تراریخته بودن بیش از ۹۰ درصد "روغن‌های مایع"

کارشناس تغذیه وزارت بهداشت نسبت به بالا بودن مصرف روغن‌های ناسالم در ایران هشدار داد؛ در حال حاضر بخش عمده روغن‌های مصرفی خانوارهای ایرانی را "روغن‌های مایع" تشکیل می‌دهند و تقریبا بیش از ۹۰ درصد روغن‌های مایع موجود در بازار کشورمان "تراریخته" است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  سپیده دولتی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه الگوی غذایی ناسالم، نخستین عامل بیماری‌‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: الگوی غذایی ناسالم به معنای افزایش دریافت قند، نمک، چربی و مصرف کم میوه، سبزی، فیبر و لبنیات است.

وی افزود: بر اساس مطالعه سیمای مرگ، نخستین علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی و دومین علت آن سرطان‌‌ها هستند.

وی اصلاح الگوی غذایی مردم را راهکار کاهش بیماری‌‌های غیرواگیر دانسته و تصریح کرد: با تغذیه مناسب می‌‌توان از 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و از 30 درصد سرطان‌‌ها پیشگیری کرد بنابراین به منظور کاهش بیماری‌های غیرواگیر، نخستین قدم، اصلاح الگوی غذایی مردم است.

دولتی نسبت به بالا بودن مصرف روغن‌های ناسالم در جامعه هشدار داد و تصریح کرد: طبق آمار مطالعه بررسی مصرف خانوار، میزان روغن مصرفی هر فرد در ایران حدود 46 گرم است که این میزان 11 گرم بیشتر از میزان توصیه شده مصرف روغن(35 گرم) است.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه چربی‌‌های ناسالم خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را افزایش می‌‌دهد، تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، دریافت چربی‌‌های اشباع از طریق تأثیر بر ترشح استروژن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان می‌‌شود.

دولتی یادآور شد: کاهش چربی‌های ناسالم دریافتی منجر به کاهش سطح پیش‌سازهای هورمون‌‌های سرطان‌‌زا به میزان 7 درصد در زنان قبل از یائسگی و 23 درصد در زنان پس از سن یائسگی می‌‌شود در حالیکه در زنانی که دریافت چربی ناسالم بالایی دارند، میزان ابتلا به سرطان سینه 13 درصد افزایش می‌یابد.

لازم به یادآوریست، در حال حاضر بخش عمده روغن‌های مصرفی خانوارهای ایرانی را "روغن‌های مایع" تشکیل می‌دهند که تقریبا بیش از 90 درصد روغن‌های مایع موجود در بازار کشورمان از "مواد اولیه تراریخته" مانند ذرت و سویای تراریخته(GMO) تهیه می‌شوند.

جالب اینکه بدانید بسیاری از کشورهای اروپایی به‌دلیل مضرات مصرف محصولات تراریخته و مواد غذایی تهیه شده از اقلام تراریخته مانند روغن‌های تراریخته، قوانین و محدودیت‌های سختی را در کشورهای خود برای تولید و مصرف این محصولات وضع کرده‌اند و در صورت عرضه محدود محصولات تراریخته در بازار این کشورها، الزاماً باید عبارت GMO بر روی برچسب این محصولات درج شود تا مصرف‌کنندگان در هنگام خرید متوجه ماهیت تراریختگی و مخاطرات آن باشند.

اما متاسفانه در کشورمان با وجود صراحت قانون در الزامی بودن درج عبارت "تراریخته" یا همان GMO در محصولاتی که در تهیه آنها از مواد اولیه تراریخته استفاده شده اما تا به امروز جز در موارد بسیار محدود، این قانون، اجرا نمی‌شود؛ این امر باعث شده تا خانواده‌‌های ایرانی در هنگام خرید مواد غذایی مانند روغن از فروشگاه‌‌های سطح شهر و روستا، از ماهیت تراریخته بودن آن و مضرات مختلف آن برای سلامتی خود مطلع نشوند!

با توجه به این واقعیات، باید بدانیم که در حال حاضر چه محصولاتی در بازار مصرف کشورمان "تراریخته" هستند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بخش عمده "روغن‌های مایع" موجود در بازار کشورمان تراریخته است، تقریبا بخش عمده ذرت‌ و سویای موجود در بازار مصرف کشورمان نیز تراریخته است.
 

 

دیدگاه تان را بنویسید