شاعر و کشیش انقلابی نیکاراگوئه درگذشت

ارنستو کاردنال شاعر و کشیش انقلابی نیکاراگوئه در ۹۵ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  کشیش ارنستو کاردنال که یکی از تحسین‌شده‌ترین شاعرها و چهره‌های مذهبی آمریکای لاتین بود و با خدمت کردن به دولت انقلابی نیکاراگوئه در دهه هشتاد میلادی مقابل کلیسای رومن کاتولیک ایستاد، یکشنبه در ماناگوا در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

کاردنال که در یک خانواده ثروتمند در نیکاراگوئه به دنیا آمده بود، تبدیل به یکی از چهره‌های روشن‌فکر اصلی انقلاب این کشور و متعهد به عدالت اجتماعی و کمک به فقرا بود. بعد از اینکه ساندینیست‌ها دیکتاتوری ژنرال آناستازیو سوموزا را در سال ۱۹۷۹ برکنار کردند، کاردنال به عنوان نخستین وزیر فرهنگ کشور انتخاب شد.

کاردنال تا سال ۱۹۸۷ وزیر فرهنگ باقی ماند و آن موقع وزارت‌خانه با یک سازمان دولتی دیگر ادغام شد. در دهه نود میلادی او خودش را از دولت ساندینیستا جدا کرد و در سال‌های به انتقاد از چیزی پرداخت که آن را سبک دیکتاتوری حکومت اورتگا رئیس‌جمهور کشور می‌خواند. از نظر پدر کاردنال، انقلاب ساندینیستی شکست خورده بود.

اما او به ایده‌آل‌های خود وفادار ماند. او در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «من یک انقلابی هستم. انقلابی یعنی می‌خواهم دنیا را تغییر بدهم».

 

دیدگاه تان را بنویسید