۵ عامل هدر رفتن زمان در زندگی

چند عامل که موجب هدر رفتن زمان در طول روز می شود را بشناسید

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فیلم “ساعت برنارد” را  یادتان هست؟ زمانی که نوجوان بودیم این فیلم پخش می شد و غرق در رویاهایمان می شدیم. قضیه از این قرار بود که پسر بچه ای به نام برنارد ساعت خیالی داشت که هر وقت می خواست می توانست زمان را به نفع خود متوقف کند در این صورت همه چیز از حرکت باز می ایستاد و او می توانست به کارهایش برسد. فرض کنید شما هم این ساعت خیالی را داشتید با آن چه می کردید؟

شاید دوست داشته باشید هر گاه زمان کم می آورید و یا برای رفتن به دانشگاه یا محل کارتان وقت کم می آورید بلافاصله با فشردن یک دکمه زمان را متوقف کنید و بعد از یکی دو ساعت دوباره زمان را به جریان بیاندازید. اما در دنیای واقعی فعلا چنین چیزی امکان پذیر نیست و شاید سال ها بعد این اتفاق رخ دهد کسی چه می داند؟

اما در در واقعیت برای هدر رفتن زمان چه باید کرد؟ چه کار باید کرد که از هدر رفتن زمان جلوگیری شود؟ آیا با یک ظرف پر از سوراخ می توان آب جابه جا کرد؟ در زیر به مهم ترین عوامل هدر رفتن زمان می پردازیم که هر کدام از آن ها می توانند بخش زیادی از وقت ما را به خودشان اختصاص دهند.

۱-برنامه ریزی نکردن برای روز بعد

بسیاری از افراد صبح که بیدار می شوند نمی دانند که باید چه کنند و به همین خاطر ناخودآگاه همان عادت های قدیمی را تکرار می کنند و بعد می گویند چرا زندگی ام تکراری شده است؟ چرا وقت نمی کنم کارهایم را انجام دهم؟ چرا همیشه عقب هستم؟ اگر ما آخر شب حتی ۵ دقیقه فکر کنیم که مهم ترین کاری که فردا باید انجام دهیم چیست و برای آن یک برنامه ریزی مختصر داشته باشیم آنگاه دچار سردرگمی و اتلاف و کمبود وقت نمی شویم و فردا یک راست سراغ برنامه ریزی  و انجام کارها می رویم.

۲-اینترنت و فضای مجازی

اجازه دهید از همین ابتدا طرفداری خودم را نسبت به اینترنت و فضای مجازی اعلام کنم که فکر نکنید می خواهم مثل مادر بزرگ ها شما را نصیحت کنم که کاملا دست از این کارها بکشید. اما واقعیت این است که باید با خودمان روراست باشیم و در پایان روز از خودمان بپرسیم که واقعا چه اندازه گشتن در اینترنت و شبکه های اجتماعی به درد ما خورد و چقدر باعث هدر رفتن زمان و عقب افتادن کارها شد.

۳-تلویزیون 

هر از گاهی آمارهای عجیب از ایران و سایر کشورهای جهان به گوش می رسد که مردم چقدر از زمانشان را صرف دیدن تلوزیون می کنند. کاری با اعداد و ارقام نداریم ولی حتی اگر کمترین نرخ نگاه کردن تلوزیون دو الی سه ساعت در روز هم باشد بسیار زمان زیادی هست (که البته برخی آمارها بیش از ۶ ساعت در روز! هم گزارش داده اند). با استفاده درست از این زمان می توان در طول ۵ یا ده سال به یک موفقیت بزرگ در زمینه اهدافتان برسید.

۴-ترس از “نه” گفتن 

می توانم حدس بزنم که زمان زیادی به خاطر این که نتوانسته اید به درخواست فردی “نه” بگویید از دست داده اید و بعد از آن خودتان را سرزنش کرده اید. درست است که بله گفتن در ابتدا خیلی ساده و خوشایند هست اما بعد از آن باعث هدر رفتن زمان زیادی برای شما خواهد شد. البته منظور این نیست که به هر درخواستی نه بگوییم بلکه منظور این هست که به در خواست هایی که هیچ ارزشی برای ما ندارند و فقط باعث اتلاف وقت ما می شوند نه بگوییم هر چند که کار دشواری هست.

۵-نیمه کاره رها کردن کارها

برخی از افراد سال هاست که کارهای می خواهند کارهای نیمه تمام خود را انجام دهند و این باعث دغدغه فکری برای آن ها شده است. با کمال تعجب مشاهده می کنند که هر چه زمان می گذرد نه تنها به کارهای نیمه تمام آن ها کم نشده بلکه به آن اضافه هم می شود. به همین خاطر مجبورند چند کار را باهم انجام دهند تا بلکه از دست آن ها خلاص شوند. در این صورت هست که در انبوهی از کارهای نیمه کاره گم می شوند و همیشه وقت کم می آورند. به عنوان مثال اگر ماشین شما اشکال فنی دارد، برق یکی از اتاق ها اتصالی دارد و یا شیر آب مدت هاست چکه می کند برای رفع همه آن ها یک روز تعیین کنید و مثلا اسم آن روز را روز رفع عیب

دیدگاه تان را بنویسید