10 اشتباهی که نباید تکرار شود!

برخی اشتباهات آثار به شدت عمیقی برجا می گذارند، تا حدی که به هیچ عنوان نباید تکرار شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، همه ما در زندگی روزمره خود مرتکب اشتباهاتی کوچک و بزرگ زیادی می‌شویم و اگر باهوش باشیم قادر خواهیم بود که آن اشتباهات را تبدیل به بینش و پیامدهای آن‌ها را تبدیل به دانش و تجربه کنیم. اما در این بین برخی اشتباهات به حدی فاجعه‌بار هستند که مهم‌ترین درسی که به ما می‌دهند این است که “هرگز دوباره آن‌ها را تکرار نخواهیم کرد”.

دراین مطلب، 10 اشتباه مدیران موفق که تنها یکبار مرتکب میشوند را از زبان "خانم لولی داسکال در TED" باهم یاد میگیریم.

۱- امن بازی کردن

ترس از اشتباه، اولین اشتباه است و ترس از عدم موفقیت علت اصلی شکست!

جالب است که وقتی یک رهبر با امنیت بازی می‌کند، در واقع یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مدیریتی خود را  انجام می‌دهد. وقتی پذیرش ریسک را از سمت خود متوقف می‌کنید در واقع شهامت و جسور بودن را از خود می‌گیرید. مدیران موفق اهل حماقت نیستند. بدین معنی که هرگز بدون فکر و بدون برنامه‌ریزی وارد بازی نمی‌شوند. اما شجاع هستند و از ریسک کردن نمی‌ترسند.

۲- در پی مسیرهای میانبر بودن

وقتی صحبت رهبری و کسب‌وکار شما باشد هیچ راه میانبر و مُسَکِن موقتی، علاج کار نخواهد بود. تلاش برای انجام دادن کاری به صورت ارزان‌تر و سریع‌تر به جای انجام آن‌کار به صورت بهتر و خلاقانه‌تر در نهایت هزینه‌های گزاف‌تری برای شما در پی خواهد داشت. این اشتباهی است که برگشت و جبران آن بسیار دشوار خواهد بود، حتی یک بار.

مدیران موفق به دنبال مسیرهای اصولی و کارا هستند و در واقع به جای اینکه بخواهند مسیر کوتاهی را بیراهه روند به دنبال افزایش کارایی و بهره‌وری هستند تا از آن طریق بتوانند به موفقیت‌های پایدار دست یابند.

۳-  قول دادن بیش از حد توان و کم‌فروشی

یکی از اصول اساسی در کسب‌وکار خوش قولی و وفای به عهد است. به این معنا که شما کم‌تر قول دهید و بیش‌تر عمل کنید. یک مدیر موفق تنها زمانی قول و قراری را متعهد شود که اطمینان داشته باشد می‌تواند انتظارات مورد نظر از آن کار را برآورده نماید.

۴-  عدم پرسش سوالات بغرنج

یک رهبر موفق سوالات حساب شده‌ و بغرنجی را مطالبه می‌نماید. هنگامی که شما از عهده این کار بر نیایید در واقع یعنی برای هر موقعیتی که بخواهید در آن قدم بگذارید آماده نیستید. بعلاوه اینکه همه شما را به عنوان یک شخص بی‌دغدغه و یا یک شخص خجالتی خواهند شناخت.

در واقع یکی از خصوصیات مدیران موفق اینست که سوالات حساب شده‌ای را می‌پرسند که قطعاً جواب به آن‌ها با فلسفه هدف آمیخته است.

۵-  از دست دادن چشم‌انداز و دید جامع

گذر زمان و آشفتگی در امور می‌تواند به سادگی باعث فراموشی و تغییر چشم‌انداز شما از آن‌چه می‌خواهید بدست بیاورید شود. اما شما به عنوان یک مدیر موفق باید سریع چشم‌اندازها را اصلاح کرده و نگاه همه را معطوف به ماموریت و رسالت وجودی سازمان کنید. باید هر کاری که انجام می‌دهید اهداف شما در جلوی چشمتان باشد.

رهبران موفق همواره می‌خواهند همه چیز را در یک تصویر بزرگ مشاهده کنند.

۶-  سرزنش کردن دیگران

هنگامی که از کسی خطایی سر می‌زند و اشتباه او محرز می‌شود یکی از رفتارهای غیراخلاقی و مخربی که می‌توانید در پیش گیرید، سرزنش آن شخص در خصوص اشتباهی است که پیش آمده. کاری که هزینه گزافی برای احترام و اعتماد شما در بر خواهد داشت. مدیران موفق با مسئولیت‌پذیری و شخصیت خود احترام کسب می‌کنند و وقتی اشتباهی رخ می‌دهد به جای پیدا کردن مقصر و سرزنش کردن شخصی خاص، بر روی حل مسئله تمرکز می‌کنند.

۵ چیز مدیر را تباه می کند: فریب دوستان، روی گردانیدن از علم و صاحبان آن، تحقیر دیگران، غرور و از پس هوای نفس رفتن.

۷-  فریبکار بودن

ذاتاً دروغ‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و حفظ و کنترل آن‌ها بسیار دشوار است. زمانی که شما تنها یک بار به عنوان یک فرد فریبکار شناخته شوید به شهرت شخصی شما صدمه بزرگی وارد می‌شود‌ و رهبری و مدیریت شما نابود خواهد شد.

رهبران موفق افرادی هستند که برای بدست آوردن چیزی حاضر به دروغ‌گویی نیستند و حقه نمی‌زنند. آنها اگر بخواهند کسی را مجاب نمایند آن‌چنان مستحکم و صادق رفتار می‌کنند که افراد با تمام وجود آن‌ها را در جهت اهدافشان حمایت خواهند.

۸-  کمک نگرفتن از دیگران

هیچ‌کسی تا حالا به تنهایی و بدون حمایت و کمک دیگران به پیروزی دست نیافته است. اما اشتباه بزرگی که اغلب ما مرتکب می‌شویم؛ اینست که فکر می‌کنیم باید همه کارها را خود به تنهایی انجام دهیم. همه ما به یک دست یاری نیازمندیم و همین‌طور ما باید مایل باشیم که متقابلاً به دیگران کمک کنیم.

کسب موفقیت‌های بزرگ بدون استفاده از کمک  دیگران، بعید به نظر می‌رسد.

۹-  رهبری بدون عیب و نقص

مهم نیست که تا حالا چندبار به شخصی گفته‌اید که هیچ چیزی تحت عنوان کامل و بی‌نقص بودن وجود ندارد. ولی با این وجود هنوز در طبیعتِ برخی افراد، آرزوی دستیابی به این هدف وجود دارد. وقتی که سعی‌‎کنید به صورت کاملاً بدون عیب و نقص مدیریت کنید؛ در واقع شانس مدل‌ کردن ذات موفقیت برای آن افراد را از دست می‌دهید.

۱۰-  راضی نگه‌داشتن همه

همه ما خواهان این هستیم که به خوبی دوست داشته شویم. اما انسان‌های موفق خیلی زود یاد می‌‎گیرند که خشنود و راضی کردن همه امری غیرممکن است. هرکس عقیده‌ای دارد و برخی افراد حتی برایشان مهم نیست که شما چقدر برای راضی نگه داشتن‌شان تلاش می‌کنید؛ و همیشه ناراضی خواهند بود.

افراد و مدیران موفق می‌دانند که تلاش برای خشنود کردن همه باعث می‌شود که آن‌ها موثر عمل نکرده و این به معنای ناراضی کردن افراد بیشتری است.

از درون رهبری کنید: این اشتباه نیست که ما را می‌سازد بلکه آن چیزی که ما در انتها از آن می‌آموزیم، ما را می‌سازد.

دیدگاه تان را بنویسید