طرز تهیه مرحله به مرحله شیربادام هندی در منزل+ خواص شگفت انگیز آن

روش تهیه ی شیر بادام هندی در منزل بسیار آسان است. این شیر طعمی بسیار خوشمزه، لذیذ و فوق العاده داشته و به جرأت می گوییم که یکی از بهترین شیرهای مغزیجات می باشد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، بادام هندی  آجیلی گرم و خشک است که حاوی مقدار بسیار زیادی  مس  بوده و سم التهاب آوری دارد. همین امر باعث شده که تماس آن با پوست ایجاد سوزش و خارش کند. در فرآیند برداشت و پوست گیری این آجیل باید بسیار احتیاط کرده و از دستکش استفاده شود.

به همین دلیل است که شما این آجیل را هیچگاه با پوست در بازار نمی بینید. برای از بین رفتن خاصیت سمی این آجیل، آن را در زردچوبه می خیسانند. به همین دلیل شما بادام هندی که سفید رنگ می باشد را با رنگ زرد می شناسید.

اگر چه قیمت آن در بازار کمی گران است، اما نگران نباشید؛ در این مقاله روش تهیه ی آن در منزل را به شما آموزش خواهیم داد.

روش تهیه شیر بادام هندی در خانه

بادام هندی حاوی خواص بسیار مفیدی می باشد و بسیار مغذی است. هر یکصد گرم از آجیل بادام هندی دارای ۵۵۳ کیلوکالری انرژی بوده و از جمله مغزیجاتی می باشد که برخلاف دیگر مغزها 10 درصد وزنش را نشاسته تشکیل داده است.

همین نشاسته باعث می شود که بادام هندی با جذب آب بتواند باعث تغلیظ سوپ، آبگوشت و دسرهای سنتی حاوی شیر شود.  شیر بادام هندی  نیز از این قاعده مستثنی نیست و بافتی غلیظ و کرمی دارد.

روش تهیه ی شیر بادام هندی  بسیار آسان است. فقط لازم است که بادام هندی ها را به مدت یک شب در آب بخیسانید. سپس آب را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. هیچ نیازی به انجام مراحلی سخت و اضافی نبوده و برای لذت بردن و البته بهره مندی از خواص آن، همین میزان هم کافی است.

مواد لازم برای تهیه ی شیر بادام هندی

  1. یک پیمانه بادام هندی خام
  2. 508 میلی لیتر آب (کمی نیزبرای خیساندن بادام هندی ها)
  3. نمک دریا به میزان دلخواه
  4. ¼ قاشق چایخوری وانیل
  5. 2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل یا شیره ی درخت افرا
  6. مخلوط کن با سرعت بالا
  7. ظرف شیشه ای برای نگهداری شیر به دست آمده

طرز تهیه :

مرحله اول

بادام هندی ها را در ظرفی شیشه ای ریخته و مقدار مناسبی آب که همه ی بادام ها را در بر گرفته و در آن غوطه ور شوند، به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید بادام هندی ها در آب به مدت 5 ساعت در دمای محیط خیس بخورند. همچنین می توانید آن را به مدت یک شب در یخچال بگذارید.

مرحله دوم

بعد از گذشت زمان گفته شده، بادام ها را از صافی رد کرده و زیر شیر آب بگیرید و آن را آبکش نمایید. سپس بادام ها را به همراه 3.5 پیمانه (828 میلی لیتر) آب شرب تصفیه شده، نمک، وانیل و عسل در مخلوط کن بریزید.

مرحله ی سوم

حال باید مواد را با هم مخلوط کنید. مخلوط کن را ابتدا با دور پایین روشن کرده و سپس روی دور بالا تنظیم کنید. اجازه دهید مواد 1.5 تا 2 دقیقه، یا تا زمانی که ماده ای نرم و کرمی به دست آید، مخلوط شوند.

بعد از این مدت دستگاه را خاموش کرده، شیر را تست کنید و اگر شیرینی، وانیل یا نمک آن کم است، مقداری به آن اضافه کنید. اگر بافت شیر بادام هندی بسیار غلیظ است، ½ پیمانه آب به آن اضافه کنید.

نکته: بادام ها باید به طور کامل پودر شده و مخلوط شوند. به طوری که هیچ تکه ی درشتی از آن ها در مخلوط به دست آمده نباشد. اگر مخلوط کن قدرت له کردن کامل بادام ها را نداشت، در پایان شیر بادام هندی را از صافی رد کرده و یا مدت زمان مخلوط را افزایش دهید.

مرحله ی چهارم

شیر بادام هندی شما آماده است. می توانید آن را در ظرفی شیشه ای و به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. هر بار قبل از استفاده آن را تکان داده و نوش جان کنید.

برخی خواص بادام هندی

بادام هندی حاوی چربی اشباع شده بوده، به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. مصرف بادام هندی برای پیشگیری از تشکیل  سنگ‌های صفراوی  بسیار مفید است.

بادام هندی انرژی‌زا بوده و کلسترول ندارد. بادام هندی به علت دارا بودن کلسیم و منیزیم برای استحکام و سلامت لثه، دندان‌ها و استخوان‌ها مفید است .

مس یکی از اجزای مهم آنزیم‌های بدن می‌باشد که در خیلی از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن شرکت می‌کند، این ماده معدنی به وفور در بادام هندی یافت می‌شود .

از خواص بادام هندی، انرژی و فیبر غذایی بالای آن است و در صورت مصرف متعادل به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می‌کند.

از خواص بادام هندی خاصیت انتی اکسیدانی آن بوده، به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ همچنین مقدار بالای آنتی اکسیدان‌های مغزها می‌تواند کلید محافظت از قلب باشد.

یکی از خواص بادام هندی تنظیم انعقاد خون بوده، میوه بادام هندی سرشار از ویتامین K است. کاهش فشار خون بالا از دیگر خواص بادام هندی بوده، این میوه با داشتن منیزیم و لینولنیک اسید، فشار خون را تنظیم می‌کند.

بادام هندی، در ایجاد خواب منظم در زنان یائسه موثر است. مصرف این گیاه به بدن کمک می کند تا جذب آهن به شکل بهتری صورت گیرد و باعث رشد استخوان و بافت پیوندی و تولید ملانین (رنگ دانه پوست و مو) می شود.

مضرات بادام هندی (عوارض، موارد احتیاطی و منع مصرف)

علی رغم خواص فراوان بادام هندی، این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی از اگزالات بوده، زیاده‌روی در مصرف آن منجر به تجمع و کریستاله شدن این ماده در بدن و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می‌شود.

بنابراین افرادی که مشکلات کلیوی درمان نشده دارند، یا این که کلیه‌ها و یا کیسه صفرای شان را در آورده‌اند باید از مصرف آن پرهیز کنند، همچنین دریافت زیاد اگزالات ممکن است موجب کاهش جذب کلسیم نیز بشود.

لازم به ذکر است بروز واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، گرفتگی بینی، تورم لب ها و… از دیگر عوارضی است که ممکن است با خوردن بادام هندی در افراد حساس به وجود بیاید.

دیدگاه تان را بنویسید