روایتی شیرین از پرداخت خسارت کشاورزی در مدینه به وسیله امام کاظم(ع)

امام کاظم علیه السلام نه تنها خسارت کشاورزی را پرداختند که برای محمد بن مغیث دعا نیز کردند باشد که دعای امام زمانمان(عج) در حق ما مستجاب شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: عیسی بن محمد بن مغیث یکی از کشاورزان با سابقه مدینه بود که ۹۰ سال از عمرش گذشته بود، او گفت: سالی صیفی کاری خوبی در اطراف مدینه نمودم، ولی هنگام رسیدن محصول (خربزه و خیار و کدو) ملخهای بسیار آمدند و همه کشاورزی مرا نابود کردند در نتیجه ۱۲۰ دینار به اضافه قیمت دو شتر خسارت دیدم، در غم و اندوه به سر می بردم و سر بر زانوی غم نهاده بودم، ناگاه دیدم امام کاظم (ع) نزد من آمد و سلام کرد و فرمود: «حالت چطور است؟»
عرض کردم: مانند کسی هستم که محصولش را درو و چیده باشند، ملخها آمدند و همه را خوردند. امام کاظم: چقدر خسارت دیده ای؟ گفتم: ۱۲۰ دینار به اضافه قیمت دو شتر.
امام کاظم (ع) همان دم به یکی از خدمتکارانش به نام عرفه فرمودند:« ۱۵۰ دینار که سی دینارش سود است، به اضافه دو شتر به عیسی بن مغیث تحویل بده.» او به این دستور عمل کرد، عیسی بن مغیث به امام عرض کردند: «مبارک باشد از شما تقاضا دارم وارد زمین شوی و برایم دعا کنی.» آن حضرت وارد زمین شد و دعا کرد تا خداوند به زراعت عیسی برکت دهد، سپس حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرد که فرمود: تمسکوا ببقایا المصائب: «باقیمانده های بلاها را محکم نگه دارید.» ابن مغیث می گوید: من با آن دو شتر، در آن زمین بلازده کار کردم، و به موقع به آبیاری آن پرداختم، و خداوند برکت داد و محصول سرشاری به دستم آمد که آن را به ده هزار دینار فروختم [۱] .

 

پی نوشت ها:
[۱] کشف الغمه، ج ۳، ص ۱۱ – اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۷٫
منبع: نگاهی بر زندگی امام کاظم؛ محمد محمدی اشتهاردی، نشر مطهر چاپ دوم بهار ۱۳۷۷٫
برگرفته از کتاب دانشنامه امام کاظم علیه السلام

 

دیدگاه تان را بنویسید