گزارش جی پلاس

انتخابات آزاد فدراسیون ها زیر سایه اعمال نظر وزارت ورزش! / رفتار متناقض و معنادار تا کجا ادامه دارد؟

رفتار متناقض و عجیب وزارت ورزش در روند انتخابات فدراسیون های ورزشی، بر خلاف ادعای این نهاد که به دنبال شرایط برابر نامزدها است، انتخابات آزاد را زیر سوال می برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی‌ پلاس؛ یکی از اتفاق‌های جاری ورزش ایران در بحث مدیریتی، برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی است. رویدادی که در هر سال، چندین بار برگزار می‌شود و وزارت ورزش متولی مستقیم آن است. در گذشته ساز و کار خیلی مشخصی برای این اتفاق وجود نداشت. ممکن بود رئیسی چندین دوره پیاپی تا روز پایانی انتخابات در راس کار بماند و تنها روز مجمع به جمع نامزدها برود. مجمعی که البته رئیسش دبیر همان فدراسیون بود و معمولا رفتاری برخلاف منویات رئیس از خود نشان نمی‌داد.

در سال‌های‌ اخیر اما وزارت ورزش که علاقمند بوده رئیس مورد نظرش سکان دار هر فدراسیونی شود، رویه‌ای را در پیش گرفت تا از رویه و اعمال ترفند رئیس فدراسیونها که پیش تر عنوان شد، جلوگیری کند. رفتاری که البته در ظاهر برای رسیدن به این هدف ایجاد شد اما در عمل شکل دیگری به خود گرفت.

وزارت ورزش در سال‌های اخیر بعضا تلاش هایی کرده تا روسای فدراسیون‌ها در پایان دوران چهار ساله خود، در هر شرایطی که هستند، کنار روند و مانند یک نامزد در انتخابات شرکت کنند؛ نه رئیس فدراسیون. به این ترتیب که با پایان دوران ریاست، وزارت ورزش سرپرستی برای فدراسیون انتخاب می‌کند تا مجمع انتخاباتی را در ظاهر به صورت بی طرف برگزار کند تا دخل و تصرفی در آرا نباشد.

تا اینجای کار دستور العمل وزارت ورزش خوب و منطقی به نظر می رسد اما شیوه اجرای آن نشان می‌دهد که به هیچ وجه مبنای ثابتی برای برخورد با فدراسیون های مختلف در خود ندارد.

به عنوان نمونه در فدراسیون‌های متعددی مانند کشتی، زمانی که وزارت ورزش تصمیمش ایجاد تغییر در فدراسیون و رساندن قدرت به شخص یا گروهی غیر از تیم قبلی بود، کسی را به عنوان سرپرست انتخاب می‌کرد که یا به طور کامل با رئیس قبلی در تضاد بود و یا بیش از حد  به یکی از نامزدها نزدیک بود!

از طرف دیگر ظاهرا با توجه به گسترش علاقه مدیران وزارت ورزش به حضور در فدراسیون‌های مختلف که البته بی تاثیر از منویات خود وزارت هم نیست، سرپرستان بسیاری از مدیران خود وزارت ورزش برای فدراسیون‌ها گمارده شدند که خیلی زود تصمیم‌شان از برگزاری مجمع، به شرکت در آن و ریاست در فدراسیون تغییر کرد. اتفاقی که خودش دقیقا همان لطمه‌ای را به انتخابات می‌زد که برای برطرف کردن آن به وجود آمده بود!

روز چهارشنبه هم یکی دیگر از این تصمیمات جالب اجرا شد. وزارت ورزش حدود 20 روز پس از پایان دوران ریاست مهرداد علی قارداشی در فدراسیون تنیس روی میز، با توجه به اینکه از کار او راضی بود و تصمیمی برای تغییر در مدیریت آن نداشت، در تصمیمی عجیب، نایب رئیس قارداشی را به عنوان سرپرست انتخاب کرد تا انتخابات را برگزار کند.

تصمیم عجیبی که نشان می‌دهد وزارت ورزش حتی در ظاهر هم حاضر نیست بی طرفی خود را نشان دهد و اجازه دهد انتخابات به آزادانه ترین شکل ممکن برگزار شود. تنها اقدام وزارت این بود که اجازه نداد قارداشی تا روز انتخابات جایگاه رئیس را در اختیار داشته باشد اما گماردن نایب رئیس او در عمل اجازه داد تا قارداشی همچنان رئیس بماند و با قدرت این جایگاه وارد انتخابات شود. انتخاباتی که با این شرایط به طور قطع نا برابر و ناعادلانه خواهد بود.

از این دست تصمیم‌ها کم دیده نشده است. آخرین آن هم انتخاب خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی است. انتخابی که به وضوح فریاد می‌زند دیگر جایی برای نوروزیان در این فدراسیون نیست و باید منتظر بود نام دیگری از صندوق انتخابات آتی این فدراسیون خارج شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید