توضیح دانشگاه علوم پزشکی درباره مرگ ۲ کرمانشاهی بر اثر آنفلوآنزا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از مرگ ۲ کرمانشاهی با داشتن بیماری زمینه‌ای بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: این دو نفر جز گروه پرخطر بوده و بالای ۷۰ سال سن داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ابراهیم شکیبا در کرمانشاه، اظهار داشت: هر ساله با شیوع فصل سرما، بیماری آنفلوآنزا در سطح کشور و به‌خصوص استان کرمانشاه از شیوع بالایی برخوردار است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آنفلوآنزا تشخیص داده در استان از نوع خوکی یا  فوق حاد پرندگان نیست، گفت: این آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی شایعه فصل سرد سال است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی در خصوص علائم تشخیص آنفلوآنزا از سرماخوردگی، اضافه کرد: سرماخوردگی به مدت یک هفته ادامه دارد و فرد گاها بدون مصرف دارو به صورت خودبه‌خودی بهبود می‌یابد و شدت علائم بیماری از قبیل تب، آبریزیش بینی، عطسه و... در این بیماری بسیار خفیف است، اما در بیماری ویروسی آنفلوآنزا علائم با شدت بالایی بروز می‌یابد و فرد دچار دردهای عضلانی (اندام‎ها، عضلات پشت و عضلات چشم)، تب بالا، سردرد، گلودرد، اختلال در دستگاه تنفسی،کوفتگی، احساس کسالت و... می‌شود و که فرد در این مورد نیز اگر جزو گروه‌های پرخطر نباشد امکان دارد خودبه‌خود خوب شود، ولی در غیر این صورت حتما با مراجعه به پزشک داروهای مورد نیاز را استفاده کنند.

به گفته شکیبا، این بیماری‌ها چون ویروسی است با تغذیه مناسب، پیشگیری، مراقبت از خود در برابر سرما و ... به راحتی قابل پیشگیری است.

وی در معرفی افراد پرخطر، گفت: این افراد شامل سالمندان، اطفال، افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند، بیماران سرطانی و مادران باردار هستند.

وی در مورد استفاده دارو ضدویروس بیماری آنفلوآنزا نیز، گفت: چون این بیماری ویروسی است خودبه‌خود خوب می‌شود، داروی ضدویروسی باید به اندازه‌ای استفاده شود که مقاومت دارویی ایجاد نکند، برای افرادی که جزو گروه پرخطر نیستند استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود و اما در مورد افراد پرخطر، حتما براساس تشخیص پزشک معالج خود استفاده کنند.

این مسؤول از مرگ ۲ کرمانشاهی با داشتن بیماری زمینه‌ای بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: این دو فرد جز گروهای پرخطر بوده و بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند که یکی از آن‌ها دارای بیماری قلبی(جراحی قلب باز) و دیگری دارای نارسایی کلیوی بوده که متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.

شکیبا با اشاره به راه‎های انتقال بیماری آنفلوآنزا، گفت: تماس دست با سطوح و اشیای آلوده به ویروس و سپس تماس دست‎آلوده با چشم، دهان یا بینی، دست دادن و روبوسی کردن با یکدیگر، قطرات ریز ترشحات تنفسی حین عطسه، سرفه یا حرف زدن که از راه بینی و گلوی فرد آلوده در هوا پراکنده می‎شود از راه‌های قابل ذکر انتقال بیماری است.

وی در پایان از مدیران مدارس و اداره‌ها خواست، در صورت مبتلا شدن فردی به آنفلوآنزا، حتما به فرد بیمار مرخصی بدهند تا ضمن استراحت از انتقال آن به سایرین جلوگیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید