تولید مواد موثره دارویی برای درمان کرونا

دبیر کمیته علمی کرونا از ورود شرکتهای دانش بنیان به عرصه تولید مواد موثره دارویی درمان کرونا خبر داد و گفت:این شرکتها کار تحقیق را آغاز کرده و تا ۳ماه آینده وارد فاز کلینیکال ترایال می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ دکتر مصطفی قانعی اظهار کرد: بعد از فراخوانی که وزارت بهداشت با محوریت آزمایشگاه‌های مرجع و مشارکت معاونت علمی اعلام کرد ۶شرکت دانش بنیان را بعد از ارزیابی ها برای تولید کیتهای تشخیص سریع کرونا انتخاب کردیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این شرکتها متعهد شدند که هر کدام هزار کیت را تحویل بدهند، گفت: این ۶ شرکت در فاز اول مجموعاً ۶۰ هزار تست را این هفته تحویل وزارت بهداشت می دهند که انستیتو پاستور هم همکاری می کند.

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور بعد از تایید کیتها، این شرکتها را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارجاع می دهد، بیان کرد: تا امروز ۳ شرکت کیتها را تحویل انستیتو پاستور ایران داده که هنوز نتایج را به اداره کل تجهیزات پزشکی برای اخذ مجوزها نفرستاده است. این سه شرکت در حال تولید انبوه هستند ولی در هر صورت باید مجوز فروش آنها از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی صادر شود.

وی با بیان اینکه طی یک الی دو روز آینده این تاییدیه نهایی می شود، عنوان کرد: این شرکتها میزان تولید را که انستیتو پاستور تایید کرده کامل کردند و تنها منتظر تایید و مجوز فروش هستند.

قانعی در خصوص ۳ شرکت دیگر که توانایی تولید کیتهای تشخیص سریع کرونا را دارند، گفت: تا پایان این هفته سه شرکت دیگر متعهد هستند که به تعهد خود عمل کنند؛ تصمیم بر این است که وزارت بهداشت بر اساس نیاز، شرکتها را موظف به تولید کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، ادامه داد: به لحاظ اینکه این شرکتها مواد اولیه را وارد کردند مشکلی در تولید انبوه نداریم در حدی که در فاز دوم نیز قابل تامین است.

دبیر علمی کمیته مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت کمیته ای در انستیتوپاستور را مرجع تایید کیتها قرار داده است، ادامه داد: اگر این کمیته کیتها را تایید کند شرکتها می‌توانند مجوز فروش را از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت و به آزمایشگاه‌های مرجع مورد تایید واگذار کنند.

به گفته وی، در معاونت علمی فکر این را کردیم که با پیک های بعدی ویروس کرونا و سایر ویروس ها مواجه شویم از این رو شرکتهایی را مورد تایید قرار دادیم که زیرساخت تولید کیت دارند تا در پیک های بعدی یا در مواجهه با ویروسهای دیگری بتوانند کیت تولید کنند.

ورود شرکتهای دانش بنیان برای تولید مواد اولیه موثره دارویی درمان کرونا

قانعی در خصوص تولید دارو و ورود شرکتهای دانش بنیان به این عرصه خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکتهای دانش بنیانی هستند که تحقیق و توسعه روی ماده موثره داروی درمان کرونا را آغاز کرده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه این مواد در حال مطالعه هستند که اگر این بیماری بلندمدت باشد مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: تحقیق و توسعه به معنای تولید نیست و کماکان این مطالعات وجود دارد و تولید آن به این پیک بیماری نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه قراردادهایی با شرکتهای تولید این مواد موثره دارویی منعقد شده و سه ماه آینده وارد فاز اولیه کلینیکال ترایال می شود، عنوان کرد: احتمالاً این ماده موثره دارویی به برهه زمستان بعدی برسد.

دبیر کمیته علمی کرونا تاکید کرد: هنوز آغاز راه برای برای درمان کرونا است؛ این مواد موثره دارویی در ژاپن نیز استفاده شده و اثرگذار بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید