سهام عدالت چه بر سر بازار بورس خواهد آورد؟

در گفت‌وگوی خبر تصویری با علی رحمانی، مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران و رضا خانکی، تحلیل‌گر و فعال بازار سرمایه، آن‌ها از معنا و ساز وکار آزادسازی سهام عدالت که اخیرا بوسیله رهبری ابلاغ شده است، سخن می‌گویند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛‌ علی رحمانی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط فعلی تصمیم به آزادسازی سهام عدالت گرفته شده است، می‌گوید سهام عدالت به اقشار نیازمند جامعه تعلق گرفته است. تقاضای مصرفی این اقشار بیشتر از تقاضای سرمایه‌گذاری است. این به معنای آن است که اگر سهام عدالت در بورس قابل معامله شود، بخشی از سهام‌داران سهام عدالت، سهام خود را خواهند فروخت. حال اگر نقدینگی در بازار بورس کم باشد، سهام عدالتِ عرضه شده بدون مشتری خواهد ماند و همین مشکلات فراوانی برای شرکت‌هایی که سهام‌شان در سبد سهام عدالت قرار دارد پدید خواهد آورد. همین نگرانی موجب ممنوعیت معامله این نوع سهام شده بود. اما حالا، با توجه به نقدینگی فراوانی که به بازار بورس آمده است و اقبال گسترده‌ای که مردم به این بازار نشان داده‌اند، به‌نظر می‌رسد این نگرانی تا حدی زیادی مرتفع شده باشد.

رضا خانکی، تحلیل‌گر و فعال بازار سرمایه نیز با نقد دیدگاه علی رحمانی که معتقد بود آزادسازی سهام عدالت به ‌سادگی انجام خواهد شد، این‌گونه گفت: به عنوان یک فعال بازار سرمایه باید بگویم که هنوز روش این انتقال مشخص نیست. هنوز نمی‌دانیم که سهام یک شرکت خاص که در سبد سهام عدالت قرار دارد، به کدام شرکت سرمایه‌گذاری استانی سپرده شده است. خانکی همچنین در نقد فرضیه حبابی بودن وضعیت این روزهای بورس گفت: ممکن است به جهت تعدادی، تعداد زیادی از شرکت‌ها این وضعیت را داشته باشند ولی به‌جهت ارزشی، به‌نظر من هنوز خیلی از شرکت‌ها بسیار ارزنده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید