چای موز و موارد مصرف آن+ دستور تهیه چای موز و پوست موز

چای موز هر چند به نظر جذاب نیاید اما مزایای فوق العاده ای دارد که به سختی می توان از آن عبور کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از نظر برخی، چای موز ممکن است یک ترکیب خوشمزه  نباشد و بسیار هم نامربوط به نظر برسد اما با توجه به ویتامین ها و مواد معدنی مفید و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در موز باید گفت که بسیار مفید است. گفته می شود که خواص چای موز به اختلالات خواب کمک می کند،  به بهبود خلق و خو و پوست کمک می کند و می تواند یک مزیت برای محافظت از سلامت قلب و کمک به کاهش وزن باشد.

خواص چای موز

چای موز چیست؟

چای موز از میوه موز تهیه می شود که بومی استرالیا و مناطقی از اقیانوس آرام جنوبی است. رایج ترین گونه ها Musa balbisiana و Musa acuminata هستند و این گونه ها در سراسر جهان تولید می شوند که مهمترین آنها در کارائیب و همچنین آمریکای مرکزی و جنوبی است.

چای موز با استفاده از موز یا پوست موز تهیه می شود اما به صورت چای پوست موز آماده نیز یافت می شود که پوست آن هنگام تهیه این نوشیدنی بی نظیر روی آن باقی مانده است. پوست موز به طور معمول به عنوان زباله دور ریخته می شود اما در واقع حاوی غلظت متراکمی از مواد مغذی از جمله پتاسیم و فیبر غذایی است. اگرچه بعید به  نظر می رسد که مردم به طور کامل موز را بخورند و پوست آن را نیز دور نریزند اما چای با پوست موز در حال محبوب شدن و فراگیر شدن در دنیاست. بیشتر مزایای سلامتی از جمله پکتین، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و منیزیم را داراست.

خواص چای موز

در طب عامه، نوشیدن چای موز برای افرادی که از انواع مختلفی از بیماری ها از جمله بی خوابی، افسردگی، اضطراب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف، فشار خون بالا، چاقی، شرایط التهابی و سوزش پوستی رنج می برند، توصیه می شود.

کاهش فشار خون

چای موز شاید بیشتر به دلیل داشتن پتاسیم شناخته شده باشد که باعث تقویت سلامت قلب می شود و می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. به عنوان یک وازودیلاتور، پتاسیم نه تنها تعادل مایعات را در بدن تنظیم می کند بلکه باعث کاهش فشار در سیستم قلبی عروقی با کاهش تنش در شریان ها و رگ های خونی می شود.

خواص چای موز در تنظیم خواب

سطوح بالای تریپتوفان، سروتونین و دوپامین موجود در چای موز با بهبود سطح خواب، کاهش بروز بی خوابی و به طور کلی خواب آرام تر و بی وقفه مرتبط است. کمبود خواب ممکن است سطح بتا آمیلوئید در مغز را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

خواص چای موز در تسکین افسردگی

دوپامین و سروتونین موجود در چای موز نیز به تنظیم سطح هورمون و تقویت خلق و خو کمک می کنند، زیرا آنها انتقال دهنده های عصبی خوبی هستند. اگر به طور مرتب از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، افزودن چای موز به  رژیم غذایی شما می تواند یک داروی طبیعی و موثر برای تقویت خلق و خوی شما باشد.

تراکم استخوان را بهبود می بخشد

در چای موز انواع خوبی از مواد معدنی از جمله منگنز و منیزیم وجود دارد که هر دو در بهبود تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارند. مصرف کافی این ویتامین ها و مواد  معدنی ضروری از چای موز و سایر غذاها در یک رژیم متعادل می تواند به کند شدن یا به طور کامل جلوگیری از پوکی استخوان در اثر افزایش سن کمک کند.

خواص چای موز در بهبود هضم

پتاسیم و منیزیم هر دو برای بهینه سازی عملکرد عضلات شناخته شده هستند که در دستگاه گوارش از اهمیت برخوردار است. این می تواند به تحریک حرکت پریستالتیک که باعث تنظیم حرکات روده می شود کمک کند، از این طریق از یبوست، نفخ و گرفتگی جلوگیری می کند و در عین  حال، جذب مواد مغذی را نیز بهبود می بخشد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

ویتامین C و ویتامین A، هر دو در موز موجود هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. هر دو این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اسید اسکوربیک (ویتامین C) باعث تولید سلول های سفید خون می شود، ویتامین A به طور مستقیم با جلوگیری از استرس اکسیداتیو در شبکیه، دژنراسیون ماکولا و ایجاد آب مروارید ارتباط دارد.

