روش از بین بردن مورچه خاک گلدان / طبیعی و شیمیایی

مورچه ها به تنهایی دشمن گیاهان نیستند، اما وجود آن ها نشان دهنده حضور آفات دیگر است، اما در هر صورت میتوانید با روش های شیمیایی و خانگی از این مهمانان ناخوانده خلاص شوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آفات و بیماری  هایی که در خاک گلدان وجود داشته باشند به مرور باعث از بین رفتن و مرگ گیاهان شما خواهند شد از انواع این آفات میشه به شپشک، شته، کنه، مورچه و بسیاری از حشرات دیگر اشاره کرد که هر کدام راه های مقابله متفاوتی دارند، اگر شما عامل بیماری و مشکل را به سرعت تشخیص بدهید میتوانید خیلی راحت و سریع آنها را از بین ببرید در ادامه میخواهیم روش های عملی و خانگی برای از بین بردن موچه در خاک گلدان را به شما آموزش دهیم ولی به این نکته توجه داشته باشید که مورچه به تنهایی هیچ دشمنی با گیاهان شما ندارد.

علائم وجود آفت در گلدان

اگر مشاهده کردید که گیاه شما دچار پژمردگی، زردی شاخ و برگ، سوراخ شدن برگها شده به عامل های بیماری و وجوده حشره در گلدان شک کنید، وجود کرم در گلدان به شدت باعث پژمردگی گیاهان میشود.

مورچه ها برای گیاهان مضرر هستند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم مورچه به هیچ وجه دردسری برای گیاهان شما ندارد بلکه باعث جذب عصاره شیرین ترشح شده از دیگر آفات موجود در خاک مانند شته ها خواهد شد پس تا اینجا برای گیاهان شما مفید هم هست. یک نوع از مورچه ها که به نام مورچه های آتشین معروف هستند لانه خود را در داخل شاخ و برگ گیاهان درست میکنند و داخل آن پنهان میشوند میتواند برای گیاهان شما آسیب رسان باشد.

مورچه در خاک گلدان

مورچه در خاک گلدان

مورچه ها هیچ وقت به گیاهان شما حمله نمیکنند بلکه آنها آفت های گیاهان شما مثل شته ها، شپشک آردآلو و سایر حشراتی که از خود شیر ترشح میکنند هستند. مورچه ها عاشق عسلکی هستند که از این حشرات ترشح میشود، پس اگر دیدید که گیاه شما به شدت مورچه پذیر است بدانید که به یکی از آفات گفته شده دچار شده است و بهتر است اول گیاه را از شر این آفت ها نجات بدهید.

از بین بردن مورچه خاک گلدان

روش های مختلفی برای این کار وجود دارد مانند استفاده از حشره کش پرمترین، طعمه مخصوص مورچه، خاک دیاتومه و… که در ادامه به بررسی تمامی این موارد خواهیم پرداختّ

یکی از روش های شیمایی موثر در از بین بردن مورچه، استفاده ترکیبی از طعمه مورچه و صابون آفت کش هست، برای این کار شما مقداری از طعمه مورچه را در مسیری که مورچه ها به سمت گلدان می آیند بگذارید با این کار مورچه ها طعمه را به عنوان غذا به لونی خود برده و باعث از بین رفتن کل کلونی میشود، شما با این کار بعث کاهش و یا از بین رفتن کامل مورچه ها خواهید شد و دیگر نگران مورچه در خانه خود نباشید.

پس از نابود کردن مورچه ها یک محلولی از صابون آفت کش و آب درست کنید و گلدان را تا ارتفاع خاک گلدان درون آن قرار دهید، اجازه دهید تا گلدان به مدت 20 دقیقه داخل این محلول بماند تا سایر مورچه ها که در داخل خاک گلدان وجود دارند نیز از بین بروند. اگر مورچه هایی رو برگها و شاخه گیاه مشاهده کردید آن ها را از روی گیاه با استفاده از دستمال بردارید. گلدان را در محلی قرار دهی که به مرور خاک آن خشک شود.

قرار دادن گلدان داخل تشت صابون حشره کش

قرار دادن گلدان داخل تشت صابون حشره کش

حتما گیاهان آلوده را از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید و با استفاده از آفت کش ها آن را هر هفته یکبار اسپری کنید تا آفت های موجود در گیاه از بین برود این کار باعث میشود که عامل بیماری به سایر گیاهان سرایت نکند.

