صنعت دخانیات برنده اصلی شیوع ویروس کرونا

یک کارشناس حوزه دخانیات، با اشاره به گزارش‌هایی که از افزایش فروش محصولات دخانی در شرایط شیوع ویروس کرونا حکایت دارد، صنعت دخانیات را برنده اصلی بحران کرونا دانست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ آزاده نظری گفت: در وضعیتی که اغلب کسب و کارها به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس و بیماری کووید ۱۹ در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می‌برند، مصرف محصولات دخانی خصوصاً سیگار رو به افزایش است.

وی به گزارش اخیر بزرگ‌ترین تولید کننده سیگار در جهان مبنی بر رشد ۱۲ درصدی فروش محصولات این شرکت اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی که تهیه لوازم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مانند مواد ضد عفونی کننده، دستکش، ماسک و حتی کیت‌های تشخیصی و داروها، تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌اند، صنایع دخانی همچنان بازار پر رونقی دارند و روز به روز به میزان مصرف سیگار افزوده می‌شود.

نظری ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هر ۱۲ دقیقه متأسفانه یک نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا، جان خود را از دست می‌دهد و صنعت دخانیات به جای اینکه از این شرایط، برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کند، می‌تواند با پرداخت مالیات بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر این با بدنه سلامت در مبارزه با ویروس کرونا همگام شود، بار هزینه‌های سلامت را نیز کاهش دهد.

این کارشناس حوزه دخانیات افزود: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات متأسفانه هر ۸ ثانیه یک نفر را در دنیا به کام مرگ می‌فرستد و افزایش مصرف سیگار در شرایط گسترش ویروس کرونا، می‌تواند این مرگ و میر را بیشتر کند.

نظری گفت: کارشناسان سه دلیل عمده را برای افزای مصرف سیگار در قرنطینه ناشی از ویروس کرونا ذکر کرده‌اند. اول اینکه افراد به اشتباه ممکن است به دلیل مقابله با استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا به مصرف سیگار روی بیاورند. دلیل دوم به آزادی استعمال دخانیات در خانه بازمی‌گردد چراکه اغلب افراد این روزها در منازل خود به سر می‌برند یا مشغول دورکاری هستند. سومین دلیل نیز این است که سیگار، در اغلب سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی که از تعطیلی معاف هستند، به فروش می‌رسد و حتی امکان خرید اینترنتی آن نیز وجود دارد. علاوه بر این، برخی افراد ممکن است در روزهای آغازین شیوع ویروس، اقدام به ذخیره سیگار نیز کرده باشند.

وی به ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تبصره ۳ این ماده که به پیشنهاد وزارت صمت به تصویب رسید، با توجه به افزایش تقاضا و مصرف دخانیات و با هدف جلوگیری از قاچاق ورودی، کارخانجات تولید محصولات دخانی می‌توانند در کشور مجوز تأسیس بگیرند و افزایش مصرف سیگار در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز، چه بسا به افزایش تقاضا برای تأسیس کارخانجات دخانی در کشور بینجامد.

نظری ادامه داد: این روزها، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و شبکه‌های اجتماعی، بیش از هر وقت دیگر دست به دست هم داده‌اند و برای مقابله با یک دشمن مشترک به نام ویروس کرونا، بسیج شده‌اند. پیام‌های پیشگیری از ابتلاء به این ویروس، در همه رسانه‌ها دیده می‌شود و در فضای مجازی حتی استیکرهای مقابله با این ویروس، دست به دست می‌شود و این همکاری، می‌تواند الگویی برای مبارزه با استعمال دخانیات نیز باشد.

این کارشناس حوزه دخانیات با اشاره به تعطیلی قلیان‌سراها به دلیلی نقشی که قلیان در انتقال ویروس‌های خطرناک ازجمله کرونا دارد، خواستار ادامه این روند حتی پس از برطرف شدن شرایط اضطرار ناشی از شیوع ویروس کرونا شد و گفت: فقط کرونا نیست؛ استعمال قلیان چه به دلیل تنباکویی که در آن استفاده می‌شود و چه به دلیل لوازم جانبی آن مانند شلنگ و…، نقش مهمی در گسترش بیماری‌ها دارد و به دلیل حفظ سلامت عمومی، بهتر است تعطیلی قلیان سراها حتی پس از برطرف شدن این شرایط، ادامه پیدا کند.

نظری ادامه داد: البته برخورد با قلیان سراها در بسیاری از کشورهای منطقه نیز به صورت جدی اجرا شده است؛ ولی متأسفانه اطلاع‌رسانی در رابطه با ارتباط مستقیم مصرف دخانیات با بیماری‌ها، خصوصاً کویید ۱۹ کافی نبوده و به همین دلیل، صنعت دخانیات امروز افزایش فروش خود را جشن می‌گیرد.

وی تاکید کرد: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به شدت به افزایش سطح آگاهی عمومی و همکاری مردم وابسته است و کمپین‌های اطلاع‌رسانی نیز به همین دلیل شکل می‌گیرند. در خصوص دخانیات هم وضعیت همین است. اگر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ظرفیت خود برای آگاهی‌بخشی از مضرات سلامتی و اقتصادی مصرف دخانیات به عموم مردم استفاده کنند، می‌توان شاهد نوعی تحریم مردمی دخانیات بود که به کاهش مصرف، افزایش سلامت عمومی و پایین آمدن هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بینجامد.

 

دیدگاه تان را بنویسید