خواص چای موز برای کاهش وزن

تصور می شود که چای موز به دلیل عوامل مختلفی مزایایی برای کاهش وزن دارد. موز سرشار از فیبر محلول و نامحلول است، این دو نوع فیبر به دلیل کندی هضم، سرکوب اشتها، تقویت سوخت و ساز بدن و احساس سیری به لطف تریپتوفان، دوپامین و سروتونین موجود در آنها شناخته می شوند.

چگونه چای موز درست کنیم؟

شما می توانید چای موز را به راحتی در خانه تهیه کنید. تمام آنچه شما نیاز دارید یک موز ارگانیک، آب گرم و شیرین کننده ای مانند عسل و طعم دهنده ای همچون دارچین است.

چای موز برای زمان خواب

این چای موز یک راه عالی برای استراحت و آرامش قبل از خواب است!

زمان تهیه: 15 دقیقه

مواد لازم:

  • 1 عدد موز ارگانیک
  • 2 فنجان آب
  • 1 عدد چوب دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

  1. آب و چوب دارچین را درون یک ظرف بریزید و آن را به جوش بیاورید.
  2. موز را خرد کرده و درون آب جوش قرار دهید. در صورت تمایل می توانید موز را پوست بگیرید. با این حال، پوست آن دارای بسیاری از مواد مغذی است.
  3. بگذارید موز به مدت 10 دقیقه جوش بخورد و سپس از روی حرارت بردارید.
  4. یک صافی را بالای لیوان مورد علاقه خود قرار دهید و محتوا را درون آن بریزید. می توانید موز جوشانده را کنار بگذارید تا از آن برای پودینگ یا فرنی استفاده کنید.
  5. عسل را برای دادن مزه اضافه کنید.

نکته:

شما همیشه بهتر است از موزهای آلی استفاده کنید زیرا باقی مانده سموم دفع آفات روی پوست آن وجود نخواهد داشت. اگرچه این سموم دفع آفات کشنده نیست اما می تواند باعث ایجاد سم در بدن شود بنابراین بهتر است از این احتمال جلوگیری کنید.

به جای چوب دارچین می توانید از پودر دارچین نیز استفاده کنید. بعد از دم کردن چای موز، 1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین را به آن اضافه کنید.

دستور تهیه چای پوست موز

چای پوست موز یک راه عالی برای کم کردن زباله ها و همچنین بهره بردن از مزایای سلامتی مانند خواب آرام و سم زدایی است. این دستور العمل چای پوست موز را برای یک نوشیدنی معطر درست قبل از خواب امتحان کنید!

چای پوست موز را چطور درست کنیم؟

یک روش طبیعی برای افزایش منیزیم در بدن که خواب خوبی را تضمین می کند!

زمان تهیه: 20 دقیقه

مواد لازم:

  • پوست یک عدد موز
  • 2 فنجان آب
  • 1/4 قاشق غذاخوری پودر دارچین

طرز تهیه:

  1. پوست موز را برش دهید. می توانید پوست موز را منجمد کرده و یا آن را خشک کنید تا این چای همیشه در دسترس و آماده باشد.
  2. آب را به جوش آورده و پوست موز را در آن قرار دهید. بگذارید 10 دقیقه بجوشد.
  3. چای را داخل فنجان خود بریزید. پودر دارچین را برای مزه دادن به آن اضافه کنید. همچنین می توانید شیرین کننده های مورد نظر خود را اضافه کنید. عسل بهتر عمل می کند. حال لذت ببرید.

نکته:

موزهای سبز انتخاب بهتری نسبت به موزهای کاملا رسیده است. پوست موز سبز دارای سطح بالاتری از پروبیوتیک و همچنین نشاسته مقاوم است که بدن نمی تواند سریع آن را هضم کند. این باعث تحریک بیشتر فعالیت چربی سوزی و  کاهش وزن می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید