کاهش ازدواج با شیوع کرونا

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از کاهش ازدواج و تجدیدنظر جوانان در این موضوع با شیوع کرونا خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ محمد مهدی تندگویان با اشاره به اینکه همزمان با شیوع کرونا میزان ثبت ازدواج در کشور کاهش یافته است، گفت: با توجه به منع تجمعات برای پیشگیری از گسترش کرونا امکان برگزاری مراسم ازدواج وجود ندارد، به همین دلیل تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به شروع زندگی داشتند، فعلا نه تنها تصمیم خود را به حالت تعویق درآورده‌اند، در عین حال نمی‌توانند تاریخ جدیدی را هم برای این منظور مشخص کنند تا به طور رسمی وارد زندگی شوند.

وی افزود: این درحالیست که اگر همین جوانان مدتی بعد بخواهند مجددا اقدام به آغاز زندگی مشترک کنند به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم ممکن است دیگر امکان انجام آن را نداشته باشند. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم که این موضوعات تبعاتی را برای شروع زندگی مشترک جوانان ایجاد کند.

تندگویان در ادامه به موضوع آسیب روانی ناشی از شیوع کرونا و تاثیر آن روی فرزندآوری اشاره کرد و توضیح داد: براساس تماس‌های برقرار شده با مشاوران و روانشناسان زیر نظر وزارت ورزش و جوانان بسیاری از خانواده‌هایی که پیش از این قصد داشتند صاحب فرزند شوند، به دلیل ترس از بیماری، در تصمیم خود تجدیدنظر کرده‌اند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم در ۶ ماه دوم امسال شاهد کاهش قابل توجهی از  ثبت موالید باشیم، گفت: چراکه ثبت ازدواج و ترس از فرزندآوری موجب می‌شود تا این آمار کاهش پیدا کند. همچنین مشکلات موجود در مراکز درمانی و ترس از ورود به آنها به دلیل ابتلا به کرونا، از جمله دلایلی است که موجب نگرانی‌ زوجین در این زمینه شده است.

تندگویان با بیان اینکه در صورتی که راه‌حلی برای این موضوع به کار گرفته نشود، شاهد کاهش این آمار حتی در سال آینده نیز خواهیم بود، تصریح کرد: تاثیر این موضوع روی آمار متولدان سال آینده نمایان خواهد شد و بعدا نیز تاثیر این موضوع بر روی ساختار هرم سنی کشور مشهود خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا با این موضوع رو به رو خواهند شد، گفت: اما به دلیل برخی از موضوعات فرهنگی، برای مثال اصرار برخی از جوانان برای برگزاری مراسم، تاثیر این موضوع در کشور ما نمایان‌تر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص موضوعات روانی هم وزارت بهداشت باید تلاش کند مراکز ایمنی را برای زنان باردار فراهم کند تا در هر استان در دسترس مردم قرار بگیرد، توضیح داد: در حال حاضر حتی برای مراجعه به مراکز درمانی در حالت عادی نیز برای مردم ترس ایجاد شده است.

معاون امور جوانان ادامه داد: به همین دلیل به نظر می‌رسد باید در خصوص ازدواج ساده و بدون مراسم برای تسهیل آغاز زندگی نیز فرهنگ سازی شود. همچنین باید مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای زوجینی که دیگر رغبتی برای فرزندآوری ندارند در نظر گرفته شود تا نگرانی افرادی که تمایل به فرزندآوری دارند، به حداقل برسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید