نویسنده برنده جایزه مدیسی درگذشت

پی‌یر گویوتا نویسنده فرانسوی که سال پیش با کتاب «حماقت» به عنوان برنده جایزه مدیسی ۲۰۱۸ انتخاب شده بود، در ۸۰ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نقل از فیگارو، پی‌یر گویوتا نویسنده فرانسوی که بیشتر آثارش متأثر از جنگ الجزایر بود، در ۸۰ سالگی درگذشت. وی که متولد ۱۹۴۰ در لئون بود، بیش از همه برای کتاب «سنگ قبری برای ۵۰۰ هزار سرباز» که سال ۱۹۶۷ منتشر کرد، شناخته می‌شد. این‌کتاب یکی از مهمترین کتاب‌هایی است که درباره جنگ الجزایر نوشته شده است.

بیشتر رمان‌ها، داستان‌ها، شعرها و مقاله‌های این گویوتا عمیقاً تحت تأثیر تجربه خود او به عنوان یک سرباز در نبرد الجزایر خلق شده‌اند. وی سال پیش با آخرین رمانش با عنوان «حماقت» جایزه مدیسی ۲۰۱۸ را از آن خود کرد. این‌نویسنده همچنین در همان‌سال برای همین‌رمان جایزه ویژه فمینا را دریافت کرد. گویوتا جایزه زبان فرانسه را نیز برای مجموع آثارش دریافت کرده است.

«حماقت» دربرگیرنده داستان زندگی نویسنده در فاصله ۱۹ سالگی تا ۲۲ سالگی است که در بازه زمانی سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ می‌گذرد. ابتدای این‌رمان یعنی پاییز ۱۹۵۹ گویوتا که به زحمت ۱۸ سال داشت، شهر لئون را به قصد پاریس ترک کرد تا سرنوشتش را به عنوان یک شاعر دنبال کند. در این کتاب زندگینامه‌ای او از خوابیدنش زیر پل نوشته و اینکه سرانجام انتشارات ترشهولد اولین متن او را با عنوان «روی یک اسب» پذیرفت و این، زمانی بود که او به عنوان سرباز به جبهه الجزایر فراخوانده شد. وی در این‌کتاب، به‌ویژه به علاقه شدیدش به هنر پرداخته و از طغیانش نسبت به نظرات پدر و قدرت نظامی‌اش به عنوان یک سرباز وظیفه و بعدها به عنوان یک سرباز در جنگ الجزایر گفته است. در همین‌دوره پدر او که یک‌پزشک بود، برای پیداکردن پسرش یک کارآگاه خصوصی استخدام کرد.

کتاب «روی یک اسب» سال ۱۹۶۰ به عنوان نخستین کتاب پی‌یر گویوتا منتشر شد. او در بازگشت به فرانسه به‌عنوان روزنامه‌نگار شروع به کار کرد و برای فرانس آبزرواتوار و نوول آبزرواتوار مطلب می‌نوشت. این‌نویسنده سال ۱۹۶۴ دومین رمانش با عنوان «اشبی» را نوشت. وی سال ۱۹۶۸ به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد و سال ۱۹۷۱ این حزب را ترک کرد.

گویوتا همیشه در اعتراضات اجتماعی حضوری فعال داشت تا از حقوق سربازان، مهاجران و پناهندگان دفاع کند. یکی از این‌مشارکت‌ها برای او اهمیت زیادی پیدا کرد زیرا او به شخصه به دفاع از معلمی از الجزایر پرداخت که به جرم قتل غیرعمد در مارسی دستگیر شده بود. او تلاش زیادی کرد این متهم را از زندان بیرون بیاورد؛ اما یک‌هفته پس از اینکه محمد موسی از زندان بیرون آمد، یک‌نقاب‌دار او را به قتل رساند. این‌رویداد تأثیر عمیقی بر پی‌یر گویوتا گذاشت.

پی‌یر گویوتا ۱۰ عنوان کتاب داستانی در کارنامه‌اش دارد و به‌همین تعداد هم کتاب غیرداستانی از او منتشر شده است.

وزیر فرهنگ فرانسه در واکنش به درگذشت این‌نویسنده، در توئیتر خود، از او به عنوان یکی از افردای که برای زبان فرانسه بسیار تلاش کرده بود و آن را به خوبی می‌شناخت یاد کرد و نوشت دوست عزیزی را از دست داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید