معاون صالحی: وزیر می گوید بازیگران و خوانندگان با درآمد بالا باید مالیات دهند

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر ارشاد گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هر جایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد درباره نامه سیدعباس صالحی وزیر ارشاد به «دژپسند» وزیر اقتصاد با موضوع معافیت‌های مالیاتی اظهار داشت: ما حدود دو هفته پیش نامه‌ای به وزیر اقتصاد نوشتیم تا جلساتی برگزار و کلیت موضوع بررسی شود. در واقع موضوع ما کلان است چراکه تاکنون جلسه‌ای در این راستا برگزار نشده است. ما در انتظار جلسه هستیم، اما جلسات کارشناسی خود را با سازمان مالیاتی موازی با آن داریم، ولی در جلسه دو وزیر قرار است موارد کلان بحث شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با مسئولان مالیاتی تاکنون سر یک میز نشسته و درباره موارد معافیت مالیاتی صحبت کرده‌اید، گفت: اخیرا نشستی نداشتیم، اما درباره بند ل ماده ۱۳۹ هر چند سال یک بار بازنگری انجام می‌دهیم. آخرین بازنگری سال ۹۳ بوده و برآن اساس لیست نهایی شامل ۲۷۳ فعالیت است که مشمول معافیت مالیاتی است.

کاراندیش درباره ناشران آموزشی که کتاب‌های کمک درسی تولید می‌کنند و درآمدهای بالا دارند و اینکه چرا این دسته از ناشران مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، تصریح کرد: مگر چند سلبریتی و یا افرادی که در سال در آمد بالا دارند، داریم؟ این نیست که همه بازیگران دارای درآمد بالا باشند. یا در حوزه موسیقی و خوانندگان، مگر چند خواننده داریم که کنسرت برگزار می‌کنند؟ ما خوانندگان بسیاری داریم که حتی کنسرت هم برگزار نمی‌کنند. در حوزه نشر هم اینگونه است. تنها شاید دو یا چهار تا موسسه اینطور باشند. این موسسات کتابشان معاف از مالیات است، اما فعالیت آموزشی و درآمد کلاس‌های آموزشی آنها معاف نیست.

کاراندیش با تاکید بر اینکه فعالیت کتاب معاف است، اما فعالیت‌های آموزشی نه، در پاسخ به این سوال که اغلب مدارس، دانش آموزان را وادار به خرید کتب آموزشی می‌کنند و این ناشران کمک آموزشی اغلب درآمدهای میلیاردی از این کتب دارند؛ پس چطور مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، توضیح داد: اگر درآمد موسسه آموزشی از مسیر کلاس‌های آموزشی باشد مشمول پرداخت مالیات می‌شود، اما کتابی که چاپ می‌شود معاف است.

به گفته این مسئول، اغلب هزینه برگزاری کلاس‌ها که موسسات دریافت می‌کنند، بالاست مثلا کلاس کنکور برگزار می‌کنند که در آمد بالایی دارد و مشمول مالیات است، اما کتاب در این حیطه معاف است. بنابراین درآمد اصلی این‌ها از طریق آموزش‌هایی است که انجام می‌دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی داریم که در حوزه اقتصاد یا بهداشت و درمان و یا آشپزی است و همه «کتاب» شمرده می‌شوند، گفت: نمی‌توان گفت هرکس کتاب در حوزه آشپزی نوشت، مالیات بدهد، در حوزه بهداشت یا رمان نوشت ندهد. تولید کتاب، کار فرهنگی است و ناشر و نویسندگان هم باید حمایت شوند، به لحاظ اینکه ما می‌دانیم آنها چه مشکلاتی دارند. اینها بحث‌های تخصصی است و افرادی در جریان ریز جزئیات هستند که دخل و خرج اینها را محاسبه می‌کنند.

کاراندیش متذکر شد: فرض کنید بنده در حوزه تجارت اطلاعاتی نداشته باشم. بگویم فلان تاجر این میزان جنس صادر می‌کند، این میزان ارز دریافت می‌کند و هزینه سالیانه را محاسبه کنم و... اما حوزه وزارت صنعت است که می‌داند یک تاجر چه گرفتاری و مشکلاتی دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تاکنون جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده است. حتی بنده جلسات متعددی را با سازمان مالیاتی داشتم. آنها بسیار ریزبین هستند و بحث‌های کارشناسی صورت گرفته اینگونه نبوده که یک مصوبه معافیتی به یک‌باره اجرا شده باشد. اگر جایی نیاز باشد کارشناسی‌های مجدد صورت گرفته و یا اصلاح صورت می‌گیرد. ممکن است در بازنگری جدید با سازمان امور مالیاتی از تعداد ۲۷۳ فعالیت کم یا زیاد شود. این روال همیشه در حال انجام است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و سازمان امور مالیاتی، موارد معافیت مالیاتی را پیگیر هستند. خود بنده برای یک موضوع حداقل ۱۰ جلسه با سازمان مالیاتی داشتم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هرجایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی شود. پس نمی‌شود با یک جو رسانه‌ای، موضوعی را لغو یا اضافه کنیم.

کاراندیش همچنین در پاسخ به انتقادات چند روز اخیر مبنی بر معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و بازیگران با دستمزدهای میلیونی توضیح داد:‌ من شب گذشته در گفت‌وگویی با برنامه ۲۰:۳۰ در این‌باره مواردی را مطرح کردم، اما عجالتاً باید بگویم که ما ۲۷۳ نوع فعالیت را که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند، از پرداخت مالیات معاف کرده‌ایم. در این باره فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، رسانه‌ای، دیجیتالی، هنری، سینمایی، خوانندگی و بازیگری هم گنجانده شده است. عده‌ای مطرح می‌کنند، سلبریتی‌ها درآمد بالا دارند، چرا معاف‌اند؟

وی ادامه داد:‌ اما نکته‌ای که وجود دارد،‌ این است که در بین بازیگران و خوانندگان تعداد بسیار اندکی هستند که دستمزدهای بالایی می‌گیرند و کار زیاد در سال انجام می‌دهند؛ اما عمده و اکثریت قریب به اتفاق درآمد آنچنانی ندارند. اگر قرار باشد ما بخواهیم این دو قشر را از مالیات معاف کنیم،‌ باز هم عدالت برقرار نشده است.

کاراندیش تصریح کرد:‌ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص است. ما در نظر داریم که به یک بررسی بپردازیم و بگوییم کسانی که در سال از سقف مشخصی بیشتر درآمد دارند‌، از این معافیت بهره‌مند نمی‌شوند‌. از آنجایی که تمام معاف‌شدگان در موعد مقرر باید اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند‌، این قابل کنترل است و می‌توان درآمدها را مشخص کرد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد گفت:‌ ما نمی‌توانیم به خاطر تعدادی از سلبریتی‌ها تمام جامعه بازیگران و خوانندگان را که ممکن است در سال حتی یک کنسرت برگزار نکنند یا یک فیلم بازی نکنند‌، معاف کنیم.

وی یادآور شد:‌ ما حدود ۱۰ روز پیش در نامه‌ای به وزیر صنعت و معدن خواستار برگزاری جلسه‌ای با سازمان امور مالیاتی شده‌ایم. تاریخ برگزاری این جلسه هنوز تعیین نشده است‌. در این جلسه قطعاً درباره عدم معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها با درآمدهای بالا صحبت خواهیم کرد. موضع وزیر ارشاد این است که بازیگران و خوانندگان با درآمد بالا از معافیت بهره‌مند نشوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید