جی پلاس؛

علت نامگذاری روزهای هفته به نام ائمه(ع) از زبان امام هادی(ع)

یکی از یاران امام هادی علیه السلام خدمت ایشان رسید و از معنی حدیث لاتعادوا الایام فتعادیکم سوال کرد و پاسخش را از امام علیه السلام گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، سوم ماه رجب مصادف است با شهادت امام هادی علیه السلام، امام دهم شیعیان که به همین مناسبت به پاسخ امام علیه السلام به این پرسش که چرا هر روزی از روزهای هفته به نام یکی از ائمه علیهم السلام نامگذاری شده است، می پردازیم:

 

 در تعیین اسامی نبی و ائمه علیهم السلام به روزهای هفته و زیارت ایشان در هر روز، سید بن طاووس در جمال الاسبوع گفته ابن بابویه(ره) مسنداً از صقر بن ابی دلف روایت کرده که چون متوکل حضرت امام علی النقی(ع) را به سر من رای طلبید. روزی به خدمت آن حضرت رفتم، خبری از آن جناب بگیرم و آن حضرت را نزد زراقی حاجب متوکل محبوس کرده بودند چون نزد او رفتم گفت چه کار داری؟ گفتم به دیدن شما آمده ام. ساعتی با هم بنشینیم و از هر گونه صحبتی با هم کردیم. تا آن که مردم را متفرق کرد. و مجلس خلوت شد باز پرسید: که برای چه آمده ای؟ من همان جواب اول را دادم. گفت گویا آمده ام که خبری از مولای خود بگیری من ترسیدم گفتم مولای من خلیفه است. گفت ساکت باش که مولای تو بر حق است و من نیز اعتقاد تو را دارم. گفتم الحمدلله. پس گفت آیا می خواهی نزد او بروی گفتم بلی گفت قدری بنشین تا صاحب البرید از نزد او بیرون آید. من نشستم تا وقتی که صاحب‌البرید بیرون شد. آن وقت پسرکی را مامور کرد که مرا به نزد آن حضرت ببرد.

 

در همین رابطه بخوانید: 

علت انتقال امام هادی(ع) از مدینه به سامرا چه بود؟/آیا متوکل موفق شد امام(ع) را به شهادت برساند؟/رفتار امام با غالیان چگونه بود؟/کدام ادعیه از امام هادی(ع) به یادگار مانده است؟

اوضاع سیاسی دوره امامت امام باقر(ع) چگونه بود؟

 

چون به خدمت آن جناب رسیدم دیدم بر روی حصیر نشسته است و در برابرش قبری کنده‌ اند. پس سلام کردم. حضرت جواب داد و فرمود: بنشین پس فرمود: که برای چه آمده ای؟ گفتم آمده ام که از احوال شما خبری گیرم. پس چون نظرم بر قبر افتاد گریستم. حضرت فرمود که گریه مکن که در این وقت از ایشان آسیبی به من نمی رسد. گفتم الحمدلله. پس گفتم ای سید من، حدیثی از پیامبر (ص) روایت شده که معنی آن را نمی فهمم. فرمود چیست؟ آن حدیث را عرض کردم: لا تعادّوا الایام فتعادیکم. یعنی دشمنی نکنید با روزها که آن ها با شما دشمنی خواهند کرد. فرمود: مراد از ایام و روزها ما هستیم مادامی که به پاست آسمان ها و زمین. شنبه اسم رسول خداست، و یکشنبه امیرالمؤمنین، دوشنبه حسن و حسین علیهما السلام و سه شنبه علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد علیهم السلام چهارشنبه: موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی علیهم السلام و منم و پنج شنبه فرزندم حسن و جمعه فرزند فرزندم است و به سوی او جمع می شوند اهل حق. این است معنای ایام پس دشمنی مکنید با ایشان در دنیا که دشمنی می کنند با شما در آخرت. پس فرمود: و داع کن و بیرون رو که ایمن نیستم بر تو و می ترسم اذیتی به تو برسد.

 

منبع: مفاتیح الجنان

 

 

دیدگاه تان را بنویسید