علی نژاد: پول ویلموتس را وزارت ورزش پرداخت نمی‌کند

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره بحث موفقیت میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: نمی‌توانم درباره خیلی از اقداماتی که انجام گرفت حرف بزنم چون محرمانه است در مسیر درست و اصولی گام بر داشتیم و نمی‌توانم خیلی آن را باز کنم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی علی‌نژاد از جمله مدیران ورزشی جوان، خوش‌فکر و موفق ورزشی ایران محسوب می‌شود. علی‌نژاد که پس از خداحافظی محمدرضا داورزنی با معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و بازگشت به فدراسیون والیبال به این سمت منصوب شد، کار خود را در روزهای سختی در وزارت ورزش آغاز کرد. او موفق شد مذاکرات فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا را با AFC با موفقیت پشت سر بگذارد و میزبانی تیم‌های ایرانی در این مسابقات را پس بگیرد.

هیچ‌گاه نباید از یاد برد که حضور او در فدراسیون ووشو با موفقیت‌های بسیار همراه بود و بارها ملی پوشان ایرانی بر بام جهان ایستادند. برای بررسی شرایط روز ورزش کشور، فدراسیون فوتبال، وضعیت سرخآبی‌ها، قرارداد مارک ویلموتس با تیم ملی و کرونا گفت‌وگویی با این مقام مسوول داشتیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

از سفری شروع کنیم که به همراه نمایندگان ایران برای بحث میزبانی تیم‌های شرکت کننده در لیگ قهرمان آسیا به مالزی داشتید و اتفاقات خوبی در آن رخ داد.

سفری که متعاقب فرآیند خوب دیپلماتیک صورت گرفت و آخرین اقدام ما بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور رسمی اعلام کرد میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا انجام خواهد شد و پرونده آن برای ما بسته و مشکلاتی که در این راه وجود داشت، حل شد. اما شیوع ویروس کرونا و فراگیر شدن آن در دنیا باعث شد تمام رویدادهای بین‌المللی لغو شود و باید منتظر باشیم تا ببینیم AFC  چه تصمیمی را برای ادامه این رقابت‌ها خواهد گرفت.

بحث میزبانی بازی‌های تیم ملی نیز حل شد؟

فیفا به صراحت مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲۰ قطر را برای ماه دی در تقویم خود قرار داد و میزبانی ایران را تایید کرد که این اتفاق خوب و خوشایندی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا برای ادامه بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

 برای جام باشگاه‌های آسیا زمان از دست رفت و شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مسابقات در مردادماه به طور متمرکز در یک کشور برگزار شود.

 شاید این اتفاق در یکی از کشورهای کویت یا قطر صورت بگیرد؟

قاعدتا ایران و عربستان نمی‌توانند میزبانی را بر عهده داشته باشند ولی کشورهای دیگر این شانس را خواهند داشت و اصرار ما بر این است که همچنان از شانس میزبانی خود بهره‌مند بوده و دیدارهای دور برگشت طبق قرار قبلی در کشور ایران برگزار شود.

اما این موضوع ممکن است با توجه به شرایطی که شکل گرفته و زمان زیادی از دست رفته است، امکان پذیر نباشد بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار شود؟

دقیقا، هر تصمیمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان بگیرد برای تمام کشورها خواهد بود و مختص به ایران نیست و باید اجرایی شود.

همیشه در جدال‌های فوتبالی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا بازنده بوده‌ایم اما در بحث میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان اتفاقات تلخ قبلی رخ نداد، چه اقداماتی صورت گرفت؟

نمی‌توانم درباره خیلی از اقداماتی که انجام گرفت حرف بزنم.

 چرا؟

 چون محرمانه است.

 یعنی در برخی از این موارد به طور عمدی بازنده بودیم؟

نه‌. نمی‌خواهم بگویم عمدی بازنده بودیم یا بلکه این بار در مسیر درست و اصولی گام برداشتیم و نمی‌توانم خیلی آن را باز کنم چرا که زمان زیادی از آن نگذشته است. بخشی از تلاش‌ها از سوی نهادهایی صورت گرفت که محرمانه بوده اما هوشمند، با تدبیر و با برنامه حرکت کردیم و نتیجه گرفتیم که اتفاق تاریخی در ورزش ایران محسوب می‌شود. این را هم باید بگویم تا حالا سابقه نداشته هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیمی بگیرد و پس از مذاکره و رایزنی تصمیم گرفته شده بر گردد.

شما کرسی جهانی در فدراسیون ووشو دارید و به خوبی با فضای بین‌المللی آشنا هستید. به نظر شما چرا در فوتبال اخبار و نامه‌های محرمانه به راحتی به بیرون درز پیدا می‌کند؟

البته در رشته‌های دیگر ورزشی نیز چنین اتفاقی رخ داده است و متاسفانه نامه‌ها و اطلاعاتی از داخل کشور به خارج رفته و کار غلطی است و خیانت به ایران محسوب می‌شود. فوتبال به خاطر دامنه وسیع‌تری که از نظر اقتصادی، مخاطب و البته منافع بزرگ‌تری که دارد، بیشتر به چشم‌ می‌آید و اخبار آن بازتاب گسترده‌تری دارد. البته نهادهای امنیتی‌ در حال بررسی هستند تا سرنخ‌هایی پیدا کنند و حتما این اتفاق رخ خواهد تا دیگر به منافع ملی خیانت نشود.

از ماجرای پرداختی‌های کی‌روش که به تازگی منتشر شده است، چقدر اطلاع دارید؟

 من از طریق رسانه‌ها از این موضوع باخبر شده و هنوز آن را بررسی نکرده‌ام، اجازه بدهید با مسوولان فدراسیون فوتبال گفت‌وگو و اطلاعات کاملی را به دست آوریم چرا که باید در فضای آرام و به دور از فضاهای ژورنالیستی بررسی‌های جامعی صورت بگیرد و ببینیم آیا پرداختی‌های او طبق قرارداد صورت گرفته است یا خیر. پس باید بررسی کاملی شود تا اگر تخلفی‌ صورت گرفته باشد مقامات مسوول به آن رسیدگی کنند.

به خیانت‌هایی در ورزش ایران اشاره کردید، آیا وزارت ورزش و جوانان به این مساله ورود کرده است؟

این کار ما نیست و باید نهادهای امنیتی به آن ورود کنند.

نهادهای امنیتی به آن ورود کرده‌اند؟

این را خودشان باید پاسخ دهند.

در اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال جدیت لازم را انجام می‌دهید؟

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال یک فرآیند قانونی دارد. در این فرآیند قانونی کمیته تدوین مقررات کار خود را انجام می‌دهد  و آن را به هیات رییسه فدراسیون فوتبال خواهد داد و پس از مصوبه، مجمع بر اساس مقررات داخلی در هیات دولت مطرح خواهد شد تا به تصویب برسد که نقشه راهی را فدراسیون فوتبال آماده کرده است و این نقشه راه را برای فیفا ارسال کرده‌اند.

این نقشه راه چیست؟

اصلاح اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال در آن نوشته شده است.

وزارت ورزش نیز به این موضوع نظارت خواهد کرد؟

ما نظارت کلی در جهت حاکمیتی خود خواهیم داشت. وزیر ورزش و جوانان عضو این مجمع بوده و طبیعی است به عنوان عضو مجمع نظرات خود را بیان کنیم و همچون حقی که همه اعضای مجمع دارند، از حق خود استفاده خواهیم کرد. امیدوارم اساسنامه‌ای تدوین شود که هم قوانین بین‌المللی و الزامات فیفا را داشته باشد و هم قوانین داخلی در آن رعایت شود. فیفا الزاماتی دارد که نسبت به آن اقدام می ‌کند اما همان‌طور که گفتم قوانین داخلی و الزامات فیفا قابل تلفیق با یکدیگر هستند و می‌تواند به گونه‌ای باشد که مغایرتی با هم نداشته باشند. می‌توانم مثالی در این رابطه بزنم.

چه مثالی؟

نهاد مشابه‌ای که می‌توانم از آن اسم ببرم، کمیته ملی المپیک است. اساسنامه کمیته ملی المپیک سال پیش به تایید کمیته بین‌المللی رسید و در عین حال در هیات وزیران نیز به تصویب رسید. پس می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که هم تایید بین‌المللی را به همراه داشته باشد و هم قواعد داخلی را رعایت کرد. این به شرطی است که تعامل خوبی برقرار باشد. تعارف نداریم، ورزش در ایران بدون حمایت‌های دولت امکان موفقیت ندارد و دولت وقتی حمایت می‌کند، انتظارات برخاسته از قانون و روشنی دارد که رعایت قوانین رایج کشور است. ما نه تنها در کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون فوتبال بلکه در هیچ کدام از فدراسیون‌های دیگر قصد دخالت نداریم اما سیاست‌هایی داریم که حمایت‌های‌مان منوط به اجرای آن سیاست‌هاست و اگر این سیاست‌ها اجرایی نشود، حمایتی صورت نخواهد گرفت و هیچ فدراسیون ورزشی بدون حمایت دولت به موفقیت نخواهد رسید.

فدراسیون فوتبال باید مبلغ سنگینی به مارک ویلموتس پرداخت کند، آیا از این موضوع با خبر هستید؟

فدراسیون فوتبال باید درباره ویلموتس پاسخ دهد و ما نمی‌توانیم در این باره حرف بزنیم.

در نهایت بار مالی‌اش برای وزارت ورزش خواهد بود؟

 خیر. پولی از سوی وزارت ورزش پرداخت نخواهد شد.

باشگاه استقلال به ثبات رسید، وضیعت‌ پرسپولیس به کجا خواهد کشید؟

خوشبختانه هر ۲ باشگاه به سمت آرامش پیش می‌روند، هیات مدیره باشگاه پرسپولیس مدیران کاربلدی هستند و کار خود را انجام می‌دهند و مشکل خاصی وجود ندارد. همه باشگاه‌ها فوتبال مشکلاتی دارند اما رفع خواهد شد و در حال حاضر فوتبال تعطیل است.

مدیرعامل پرسپولیس چه زمانی مشخص می‌شود؟

هیات مدیره پرسپولیس به جمع بندی برسند و ما نیز کمک کنیم، مشکلی نیست چرا که کار زمین مانده‌ای وجود ندارد و باشگاه پرسپولیس با سرپرست فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید