اقدام جالب کودکان اوتیسمی در جشنواره سینما حقیقت

در روز پایانی نمایش فیلم‌های سیزدهمین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت اتفاقی رخ داد که در نوع خود خاص و بدیع بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سالن شماره چهار پردیس سینمایی «چهارسو» از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۴ آذرماه جاری میزبان فیلم مستند «پلاک ۱۳» به کارگردانی ریحانه ظهیری بود که در بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره حضور داشته است.

این فیلم به ماجرای یک پسر نوجوان مبتلا به اوتیسم می پردازد که به شکل غیر قابل کنترلی میل به خروج از خانه دارد. پدر و مادر این پسر نوجوان (معین) علاوه بر دیگر مشکلات نگهداری از یک فرزند مبتلا به اوتیسم، با این میل به فرار فرزندشان نیز بسیار درگیری و مشکل دارند.

در جریان نمایش پایانی فیلم یادشده در جشنواره سینما حقیقت سیزدهم، حضور تعدادی از بچه های مبتلا به اوتیسم، شرایط خاصی را در سالن سینما ایجاد کرد.

هنگامی که بر پرده سینما، حرکت های گفتاری و رفتاری خاص یک کودک اوتیسمی از شخصیت اصلی فیلم (معین) به نمایش درآمد، بچه‌های اوتیسمی حاضر در سالن به همراهی با آن پرداختند که در یک سالن سینما، امر معمولی نیست. این اتفاق علاوه بر آنکه یک وضعیت خاص و جدید را از نمایش یک فیلم مستند، با تداوم موضوع فیلم در خارج از پرده نمایش به وجود آورد، با رفتار توام با طمانینه، صبوری و آرامش تمامی حاضران در سالن، نمایش کامل یک فیلم را برای کودکان و خانواده هایی فراهم آورد که به دلیل وضعیت خاصشان معمولا توان حضور و تماشای فیلم در سینما را ندارند.

کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر ظاهری دارای هیچگونه تفاوتی با کودکان غیرمبتلا نیستند که این امر، پذیرش وضعیت خاص آنان را در مواجهه های عمومی، تا حدودی دشوار می‌سازد.

 

دیدگاه تان را بنویسید