آغاز بارش شهابی جباری از روز چهارشنبه

بر اساس تقویم نجومی مهرماه، روز چهارشنبه دهم مهرماه، بارش شهابی جباری آغاز می شود که می توان اوج آن را نیز ۲۱ مهرماه رصد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روز چهارشنبه دهم مهرماه، بارش شهابی جباری شروع می شود که اوج این بارش نیز در همین مهر ماه رخ می دهد. این بارش روز دوشنبه ۲۱ مهرماه به اوج می‌رسد که در صورت مساعد بودن شرایط (نزدیک به سمت‌الراس بودن کانون بارش و دید ۳۶۰ درجه از آسمان) می‌توان انتظار ۲۵ شهاب در ساعت داشت.

همچنین چهارشنبه دهم مهرماه، رخگرد ماه در ساعت ۱۴:۱۲ به مقدار چشمگیر ۸.۶ درجه می‌رسد. براساس برآوردها، این رخگرد از نظر طولی ۷.۴ درجه شرقی و از نظر  عرضی ۴.۵ درجه جنوبی خواهد بود.

امکان رصد سیاره پلوتو

دهم مهرماه نیز رصد سیاره «پلوتو» در ساعت ۱۶:۱۴ در اقامت غربی امکان پذیر خواهد بود و حرکت رجعی آن پایان می‌یابد. پلوتو بسیار کم‌نور است (قدر ۱۴.۳) و برای مشاهده آن تلسکوپ بزرگتر از ۱۵۰ سانتی‌متری نیاز دارید.

همچنین در این روز، بعد از غروب خورشید بهترین موقعیت برای مشاهده زمین‌تاب ماه است. نور خورشید به زمین می‌تابد و بازتاب آن از زمین بر بخش تاریک ماه می‌تابد و آن را کمی روشن و قابل مشاهده می‌کند که به آن زمین‌تاب می‌گویند.

از دیگر رخدادهای روز چهارشنبه مقارنه زهره و ستاره سماک‌اعزل (پرنورترین ستاره صورت فلکی سنبله) را خواهیم داشت که در ساعت ۲۲:۵۶ اتفاق می افتد. در زمان مقارنه جدایی این دو ۳.۱ درجه است که در این زمان برای ما قابل مشاهده نیستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید