باشگاه پرسپولیس: بیرانوند بهترین است

مراسم برترین‌های سال آسیا امروز برگزار می‌شود و فوتبال ایران بعد از سال‌ها این فرصت را دارد که دوباره جایزه مرد سال قاره را در دست یکی از نمایندگانش ببیند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ، برترین‌های سال ۲۰۱۹ آسیا امروز طی مراسمی که از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران در هنگ‌کنگ آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند و در مهمترین بخش، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس برای کسب جایزه بهترین بازیکن سال، با بازیکنانی از ژاپن و قطر رقابت می‌کند.

بیرانوند طلسم ۱۵ ساله را می‌شکند؟

آخرین باری که یک ایرانی جایزه مرد سال آسیا را برد، سال ۲۰۰۴ بود که علی کریمی با درخشش در جام ملت‌های آن سال و با شایستگی بهترین بازیکن قاره کهن شد. بعد از آن بازیکنان ایرانی ۴ بار نامزد کسب این جایزه شدند ولی هر بار جایزه به بازیکنان دیگر رسید. کریمی یکبار هم در سال 2012 کاندیدا شده بود اما به حقش نرسید.

چهار بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس و حالا بیرانوند

پیش از آن اما، بازیکنان پرسپولیسی این عنوان را برای فوتبال ایران به ارمغان آورده بودند. خداداد عزیزی در سال  (۱۹۹۶) جایزه گرفت. او یار کمکی پرسپولیس در جام باشگاههای آسیا بود و برای سرخ ها گل هم زد و سابقه بازی در پرسپولیس را دارد، علی دایی در  سال (۱۹۹۷)، مهدی مهدوی‌‌کیا در سال (۲۰۰۳) و علی کریمی در سال  (۲۰۰۴) ۴ بار این جایزه ارزشمند را به تالار افتخارات ورزش ایران اضافه کرده بودند و این‌بار هم یک پرسپولیسی این شانس را دارد که بار دیگر نام ایران را بر فراز قاره کهن بالا ببرد.

علیرضا بیرانوند که هم در سال ۲۰۱۸ و هم در سال ۲۰۱۹ عملکرد فوق العاده ای  در پرسپولیس و تیم ملی داشته شنبه شب عازم هنگ کنگ شد و امروز در مراسم حضور خواهد داشت. او بامداد چهارشنبه به ایران بازمی‌گردد.

رقبای بیرانوند

تومواکی ماکینو، مدافع اوراواردز ژاپن و اکرم عفیف هافبک قطری السد دو رقیب بیرانوند برای کسب این عنوان هستند. بیرانوند تا اینجای کار هم عملا  به عنوان بهترین دروازه بان آسیا شناخته شده و اگر این عنوان را به دست آورد، برای نخستین بار است که چنین جایزه‌ای به یک دروازه‌بان در آسیا می‌رسد.

عملکرد بیرانوند

لیگ برتر:

بیرانوند سال گذشته با انجام ۲۴ بازی دریافت ۱۰ گل، موفق شد عنوان بهترین دروازه بان لیگ برتر را به دست آورد. او کمتر از هر دروازه‌بانی گل خورد و به همراه پرسپولیس قهرمان ایران شد.

جام حذفی؛

پرسپولیس جام حذفی را هم با قهرمانی پشت سر گذاشت. بیرانوند در این جام  تنها یک بار گل خورد.

لیگ قهرمانان آسیا

برخلاف سال ۲۰۱۸، لیگ قهرمانان آسیا برای بیرانوند و یارانش خوب پیش نرفت که بخش قابل توجهی از آن مربوط به اشتباهات داوری بود. پرسپولیس نتوانست از گروهش صعود کند.

جام ملت‌های آسیا

علیرضا بیرانوند به جز بازی با ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا که با شکست سه بر صفر تیم ملی ایران همراه بود، در ۵ بازی قبل گلی را دریافت نکرد و به خوبی دروازه تیم ملی را بسته نگه داشت و حتی یک بار موفق به مهار پنالتی شد.

بیرانوند در پایان فصل قبل لیگ برتر به عنوان بهترین دروازه‌بان و مرد سال فوتبال ایران انتخاب شد و حال امیدوار است معتبرترین جایزه فوتبال قاره کهن را از آن خود کند. او در سال گذشته میلادی هم با قهرمانی های  باشگاهی،   درخشش در تیم ملی، ثبت کلین شیت های متعدد در لیگ ایران و آسیا و بازی های ملی و مهار پنالتی رونالدو و عملکردی تحسین برانگیز در جام جهانی چشم ها را خیره کرد اما در حالی که کاندیدای تصاحب این عنوان شده بود به حقش نرسید و عدم انتخاب او هم انتقادهای زیادی را به همراه داشت. بیرانوند در بازی های مقدماتی جام جهانی هم کلین شیت های زیادی را به ثبت رسانده تا جایی که فیفا از رکورد جهانی او در این مسابقات گزارشی را منتشر کرده بود. آیا طلسم می‌شکند؟

 

دیدگاه تان را بنویسید