری ها کاهش یابد. مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی در این باره می گوید: حدود چهارماه است که درخواست صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری امکان پذیر شده است.
سید محسن نظام خیرآبادی می افزاید: بیمه شدگان می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان تامین اجتماعی و ورود به سامانه مربوط و ثبت درخواست، صرفا با مراجعه به کارگزاری منتخب، دفترچه  آماده را تحویل بگیرند.
وی ادامه می دهد: قبلا باتوجه به این که برخی درخواست های بی مورد ثبت می کردند یا برای دریافت دفترچه مراجعه نمی کردند، مدتی چاپ انجام نمی شد تا این که فرد مراجعه کند اما با توجه به شرایط فعلی دستور داده شد  کار چاپ دفترچه قبل از مراجعه افراد انجام شود و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته وی، اگر فردی حتی در شهر دیگری باشد، می تواند دفترچه خود را در آن شهر  دریافت کند. طبق قول مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است تا پایان اردیبهشت ماه جاری، امکان تحویل دفترچه در محل اشتغال یا سکونت بیمه شدگان و مستمری بگیران فراهم شود تا دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم نباشد.به گزارش خراسان، هر چند قرار بود به طور کلی دفترچه های بیمه حذف و ویزیت و دارو توسط پزشکان به صورت اینترنتی در سامانه تامین اجتماعی ثبت شود، اما ظاهرا راه زیادی تا اجرای کامل این طرح در پیش است.
 
سجام کرونایی!
موضوع دیگری که تقریبا از آغاز امسال در حاشیه خیابان ها خودنمایی می کند، ازدحام مردم در مقابل دفاتر پیشخوان دولت است. مردمی که وضع بورس آنان را ترغیب به دریافت کد بورسی کرده است و برای خرید عرضه های اولیه سهام شرکت های بورسی و خرید و فروش سهام باید برای احراز هویت در کارگزاری منتخب خود و نیز سامانه سجام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
جایی که فاصله گذاری اجتماعی کمتر رعایت می شود و کرونا در کمین نشسته است.
در حالی که می توان این احراز هویت را نیز به صورت غیر حضوری انجام داد تا از شیوع بیشتر کرونا در شهرها پیشگیری شود و ضمن کاهش سفرهای درون شهری، در وقت مردم نیز صرفه جویی شود.
البته دو روز پیش دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرد که قرار است احراز هویت برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری انجام شود اما هنوز عملیاتی نشده و همچنان شاهد صف ها و تجمع ها مقابل دفاتر پیشخوان برای احراز هویت سجام هستیم.
 
کرونا در مراکز تعویض پلاک
مصداق دیگر صف های کرونایی در مراکز تعویض پلاک است که چند روزی است بازگشایی شده؛ میزان تجمع مراجعان داخل مراکز و در محل های مسقف، خطر شیوع بیشتر کرونا را افزایش داده است.
به نظر می رسد در این زمینه نیز می توان با راه اندازی نوبت دهی اینترنتی، مانع از ایجاد ازدحام در مراکز تعویض پلاک شد و جلوی توسعه بیش از پیش کرونا را گرفت. در زمان ثبت نام برای سیم کارت به منظور دریافت وام یک میلیونی هم شاهد بی تدبیری دولت و ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان بودیم که خوشبختانه این مشکل حل شد.
 
چه خبر از دولت الکترونیک؟
به طور کلی به نظر می رسد در شرایط تهدیدآمیز کرونا می توان فرصت هایی را غنیمت شمرد که یکی از این فرصت ها توسعه دولت الکترونیک و افزایش سامانه های غیرحضوری است.  در این ایام زمینه فرهنگ سازی برای استفاده از این سامانه ها نیز بیش از گذشته وجود دارد و می توان از این فناوری بیشتر بهره جست.

 

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید