شرایط مناسب گیاه "حسن یوسف" در آپارتمان+ نحوه نگهداری

حسن یوسف ها به خاطر زیبایی رنگ برگ هایشان هم درون آپارتمان و هم در بیرون در ردیف گیاهان پرارزش و دوست داشتنی می باشند. انواعی از آنها بارنگهای صورتی و قرمز و رنگ ارغوانی، قرمز وسبز تحت عنوان ملکه دنباله قرمز وجود دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این گیاه به شکل های مختلفی وجود دارد که ممکن است از نگاه اول گیاهان متفاوتی به نظر آیند ولی تمامی آنها دارای نام واحد ونیازمند شرایط یکسانی هستند با این تفاوت که دارای پسوندهایی نیز می باشند مانند:

حسن یوسف معمولی و حسن یوسف رنیلت

حسن یوسف ها به خاطر زیبایی رنگ برگ هایشان هم درون آپارتمان و هم در بیرون در ردیف گیاهان پرارزش و دوست داشتنی می باشند.انواعی ازآنها بارنگهای صورتی و قرمز و رنگ ارغوانی، قرمز وسبز تحت عنوان ملکه دنباله قرمز وجود دارند. تمام انواع حسن یوسف به راحتی در آب ریشه دار می شوند و می توانند در آب خالص هم به خوبی رشد کنند .

شرایط مناسب برای نگهداری از گیاه حسن یوسف در آپارتمان

با توجه به نکات زیر می تواند به راحتی در خانه و داخل آپارتمان تان گیاه حسن یوسف پرورش دهید:

دما:  در روز 30-25 درجه سانتی گرادو در شب 25-20 درجه سانتی گراد می باشد.

نور:  گل حسن یوسف نور پسند است و باید در جایی باشد تا به آن نور خورشید برسد اما نباید نورخورشید مستقیم به آن بتابد. تراس جنوبی یا پنجره های رو به جنوب ساختمان بهترین مکان برای قرار دادن گل حسن یوسف است. به دلیل تفاوت تابش نور در تابستان و زمستان رنگ برگ گل های حسن یوسف، در زمستان ها نسبت به تابستان ملایم تر است.

خاک:  خاک مورد نیاز گیاه حسن یوسف باید مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه باشد.

رطوبت هوا: حسن یوسف به رطوبت متوسط نیاز دارد. می توانید با قرار دادن ظرف آبی در اطراف گلدان و یا اسپری آب از فاصله 30 سانتی متر و به مقدار خیلی کم رطوبت مورد نیازش را تامین کنید.

آب: خاک گلدان حسن یوسف باید همیشه مرطوب باشد. به محض خشک شدن خاک باید آن را آبیاری کنید. البته در فصل زمستان بهتر است دفعات آبیاری کاهش پیدا کند.

چنانچه آب محل زندگی شما دارای املاح فراوان و سنگین می باشد بهتر است آب جوشیده و سبک استفاده کنید. یکی از نشانه های رایج اینکه حسن یوسف شما تشنه است بیحال شدن برگ هایش می باشد.

البته آبیاری بیش از اندازه باعث سیاه شدن ساقه و پژمرده شدن حسن یوسف می شود. بنابراین حتما در آبیاری این گل زیبا دقت کنید. زهکشی گلدان باید قوی باشد تا به محض آبیاری گیاه تان آب اضافی حتما از ته گلدان خارج شود.

کود: برای تغذیه این گیاه می توانید در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار آن را با کودهای مایع آبیاری کنید.

تعویض گلدان و هرس گیاه:  این گیاه همواره باید کوتاه نگه داشته شود برگهای پایین گیاه سخت و چوبی نشود. بنابراین گیاه خود را کوتاه نگه دارید و هر بهار گلدان آن را عوض نمایید.

هرس کردن رشد گل حسن یوسف را بهتر می کند 

حسن ‌یوسف از آن دسته گل‌هاست که شما را به شدت قیچی به دست می‌ کند. به‌خصوص در فصل‌های گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبی داشته باشد، شاخه‌ها خیلی سریع سر به بالا می‌ کشند و شما را مجبور می‌کنند برای حفظ شکل اصلی گلدان، هر دو هفته یک‌بار آن را هرس کنید. جالب اینکه هرس برای این گیاه بسیار هم ضروری است و رشد آن را بهتر و بیشتر می‌کند.

گل‌های حسن‌یوسف جذابیت چندانی ندارند و هرس سرگل‌ها می‌تواند برگ‌ها را به رشد بیشتر راغب کند. از جای بریده شده جوانه‌های جانبی شروع به رشد و نمو می‌کنند و گلدان‌تان همیشه سر حال و در شکل و فرم متقارن و زیبا باقی می ‌ماند. شاخه‌های بریده شده به سرعت ریشه می‌دهند. آنها را در گلدان‌های کوچک‌تر بکارید و به دوستان‌تان هدیه بدهید.

گل آپارتمانی,گلهای زینتی

شرایط نگهداری گل حسن یوسف

روش های تکثیر گیاه حسن یوسف

قلمه زدن:

از نیمه های تابستان تا آخر پاییز ، قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه 5 تا 8 سانتیمتر ، آرام جدا نمایید و از فشار دادن ساقه های نازک و گوشتی قلمه بپرهیزید. آنگاه قلمه ها را در گلدانی حاوی  کمپوست  گلدانی بکارید و درنور مناسب و دمای 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگه داری کنید و مراقب باشید خاک گلدانمرطوب بماند.

بعد از 10 تا 14 روز دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. هنگامی که قلمه ها ریشه زدند آنها را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت بکارید، هنگام کاشت دقت کنید ریشه ها شکسته یا کنده نشود.

کاشت بذر:

راه دیگر تکثیر گل حسن یوسف کاشت بذر گیاه است. ابتدا بذرهای این گیاه را در خاکی سبک بکارید و سپس نهال های جوان را به خاکی مغذی تر که حاوی خاک مرغوب باغچه است انتقال دهید. کاشتن بذر گیاهانی قوی تر با برگ های درشت و رنگ های متنوع به وجود می آورد.

آفت گل حسن یوسف 

شپشک آردآلود بزرگ ترین دشمن حسن‌یوسف در آپارتمان است. البته در گل‌هایی که در حیاط کاشته می شوند، گاهی شته ها هم مشکل ایجاد می کنند. اگر فقط چند جای گیاه‌تان حالت آردی به خودش گرفت و متوجه شدید که حشره های خیلی ریز و سمج به ساقه ها و برگ ها چسبیده اند، می توانید برگ‌ها را زیر آب ولرم بشویید تا این آفت ها از ساقه جدا شوند.

اگر جدا نمی شوند به کمک یک گوش پاک کن که روی آن مایع ظرفشویی مالیده‌اید، این حشرات را جدا کنید و سپس ساقه را با آب شست‌وشو دهید. اگر در نهایت شپشک ها با تعداد زیاد حمله و خیلی روی گیاه رشد و توسعه پیدا کرده‌اند، شک نکنید و خیلی سریع همه ساقه‌ها و برگ‌ها را تا سطح خاک هرس کنید. برگ ها و شاخه های جدید دیگر آفت نخواهند داشت. حسن یوسف نسبت به هرس شدید، مقاوم است.

گل حسن یوسف, نگهداری گل های آپارتمانی

راه دیگر تکثیر گل حسن یوسف کاشت بذر گیاه است

مشکلات رایج نگهداری از گل حسن یوسف: 

ساقه حسن یوسف دراز شده است:  اگر ساقه گل شما بسیار بلند شده است، چنانچه گیاه جوان باشد، دلیل آن نور ناکافی و عدم انجام هرس در نوک ساقه گیاه بوده است که باید در اسرع وقت انجام شود. ولی چنانچه گیاه پیر باشد، این عارضه معمولی است.

سیاه شدن ساقه حسن یوسف:  آبیاری بیش از حد و تهیه نامناسب خاک گلدان موجب سیاه شدن ساقه حسن یوسف می شود.

برگ ها خشک شده و می ریزد:  دلیل آن خشکی و گرمی هواست. دفعات آبیاری را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید. گاهی در تابستان ضرورت دارد هر روزی یا روزی دو مرتبه گیاه آبیاری گردد.

برگ های پایین زرد شده و می ریزد:  آبیاری زیاد است، آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید.

نقاط سوخته روی برگ بوجود آمده:  علت آن می تواند غبار پاشی حسن یوسف در آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد.

گیاه خود را انداخته و حالت پژمرده دارد:  عوامل مختلفی عامل آن است. تشنگی یا آبیاری زیاد، سرما یا کمبود نور و یا از همه مهمتر نور مستقیم خورشید می‌تواند علت آن باشد!! شرایط را مجددا بررسی کنید.

کم رنگ شدن برگ های گیاه:  اگر نور کافی به حسن یوسف نرسد گیاه علفی می شود و رنگ دانه های خود را از دست می دهد.

تصاویری دیگر از حسن یوسف
آشنایی با گل حسن یوسف, نگهداری از گل های آپارتمانی
بیماری های گل حسن یوسف,نکاتی برای نگهداری از گل حسن یوسف

زیباترین گل های حسن یوسف

گل حسن یوسف, نگهداری گل های آپارتمانی

گل حسن یوسف زرد

 

دیدگاه تان را بنویسید