حشره کش پرمترین

یکی دیگر از روش های از بین بردن مورچه در خاک گلدان استفاده از حشره کش پرومترین است، این حشره کش باعث فلج شدن دستگاه عصبی مورچه شده و درنهایت موجب مرگ آنها می شود. این حشره کش در گونه مختلف وجود دارد (مایع، پودر و اسپری) با توجه به نوعی که خریدارید میکنید حتما دستور آن را مطالعه کنید چون در صورت استفاده نادرست آسیب های بدی روی انسان خواهد ذاست و به هیچ وجه در دسترس کودکان قرار ندهید. بهتر است از نوع مایع آن استفاده کنید تا بازخورد بهتری بگیرید.

از بین بردن مورچه گلدان با حشره کش پرمترین

از بین بردن مورچه گلدان با حشره کش پرمترین

خاک دیاتومه DE

یکی دیگر از حشره کشها که از نوع معدنی هست دیاتومه نام دارد. این حشره کش به شکل گرد در بازار موجود می باشد. نحوه استفاده از آن به این شکل می باشد که شما گرد این حشره کش را روی خاک گلدان بریزید و زمانی که مورچه ها با این گردها تماس داشته باشند در مدت سی دقیقه از بین خواهند رفت.

سعی کنید زمانی که از آن استفاده میکنید خاک کاملا خشک باشد چون مرطوب بودن خاک اثر آن را کم خواهد کرد، در ضن به هیچ وجه گرد آن را استشمام نکنید و در زمان استفاده حتما ماسک بزنید.

از بین بردن مورچه خاک گلدان با خاک دیاتومه DE

از بین بردن مورچه خاک گلدان با خاک دیاتومه DE

روش های خانگی از بین بردن مورچه گلدان

استفاده از نعنا

یکی از مدافعات آفت و حشرات نعنا هست که به خوبی مانع به وجود آمدن و رشد موچه، شته، کک، سوسک ژاپنی  سرخرطومی میشود، هم میتوانید خود گیاه نعنا رو در کنار گلدان های خود قرار بدید و هم از نعنا خشک بر روی خاک گلدان و جلوی کلونی موچه ها استفاده کنید با این کار خواهید دید که تعداد مورچه ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

ترکیب مایع ظرفشویی + آب

شما میتوانید برای از بین بردن بسیاری از حشرات و آفت ها از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید به این شکل که یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و به شکل اسپری بر روی برگهای گیاه بزنید البته از صابون هم میتوان برای این کار استفاده کرد ولی مایع ظرفشویی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

روش های خانگی از بین بردن مورچه خاک گلدان

روش های خانگی از بین بردن مورچه خاک گلدان

پوست مرکبات

یکی دیر از دفع کننده های خانگی حشرات پوست مرکبات است شما میتوانید پوست مرکبات را روی خاک گلدان قرار دهید و یا پوست پرتقال را در آب بجوشانید و پوست نرم شده را له کنید و در اطراف گلدان پخش کنید. 

ادویه ها

همانند نعنا برخی از ادویه ها مانند قهوه آسیاب شده، برگ نعنا، دارچین، میخک و پودر چیلی را میتوانید به عنوان دافع مورچه استفاده کنید بدین شکل که مقداری از این ادویه ها را در کنار گلدان و یا روی خاک گلدان در زمانی که خاک خشک است بریزید تا مانع هجوم مورچه ها به گلدان شود.

آخرین روش تعویض گلدان

در برخی مواقع مورچه ها داخل گلدان کلونی میسازند که در این موارد شاید با روش اولی که به شما گفتیم مشکل حل شود ولی شاید برخی از تخم ها در داخل خاک باقی بماند و پس از مدتی مجددا مشکل ساز شوند برای این کار ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه را به شکل کامل بشورید تا خاک کاملا خارج شود و سپس گلدان را از خاکی که قبلا داشته تمیز کنید و با استفاده از مایع ظرفشویی آن را کاملا تمیز کنید و سپس از یک خاک ضدعفونی شده برای کاشت مجدد استفاده کنید.

دیدگاه تان را بنویسید