کاوه آفاق: استاد فرهاد مهراد مهم‌ترین الگوی من است

کاوه آفاق گفت: آدم‌هایی مانند من، استاد یغمایی، استاد رضا یزدانی عزیزم و همه این عزیزان که ۱۰ تا ۱۵ سال از بنده بزرگتر هستند و برایم حکم استاد را دارند، خیلی کار کردیم تا بتوانیم این موسیقی را ایرانی کنیم. استاد فرهاد مهراد هم مهم‌ترین الگوی من است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رضا مهدوی کارشناس موسیقی امروز یک برنامه تلویزیونی میزبان کاوه آفاق خواننده راک بود. او در ابتدا از این هنرمند درباره اولین فعالیت هنری‌اش که ایفای نقش در تئاتر بوده است، پرسید.

این خواننده پاسخ داد: پدرم مهدی آفاق در همین استودیو فعلی که در آن هستیم، در سال ۶۸ تله‌تئاتری را جلوی دوربین برد که من نیز در آن نقش یک پسر بچه شش ساله را داشتم. کسانی در کشور ما هستند که از رشته‌های مختلف وارد حوزه‌های دیگر شده‌اند، حتی مدیران اینگونه هم داریم که موفق بوده‌اند. فکر نمی‌کنم این کار ایرادی داشته باشد. نمونه‌های این چنینی داریم که از ورزش به بازیگری، از بازیگری به خوانندگی و ... آمده‌اند. در کشورهای دیگر نیز افرادی مانند جان تراولتا، برت لنکستر و حتی چارلین چاپلین هم که از موسیقی به سمت سینما آمده، اینگونه بوده‌اند.

او ادامه داد: شاید اگر ما هم ببینیم کسی از رشته دیگر وارد موسیقی شود و خیلی جالب یا بد کار کند قضاوت‌های ویژه‌ای داشته باشیم. اما بگذارید یک مثال بزنم. همیشه گفته‌ام حامد بهداد اگر موسیقی کار می‌کرد، می‌توانست یکی از خواننده‌های بزرگ ایران باشد. چیز عجیبی نیست و خود من در مصاحبه‌های مختلف از او دفاع کرده‌ام. به هر حال انجام دادن کار هنری مطرح است.

او همچنین در همین راستا بیان کرد که گاهی در تئاتر افرادی را که بخواهند ساخت تئاتر را جریحه‌دار کنند، نمی‌پذیرند، ولی اینکه حضور یک خواننده باعث شود مردم به سالن‌های تئاتر بیایند و هنر فاخر ببینند چه عیبی دارد؟ همانند جاذبه توریستی است؛ شما به خاطر یک بنا وارد شهری می‌شوید و اینگونه اقتصاد آن شهر هم تکان می‌خورد.

در ادامه مهدوی به این موضوع اشاره کرد که آفاق پیشتر به عنوان خواننده زیرزمینی راک شناخته می‌شد، اما در جشنواره مقاومت، موسیقی راک وطنیزه‌ای ارائه داد و به مرور مجوز گرفت و همه دیدند خوب کار می‌کند.

آفاق در این باره گفت: همه جای دنیا به کار غیررسمی، زیرزمینی می‌گویند و تهیه‌کننده پشت کار نیست و مجوز ندارد. این‌ها همه جریان جاری در جامعه است و نمی‌شود آنها را از هم جدا کرد. من خوشحالم که شش ـ هفت سال از آن روزها می‌گذرد.

او اضافه کرد: اولولیت من کار هنری است و اگر این هنر گلدوزی هم باشد انجامش می‌دهم. نقاشی هم می‌کنم. هرگز زمانی که کار می‌کنم موسیقی گوش نمی‌کنم؛ چون برایم جنبه تفریحی ندارد و باید آن را با تمرکز گوش دهم.

دنبال چیزی در بازیگری نیستم عاشق موسیقی‌ام

این خواننده درباره واکنش هم‌صنفی‌هایش به حضور او در یک فیلم سینمایی گفت: یکسری از رفقای موسیقایی‌ام می‌گفتند فرصت خیلی خوب و جالبی است که می‌توانی در خدمت این اساتید باشی، عده‌ای هم می‌گفتند نه. بچه‌هایی که خودشان ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده هستند فرمان دست خودشان است. ولی وقتی بازیگر می‌شوی فرمان دستت نیست و تو هم یکی از عوامل فیلم هستی. می‌گفتند از رأس بودن موسیقی به شغلی نرو که باید در آن منتظر اندیشه دیگری باشی. ولی برخی هم گفتند نه هنر اعلایی است و برو. از جمله مشوقان من پدرم بود، من هم این فضولی را کردم. در بازیگری نه دنبال شهرتم نه چیز دیگر، بلکه عاشق موسیقی هستم.

آفاق با بیان اینکه «هنوز خیلی جوان هستم و چیزی نیستم»، گفت: خوشحالم توانستم پیوندی بین موسیقی جهان و داخل کشور برقرار کنم. سینما هم یک صنعت غربی است و ما آن را پیوند دادیم. در موسیقی هم داریم کارهایی می‌کنیم.

فرهاد مهراد الگوی من است

وی با بیان اینکه باید لحن و لهجه ویژه خود را ارائه داد تا از آثاری که در ایران به عنوان پاپ مرسوم شده دور شد، گفت: آدم‌هایی مانند من، استاد مهدی یغمایی (خواننده)، استاد رضا یزدانی (خواننده) عزیزم و همه این عزیزان که ۱۰ تا ۱۵ سال از بنده بزرگتر هستند و برایم حکم استاد را دارند، خیلی کار کردیم تا بتوانیم این موسیقی را ایرانی کنیم. استاد فرهاد مهراد (خواننده) هم مهم‌ترین الگوی من است.

این خواننده با اعلام این خبر که برای یک سریال که قرار است از شبکه سه پخش شود، قرارداد بسته، افزود: ساز تخصصی‌ام گیتار است. ۲۰ سال از اینکه ساز می‌زنم و موسیقی کار می‌کنم می‌گذرد، اما هنوز همچنان روزی چند ساعت تمرین می‌کنم. برخی هنرجویان می‌پرسند «چند وقته می‌توانیم یاد بگیریم؟» در پاسخ باید بگویم که واقعا انتها ندارد.

برایم عجیب بود اساتیدی چون مهرجویی نیم‌نگاهی به بنده داشته باشند

آفاق در پاسخ به ارائه جزئیاتی درباره حضور خود در فیلم سینمایی «لامینور» به عنوان بازیگر، تصریح کرد: درباره جزئیات لامینور نمی‌توانم چیزی بگویم. از همین جا خدمت استاد داریوش مهرجویی (فیلم‌ساز) سلام می‌کنم. همچنین رضا درمیشیان (کارگردان و تهیه‌کننده فیلم) و آقای کریستف رضاعی (آهنگساز و نوازنده پیانو). خیلی برایم عجیب بود که آدم‌های بزرگی مانند استاد مهرجویی در سن و سال و تجربه‌ای که هستند نیم‌نگاهی هم به بنده داشتند. برایم باعث افتخار است و همیشه ممنون لطفشان هستم. رضا درمیشیان هم گفته درباره کار صحبتی کنی تو را می‌کشم!

وی افزود: در سطحی نیستم که درباره اثری که استاد مهرجویی می‌سازد صحبتی کنم. من و درمیشیان هم‌مدرسه‌ای بودیم و با هم به مدرسه نسبتا تیزهوشان البرز می‌رفتیم.

آفاق در پایان گفت: نمی‌دانم چرا خیلی‌ها فکر می کنند من مشهدی هستم. من متولد و بچه تهران هستم. پدر هم تهرانی است. مادرم متولد بجنورد است. من دانشجوی مشهد بودم و وای که هنر مشهد چقدر قوی است. در معماری، نقاشی، موسیقی و تئاتر بی‌نظیر هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید