اصول چیدمان اتاق کودک

برای مراقبت از کودکان علاوه بر رعایت نکات سلامتی آنان ضروری است در چیدمان منزل نیز نکاتی را رعایت کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، زمانی که شما به‌فکر ایجاد یک اتاق‌خواب برای کودک خود میفتید بسیاری از چیزها برای چیدمان به ذهن شما می‌رسد؛ اما راه‌اندازی یک اتاق‌خواب برای کودکان یکی از مهم‌ترین کارها است. کودکان بیشتر وقت خود را در گهواره‌ی خود و یا اتاق‌خواب خود می‌گذرانند؛ پس چیدمان اصولی و زیبا و درعین‌حال ارزان و کم‌خطر بسیار مهم است. در ابتدا یک تخت خواب امن برای کودک تهیه کنید و از خرید وسایل غیرضروری و خطرآفرین اجتناب کنید.

۱- نصب پرده مناسب

استفاده از پرده‌کرکره‌ای که برای پایین و بالا بردن پرده دارای یک سری طناب است، برای اتاق کودک خطرناک است؛ زیرا آنها به‌راحتی می‌توانند به دور گردن کودک پیچیده شوند؛ بنابراین پرده‌هایی به سبک ساده و بدون داشتن این نوع وسایل، نه‌تنها برای کودکان امن‌تر است؛ بلکه عایق عالی برای خانه‌ شما نیز هستند.

اگر اتاقی که برای کودک در نظر گرفته‌اید دارای پرده‌هایی همراه با بند است، بند آنها را کوتاه و یا قطع کنید.

۲-استفاده از محافظ و توری برای پنجره‌ها

استفاده از حفاظ و توری پنجره یک ایمن‌سازی معقول است. حفاظ پنجره میله‌هایی است که حدود  ۶ سانتی‌متر از هم جدا هستند و از سقوط کودکان از پنجره جلوگیری می‌کند. این میله‌های حفاظ را به‌طرف قاب پنجره پیچ کنید، یا جوش دهید. توری پنجره نیز وسیله دیگری برای ایمن‌سازی اتاق است که از کودکان در برابر سقوط از پنجره محافظت می‌کند.

اگر منزل شما دارای حفاظ و توری است نسبت به سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

شما می‌توانید حفاظ و توری مناسب را از فروشگاه‌های ابزارآلاتی تهیه کنید؛ برای این کار بهتر است از توری فلزی استفاده کنید.

۳- راه بازشدن پنجره ها را در نظربگیرید

اگر یک پنجره از بالا باز می‌شود  و دستگیره‌ی باز شدن آن دور از دسترس کودک است، وجود چنین پنجره‌ای در اتاق کودک بلامانع است؛ اما اگر پنجره‌ای از پایین باز می‌شود، شما باید پنجره را قفل کنید و یا به هر روشی که امکان‌پذیر است باز کردن آن را برای کودک غیرممکن کنید.

اگر کنار پنجره، صندلی وجود دارد آن را از اتاق خارج کنید.

برای پنجره‌های پی‌وی‌سی، شما باید میل‌لنگ آن را درجایی که کودک شما آن را  نمی‌تواند پیدا کند، پنهان کنید.

۴- پوشش و صفحات خروجی مناسب برای پیریزهای برق و تلفن

با استفاده از پوشش‌های مناسب، کلیه پیریزهای موجود درخانه را بپوشانید، یک کودک نوپا کنجکاو است و ممکن است با فرو کردن یک جسم فلزی در آن برای شما دردسر درست کند. همچنین می‌توانید در قسمت‌هایی از منزل که پیریزها پایین نصب شده و در دسترس کودک است اقدام به تعویض کنید و پریزهایی استفاده کنید که در قسمت دو شاخه، خودشان دارای حفاظ  پلاستیکی هستند.

۵-استفاده از حفاظ تجاری

دستگیره‌های گرد و اهرمی به راحتی می‌تواند با یک قفل مناسب درب،  پوشش داده شوند تا از باز کردن درب توسط کودک و دسترسی به بقیه  نقاط خانه جلوگیری شود.

نسبت به درب کابینت‌ها وکمدها نیز اطمینان حاصل کنید. کودک شما ممکن است در مواقعی که شما متوجه او نیستید، درب کابینت‌ها و کمدها را به‌شدت به هم بزند که این کار خطر آسیب دیدن انگشتانش را بالا می‌برد؛ قطعه های U شکلی که به جنس فوم وجود دارد از بسته شدن ناگهانی درب جلوگیری می‌کند.

۶- حفاظ درها

اگر شما در منزل خود دسترسی به حفاظ‌های تجاری ندارید. شما می توانید با استفاده از یک حوله‌ی حمام ساده و یا مواد مشابه آن، از باز شدن درب بسته جلوگیری کنید.

درب اتاق کودک را ببندید و پشت آن یک حوله‌ی حمام بدون استفاده و یا پارچه‌ی دیگری قرار دهید؛ بدین‌صورت کودک شما بعد از باز کردن درب با دستگیره به علت وجود حوله نمی‌تواند از اتاق یا منزل خارج شود.

۷- استفاده از مقوا به‌عنوان یک پوشش برای درب

یک تکه مقوا باعرض حدود ۶ الی ۷ سانتی‌متر ببرید؛ به‌طوری‌که به‌اندازه کافی بلند باشد؛ سپس آن را به دور دستگیره‌هایی که از نوع گرد می‌باشند، بپیچید و مقوا را کامل داخل قسمتی که دستگیره می‌چرخد، فرو کنید؛  این کار باعث می‌گردد کودک شما قادر به باز کردن درب نباشد.

هنگامی که کودک شما سعی می‌کند با چرخش دستگیره، درب را باز کند مقوا مانع چرخش و باز شدن می‌گردد.

این راهکار برای دستگیره‌های اهرمی کارآمد نیست.

۸- قرار دادن یک زنگ هشدار دود در هر اتاق خواب

وجود یک زنگ هشدار دود در هر اتاق خواب در خانه، از جمله اتاق کودکان، بهترین کار برای ایمنی است.

۹- ایمن‌سازی اتاق خواب از گاز مونوکسید کربن

مونوکسید کربن (CO) یک گاز بی‌رنگ و بی بو است که بسیار سمی است. هر خانه باید حداقل دارای یک زنگ هشدار CO باشد؛ به‌طوری‌که شما بتوانید خانه را با خیال راحت ترک کنید.

نسبت به بخاری نصب‌شده در اتاق خواب کودک، اطمینان حاصل کنید. برای اتاق کودک می‌توانید از بخاری‌هایی استفاده کنید که به‌محض اینکه گاز مونوکسید از آنها نشت کند، خود به خود خاموش شده و از ورود گاز به درون اتاق جلوگیری می‌کنند.

۱۰- نصب بخاری در محل مناسب

اطمینان حاصل کنید که بخاری در فضایی مناسب قرار داده‌ شده است. هرگز بخاری را نزدیک به یک تختخواب، پنجره‌ی دارای پرده، روزنامه‌ها و یا دیگر وسایل نصب نکنید. بخاری همیشه باید حداقل ۱ متر به‌ دور از هر چیزی که به‌طور بالقوه قابل اشتعال است نگه‌ داشته شود.

برای ایمن‌تر نصب کردن و دور از خطر بودن، حتماً قبل از نصب، دفترچه راهنمای بخاری را به‌خوبی مطالعه کنید.

۱۱- ایمن‌سازی مبلمان برای جلوگیری از حوادث

در اتاق کودک مبل قرار ندهید و به نحوه‌ی چیدمان مبلمان منزل دقت داشته باشید. کودکان نو پا از مبلمان، اشتباهاً به‌عنوان تشک استفاده می‌کنند و مدام روی آنها بالا و پایین می‌پرند. به‌خصوص اگر مبلمان منزل شما از نوع تاشو است، برای کودک شما خطرآفرین خواهد بود. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، این نوع مبلمان را به دیوار بچسبانید.

شما می‌توانید مبلمان تاشوی خود را با یک سیم به دیوار پیچ کنید.

-۱۲ دور از دسترس قرار دادن اشیای فلزی

سکه‌های فلزی را از اتاق کودک خود خارج کنید. ممکن است کودک شما با قرار دادن سکه در دهان خود خفه شود. اگر شما یک قلک سرامیکی در اتاق کودک خود قرار داده‌اید، کودک شما به‌راحتی می‌تواند آن را بشکند، در این حالت هم تیکه‌های شکسته‌ی سرامیک و هم سکه‌ها برای کودک شما خطرناک است.

سکه‌های پلاستیکی هم، خطر خفگی را برای کودک شما خواهند داشت؛ بنابراین مدادهای شمعی و سکه‌های پلاستیکی را هم از دسترس کودک خود خارج کنید.

۱۳- بادکنک های پلاستیکی را از اتاق کودک خارج کنید

احتمال خفگی با بادکنک برای کودکان زیر ۸ سال وجود دارد. هر نوع از وسایلی که احتمال دارد کودک شما بلافاصه آن را در دهان خود بگذارد و فرو دهد را از اتاق خارج کنید؛ از رول دستمال کاغذی گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌های مواد غذایی و … .

۱۴- یک جعبه‌ی اسباب‌بازی با درب مناسب پیدا کنید

جعبه‌ی اسباب‌بازی، کودکان را فریب می‌دهد تا درب آنها را باز کنند. درب‌های سنگین جعبه‌های اسباب‌بازی به‌خصوص اگر فلزی باشند، می‌تواند بر روی کودک شما بیفتد. نگه‌داشتن اسباب‌بازی‌های کودکان در یک جعبه اسباب‌بازیِ بدون درب، از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

درب پلاستیک یک گزینه ایده‌آل برای جعبه‌های اسباب‌بازی هستند؛ زیرا این نوع از جعبه‌ها خطر آسیب به کودک را به‌علت سبک بودن به حداقل می‌رساند.

۱۵- نکاتی در مورد تخت

اطمینان حاصل کنید که تخت کودک به‌درستی طراحی شده است. طراحی ایمن در یک تخت ،بدان معنا است که میله‌های متصل به تخت، حدود ۶۰ میلی‌متر یعنی به قطر یک قوطی نوشابه از هم جدا هستند. اگر فاصله‌های نرده‌های تختخواب کودک بیش از این باشد، ممکن است او گردنش را از بین میله‌ها عبور دهد و این کار موجب خفگی و یا آسیب به گردن او گردد.

تشک باید به تخت چسبیده باشد.

۱۶- اطمینان حاصل کنید که تختخواب نیاز به تعمیر نداشته باشد

تمام سطوح تخت را بررسی کنید و مطمئن شوید که گوشه‌های تخت و میله‌ها صاف و سمباده کشیده شده هستند (اگر تخت کودک شما چوبی است) خوب دقت کنید که تخت، قسمت‌های نوک‌تیز یا دندانه‌دار نداشته باشد و همه پیچ‌ها باید نزدیک به سطح نصب‌شده باشند.

اطمینان حاصل کنید که تخت، شکسته نباشد.

چک کنید و ببینید که اطراف تخت، باز نباشد.

اگر کودک شما در حالت ایستاده قدش بلند می‌شود، اطمینان حاصل کنید که تشک در پایین‌ترین قسمت باشد و زیاد بلند نباشد تا خطر سقوط کودک را کم کنید.

۱۷- تخت کودک را خلوت کنید

پتو، اسباب‌بازی‌های نرم، روتختی و بالش باید در تخت نگه داشته شود، چون وسایل، بیشتر ممکن است خطر خفگی را برای نوزادان به‌وجود آورد، در ضمن تشک باید سفت و صاف باشد.

اگر کودک شما برای خوابیدن نیاز به موارد خاص دارد، وقتی کودک به خواب رفت وسایل را از او دور کنید.

 از ضربه‌گیر تخت استفاده نکنید؛  یک کودک می‌تواند از ضربه‌گیر تخت بالا برود و سقوط کند.

۱۸- نصب آویزِ اسباب‌بازی بالای تخت کودک

این آویزها یک وسیله‌ی سرگرم‌کننده است و به توسعه دید در نوزادان کوچک کمک می‌کند؛ اما شما باید مطمئن شوید که این آویزها را در یک فاصله مناسب و امن از کودک خود نگه دارید. آویز را حدوداً با فاصله ۱۰ سانتی‌متر از تخت کودک خود نگه‌دارید.

هنگامی‌که کودک شروع می‌کند به فشار دادن دست‌ها و زانوهایش و هر چیزی را در دهان خود می گذارد؛ یعنی حدود چند ماهگی به بعد شما باید این آویزها را از دسترس او خارج کنید.

۱۹- نسبت به مکان تخت، اطمینان حاصل کنید

مطمئن شوید که  تخت کودک در یک مکان امن قرار دارد. اطراف تخت کودک، کاملاً باید خالی باشد و از قرار دادن تخت در کنار لامپ، دکوراسیون، قاب عکس و تزئینات دیوار خودداری کنید؛ چون ممکن است هرلحظه این وسایل بر روی کودک شما سقوط کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید