چرا امام حسن(ع) طواف خانه خدا را نیمه رها کردند؟

یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسن(ع) در حال طواف به دور خانه خدا بودند فردی نزد حضرت آمد و کاری داشت. ایشان طواف را رها کردند و فرمودند ثواب این کار از طواف بیشتر است. این کار نشانه و آداب مردم داری حضرت است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یک کارشناس مذهبی در یک برنامه فرهنگی با اشاره به شناخت اندک از امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: روایاتی که از پیامبر (ص) در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام وجود دارد با هم است. رسول خدا (ص) در یکی از روایات خود می فرمایند: "هر کسی من، این دو و پدر و مادر آن ها را دوست داشته باشد در درجه من در بهشت در روز قیامت با من هستند."

اسماعیل نیا خاطرنشان کرد: وقتی به زندگی امام حسن مجتبی (ع) نگاه می کنیم می بینیم که حضرت هم در بسیاری از مسائل مظلوم واقع شده اند. در سیره زندگی و آداب اجتماعی حضرت، حلم، عقلانیت و مردم داری ایشان بسیار متبلور است.

این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار کرد: اگر امروز مردم سیره زندگی امام حسن (ع) را بشناسند و سخنان ایشان را بشنوند شیفته و عاشق ایشان خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به داستانی از مردم داری امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) با حلم خود مردم داری می کردند. ایشان یک همسایه یهودی داشتند که دیوار خانه آنها نم کشیده و به دیوار خانه امام سرایت کرده بود. روزی همسر فرد یهودی به خانه امام می رود و می بیند که دیوار خانه امام حسن مجتبی (ع) خراب شده است. در این حالت به حضرت می گوید چرا شما به ما نگفتید که دیوار خانه تان خراب شده است. حضرت می فرمایند: نمی خواستم خجالت بکشید. جدّم رسول خدا (ص) مرا به همسایه داری سفارش کرده است. در اثر این برخورد و رفتار امام حسن(ع) فرد یهودی مسلمان شد.خوب است که ما هم در برخورد با همسایگان خود اینگونه باشیم.

اسماعیل نیا یادآور شد: امام حسن(ع) در حال طواف به دور خانه خدا بودند فردی نزد حضرت آمد و کاری داشت. ایشان طواف را رها کردند و فرمودند ثواب این کار از طواف بیشتر است. این کار نشانه و آداب مردم داری حضرت است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: وقتی امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند عده ای به ایشان گفتند تو مومنان را ذلیل کرده ای و به پای حضرت آسیب زدند. اما ایشان صبوری و حلم به خرج دادند.

 

منبع: رادیو گفت و گو

دیدگاه تان را بنویسید