گزارش جی پلاس؛

دوپینگی ترین ورزش ایران کدام است؟ + جدول

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری تعداد ۸۷۰ نمونه از ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته است؛ از مجموع این نمونه ۳۰ نتیجه مثبت بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در طول هر ماه بر اساس برنامه تمرینی و رقابتی ورزشکاران در رشته های مختلف و با اعزام افسران ویژه خود، اقدام به گرفتن تست دوپینگ از ورزشکاران رشته های مختلف می کند.

در پی اقدامات "نادو"ی ایران، طی ۹ ماه نخست سال میلادی جاری، ۸۷۰ تست دوپینگ از ورزشکاران ۱۹ رشته گرفته شده است که ۳۰ ورزشکار ایران دوپینگی شناخته شده اند. در این میان وزنه برداری بیشترین آمار را در میان رشته هایی که ورزشکارانشان به انجام اقدام غیر اخلاقی دوپینگ گرایش دارند، داشته است.

بیشترین نمونه های اخذ شده از فوتبالیست‌ها بوده است که جامعه بزرگتری نسبت به سایر رشته‌ها در ایران هستند اما بعد از فوتبال نوبت به وزنه برداری رسیده است که به علت نقش پررنگ توان بدنی و قدرت فیزیکی، دوپینگ نقش پررنگ‌تری در این رشته نسبت به سایر رشته‌ها داشته است.

نکته جالب وجود ورزشکاران دوپینگی در رشته های نابینایان و کم بینایان است که از بین 8 ورزشکار، نمونه دوپینگ دو نفر مثبت اعلام شده است که به طور میانگین از هر 4 نفر، یک نفر دوپینگ کرده است.

اما جالب‌ترین نکته مربوط به پاورلیفتینگ دانشگاهی است که از میان سه نفری که تست دوپینگ داده اند، دو نفر (66 درصد ورزشکاران) مرتکب عمل دوپینگ شده اند.

فوتبالیست‌ها هم مبری از دوپینگ نبوده‌اند. از میان 261 فوتبالیستی که در این آزمایش شرکت داشتند، فقط 4 نفر دوپینگ کرده‌اند. فوتبال از این حیث نسبت به رشته‌هایی مانند دوچرخه سواری، تیراندازی، والیبال و ووشو وضعیت بهتری داشته و درصد ارتکاب به دوپینگ در فوتبال کمتر است.

نتیجه اقدام ستاد ملی المپیک برای نمونه گیری از ورزشکاران ۱۹ رشته که منجر به دوپینگی معرفی شدن ۳۰ نفر از آنها شده، به این شرح است:

درصد دوپینگ

رشته

تعداد نمونه گیری

نتایج مثبت

4.6 درصد

وزنه برداری

۱۷۵

۸

1.5 درصد

فوتبال

۲۶۱

۴

8.1 درصد

دوچرخه سواری

۳۷

۳

8.4 درصد

تیراندازی

۲۸

۳

7.2 درصد

والیبال

۳۶

۲

صفر

بسکتبال

۲۰

صفر

3.6 درصد

شنا

۲۸

یک

صفر

جودو

۵

صفر

صفر

تکواندو

۴۸

صفر

11.1 درصد

کشتی

۹

یک

صفر

کاراته

۲۰

صفر

5.7 درصد

ووشو

۳۵

۲

5 درصد

هندبال

۲۰

یک

صفر

دوومیدانی

۵۸

صفر

صفر

تنیس روی میز

۹

صفر

صفر

هاکی

۸

صفر

صفر

بدمینتون

۴

صفر

66.7 درصد

دانشگاهی (پاورلیفتینگ)

۳

۲

25 درصد

نابینایان و کم بینایان

۸

۲

3.44 درصد

۱۹ فدراسیون

۸۷۰

۳۰

 

به گزارش جی پلاس؛ براساس اطلاعات به دست آمده، رشته های بسکتبال، دوومیدانی، تنیس روی میز، هاکی، بدمینتون، جودو، تکواندو و کاراته هیچ دوپینگ مثبتی نداشته اند.

با این حال رشته کشتی با 11.1 درصد دوپینگ وضعیت چندان خوبی ندارد. البته با توجه به اخد نمونه 9 کشتی گیر نمی توان بر دقت این آمار تاکید کرد.  بعد از کشتی رشته های دیگری همچون دوچرخه سواری، تیراندازی و والیبال با درصدی در حدود هشت تا شش، سایر رشته‌هایی هستند که میانگین بالایی از حیث ارتکاب به دوپینگ دارند.

به گفته کارشناسان بخشی از دوپینگ‌ها به علت عدم مطالعه قوانین و داروهای ممنوعه توسط ورزشکاران است و به طور ناخواسته مرتکب این اشتباه می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید