حضور پررنگ دانشجویان در پیاده‌روی اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از حضور پررنگ دانشجویان در پیاده‌روی اربعین خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نشست خبری همایش علمی بین‌المللی اربعین با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  ظهر امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

غفاری در این نشست اظهار داشت: با توجه به وسعت و گستردگی که این رخداد امروزه پیدا کرده است ما شاهد فعالیت‌های چندگانه فرهنگی، مذهبی و سیاسی هستیم. برخی افراد به شکل مستقیم در پیاده روی اربعین از این رویداد بهره‌مند می‌شوند و تلاش می‌شود با سیره ائمه در این زمینه بیشتر آشنا شود.

وی ادامه داد: جامعه علمی کشور بر اساس بهره مندی که دارد تلاش می‌کند در این زمینه فعالیت کند‌. از این رو از جامعه دانشگاهی هم برای فعالیت در این خصوص انتظارهایی وجود دارد. برگزاری همایش علمی بین المللی اربعین یکی از آن برنامه‌هاست که دانشگاه‌ها و وزارت علوم فعالیت خود را در خصوص آن آغاز کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما این موضوع را با دانشگاه‌های مختلف در میان گذاشتیم و از میان آنها دانشگاه علامه طباطبایی که یکی از دانشگاه‌های بزرگ ما در زمینه علوم انسانی است با ما همراه خواهد بود. نشست ویژه این برنامه فردا در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.

غفاری افزود: از کشورهای مختلف در این همایش حضور بهم خواهند رساند و اندیشمندان مختلف در این زمینه ارائه خواهند داشت. در کنار این رخداد بزرگ فرهنگی، ما رخداد دیگری در دانشگاه چمران اهواز با عنوان اختتامیه دومین سوگواره علمی، فرهنگی و هنری را خواهیم داشت که این سوگواره دارای پیشنیه قابل توجهی است و شروع آن از استان ایلام بود که ما در ۱۵ مهر ماه اختتامیه آن را برگزار خواهیم کرد. در این همایش ۶۶۲ اثر در حوزه های مختلف ارائه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: در میان جمعیت پیاده روی اربعین جمعیت جوان، آمار بیشتری دارد و در میان این جوانان دانشجویان زیادی حضور دارند که این آمار هر ساله نسبت به سال‌های قبل  بیشتر می‌شود.

برگزاری همایش اربعین پژوهشی با همکاری وزارت علوم و وزارت کشور

وحید شالچی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اربعین جایگاه ویژه‌ای در بخش فرهنگی این وزارتخانه دارد. دانشگاه علامه همچنان که همیشه در راستای اقدامات وزارت علوم فعالیت کرده در زمینه رویداد اربعین نیز همکاری خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه باید بتواند در بخش علمی این رویداد هم نقش داشته باشد. با همکاری معاونت  وفرهنگی وزارت علوم با وزارت کشور مقرر شد ما همایشی درباره اربعین پژوهی داشته باشیم اما همیشه تولیدات علمی در این زمینه محدود بوده است.

شالچی گفت: دانشگاه علامه برای اجرا کردن این تصمیم وارد شد. تاکنون بیش از ۱۸۰ مقاله و چیکده مقاله ازکشورهای منطقه ارایه شده است. پس از داوری‌ها ۱۳۰ مقاله و بعد ۳۵ مقاله انتخاب شدند در نهایت به سه زبان  فارسی، عربی و انگلیسی چاپ خواهند شد تا این پدیده به صورت درست تببین شود. همچنین بنا شد این پدیده به عنوان رشته میان رشته‌ای مورد توجه  قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما هنوز ابتدی کار هستیم و ابعاد زیادی وجود دارد که باید  مورد پژوهش قرار بگیرد. علاوه بر این‌ها قرار است هفت پنل و نشست تخصصی در زمینه ابعاد تربیتی، فرهنگی و رسانه‌ای، جامعه شناختی، کلامی و عقیدتی، زائران و میهمانان و خصوص آینده پژوهشی اربیعین در این همایش‌ها ارائه شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید