زائران اربعین در هنگام سرماخوردگی چه کنند؟

مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر مسافران به سرفه و عطسه مبتلا و علائم سرماخوردگی داشتند، جلوی عطسه و سرفه را بگیرند تا بیماری بین دیگران پخش نشود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رضا فدایی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حدود سه روز طول می‌کشد، اظهار کرد: زوار اربعین حتماً در طول روز حداقل پنج تا ۱۰ لیوان آب بنوشند. غذا در حد نیاز از موکب‌ها دریافت کنند و در خوردن افراط نکنند و غذاهای پخته را به شرطی میل کنند که همچنان گرم باشد و از غذاهای پخته سرده شده پرهیز کنند، چرا که موجب مسمومیت غذایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسافران باید از کفش‌های مناسب استفاده کنند، گفت: هنگام پیاده‌روی اربعین از کفش مناسب پا و راحتی و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. همچنین زائران از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب درجه SPF۳۰ استفاده کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با توجه به احتمال وجود گرد و غبار در منطقه، بیمارانی که آسم و مشکلات ریوی دارند حتماً ماسک به همراه داشته باشند و هنگام بروز گرد و خاک به یک فضای بسته رفته و حلق و بینی خود را قرقره کنند تا گرد و خاک بلعیده شده خارج شود.

فدایی ادامه داد: اگر مسافران به سرفه و عطسه مبتلا و علائم سرماخوردگی داشتند، با آستین لباس خود جلوی عطسه و سرفه را بگیرند تا بیماری بین دیگران پخش نشود. در صورتی که مسافران با عطسه و سرفه دیگران مواجه شدند از آن افراد یک تا دو متر فاصله بگیرند تا ترشحات وارد حلق‌شان نشود.

وی در خصوص اینکه زائران ممکن است در طی مسیر با دام ذبح شده مواجه شوند، گفت: مسافران اربعین اگر در طی مسیر با دام ذبح شده روبرو شدند، بدون دستکش و پوشش حفاظتی به امعا و احشاء آن دام دست نزنند.

مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خطاب به زوار اربعین تاکید کرد: در بین موکب‌ها واحدهای خدمات پزشکی مستقر شده، بنابراین با بروز هر گونه علائم بیماری از جمله مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ و تب، بلافاصله خود را به مراکز خدمات درمانی برسانند و از خدمات همکاران استفاده کنند و شخصاً و خودسرانه هیچگونه اقدامی انجام ندهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید