آیا واقعاً می توانید بدن خود را سم زدایی کنید؟

احتمالاً شما در پی دستیابی به سلامتی بهتر با یک یا دو برنامه سم زدایی بوده اید. این برنامه ها، مبتنی بر این ایده است که بدن شما دائماً در حال جمع آوری سموم است و هر زمان نیاز به پاک سازی دارد. این برنامه ها معمولاً شامل ترکیبی از ناشتا، آب میوه، خوردن غذاهای انتخابی و مصرف مکمل هاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ ایده پاک سازی بدن شما، ایده خوبی به نظر خوب می­رسد، اما آیا این پشتوانه علمی است؟ از این گذشته، بدن انسان دارای یک سیستم سم زدایی کامل است که از کبد، کلیه ها، پوست و روده تشکیل شده است.

 

نظریه علمی در مورد سم زدایی بدن

اکثر برنامه های سم زدایی مورد بررسی های دقیق علمی یا تحقیقات بالینی قرار نگرفته اند. با این وجود، یافتن مطالعات علمی در مورد تکنیک های مختلف سم زدایی مانند روزه گرفتن و نوشیدن آبمیوه نسبت به برنامه­های سم زدایی دیگر بسیار ساده تر است.

نوشیدن آبمیوه

سبزیجات برای شما مفید هستند‌، اما این بدان معنی نیست که این ایده خوبی است که غذاهای کامل را کنار بگذارید و برای زنده ماندن فقط آب میوه مصرف کنید. آبمیوه های غیراشباع حاوی باکتری­های زیادی هستند که می توانند برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بسیار خطرناک باشند.

همچنین، آب میوه هایی که حاوی مواد اگزالات زیادی مانند اسفناج و ریواس هستند می توانند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند بسیار خطرناک باشند. به همین ترتیب، آب میوه­ای که حاوی مقادیر زیادی میوه است که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد، برای افراد دیابتی مناسب نیست.

اعتدال در هنگام مصرف آبمیوه اهمیت اساسی دارد. شما می توانید از فواید نوشیدنی­های گیاهی و میوه استفاده کنید. بدون اینکه از خوردن غذاهای کامل به شکل طبیعی و غیر فرآوری شده، اجتناب کنید.

روزه داری

این احتمالاً بهترین تکنیک سم زدایی است. روزه قند خون را پایین آورده و التهاب را کاهش می دهد، و در صورت ابتلا به دیابت و سایر بیماری های دژنراتیو می­تواند مفید باشد. روزه کوتاه مدت باعث ترمیم و پر شدن بافتها می شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می­دهد که بافتهای کبدی هنگام روزه گرفتن سریعتر بازسازی می شوند. با این حال، روزه برای همه مناسب نیست. روزه های خشک و بی آب می توانند فریبنده باشند. آن­ها می توانند باعث سردرد، ضعف، کم آبی و غش شوند.

پاکسازی روده بزرگ

کسانی که در برنامه­ هایشان، وعده پاکسازی سموم از روده بزرگ، آلرژی، آرتروز و علائم آسم را نشان می­دهند، متأسفانه هیچ مدرک علمی برای گفته هایشان ندارند.

مطالعات نشان داده اند که پاکسازی روده بزرگ می تواند باعث استفراغ، عدم تعادل الکترولیت و نارسایی کلیه شود. روزه داری و نوشیدن آبمیوه در حد اعتدال می تواند مفید باشد. اما افراط در این موارد نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند بسیار زیان آورهم باشد.

بنابراین با احتیاط و اعتدال پیش بروید و مثل همیشه این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بدن انسان سیستم هایی را برای کنترل سموم اضافی دارد. یک رژیم غذایی سالم، مایعات کافی، ورزش منظم و خواب کافی تنها چیزی است که لازم دارید. اگر احساس خستگی و سلامتی کمتری دارید، قبل از شروع برنامه پاکسازی یا سم زدایی با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید