"وقت ویژه" چیست؟ + تاثیر آن بر روابط کودک و والدین

یکی از مواردی که می‌تواند به برقراری روابط صحیح والدین و کودک کمک کند «وقت ویژه» است که این زمان حداقل باید نیم ساعت و هر روز در ساعت مشخصی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نازنین دسترنج کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره چگونگی برقرار ارتباط عاطفی میان والدین و کودکان گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به برقراری روابط صحیح والدین و کودک کمک کند «وقت ویژه» است که این زمان حداقل باید نیم ساعت و هر روز در ساعت مشخصی باشد.

 

او افزود: مهم‌ترین ویژگی در خصوصیت «وقت ویژه» بازی و خوش گذرانی والدین و کودک به منظور تقویت رابطه عاطفی میان آن دو است.

دسترنج درباره دلیل ساعت مشخص «وقت ویژه» برای بازی کودکان و والدین گفت: وجود زمان دقیق و مشخص در طول روز باعث می‌شود تا والدین بازی با فرزندان را وظیفه خود دانست و کودک با انجام این کار به یک خود تنظیمی و برنامه ریزی درستی برسد.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده تصریح کرد: پدر یا مادری که در «وقت ویژه» با فرزند خود بازی می‌کند باید از نظر سنی خود را هم سال او کنند و فقط نظاره‌گر نباشد.

چگونه علاقه‌های کودک خود را بشناسیم؟

دسترنج با اشاره به چگونگی درک علاقه‌های کودک اظهار کرد: گذراندن وقت ویژه با فرزندان باعث می‌شود تا والدین از علاقه‌های آن‌ها با خبر شوند و با تعریف خاطره‌های شیرین کودکی شان ارتباط دوستی زیادی با کودک خود برقرار کنند.

او افزود: تعریف کردن خاطرات کودکی والدین باید شیرین باشد و از سرکوفت زدن در این امر به شدت پرهیز شود تا کودک بتواند با تجربه‌های به دست آورده مسائل زندگی خود را رفع سازد.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده تصریح کرد: پدر و مادر باید هر کدام در «وقت ویژه» زمان جداگانه‌ای را با فرزند خود بگذرانند و با ایجاد همدلی پیام کنار آن‌ها بودن را برای همیشه در طول زندگی به گوشش شان برسانند.

دسترنج اظهار کرد: اگر کودکی به زور و اجبار وسیله کودک دیگر را گرفت و  آن کودک شروع به گریه کرد والدین باید گفتن جمله «تو دیگه بزرگ شدی و این کار زشت است» را کنار بگذارند چرا که با این حرف خود تنها پیام و انرژی منفی را به فرزندشان منتقل می‌کنند. تنها راه درست در این زمینه ایجاد همدلی و همدردی است.

چگونه باید توانایی‌های کودک خود را بشناسیم؟

این مشاور کودک و نوجوان درباره شناخت توانایی‌های کودک گفت: والدین باید با شناخت توانایی‌های کودک خود بازخورد مثبتی به او دهند برای مثلا اگر کودک به بازی لگو مشغول است آن‌ها باید با تعریف کردن از دست‌های توانمند فرزندشان اعتماد به نفس را در آن‌ها تقویت کنند.

دسترنج با اشاره به موارد دیگر در جهت تقویت رابطه والدین و فرزندان گفت: والدین باید با شناخت توانایی‌های کودک آن‌ها را در کار‌های منزل مشارکت دهند و با این کار اعتماد به نفس را در فرزندان خود تقویت کنند و رابطه مناسبی را با آن‌ها برقرار کنند.

این مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: تشکیل جلسات خانوادگی به انتخاب خود والدین یک بار در هفته یا یک بار در ماه می‌تواند رابطه میان والدین و فرزندان را تقویت و در همان جلسه مسئولیت‌هایی را میان اعضای خانواده مشخص کند.

دسترنج در پایان گفت: در جلسه‌ای که میان خانواده و فرزندان برقرار می‌شود کودکان باید با گرفتن کاغذ و قلم در دست خود و نوشتن جزئیات اعتماد به نفس شان را برای شرکت در کار‌های جامعه بالا ببرند.

دیدگاه تان را بنویسید