قیمت خودرو تا کجا عقب‌ می‌رود؟ تیبا از ۵۰ میلیون پایین آمد

قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر افزایش عرضه خودرو به دلیل تکمیل خودروهای ناقص از یک سو و ریزش قیمت ارز از سوی دیگر در حال کاهش است.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش جی پلاس، فعالان بازار می گویند این ریزش تا زمانی که خرید و فروش عادی خودرو دربازار صورت گیرد، تداوم خواهد یافت .

 به عبارت دیگر افزایش قابل توجه قیمت خودرو ، این کالای سرمایه‌ای را از سبد خریداران خارج کرده است از این رو فعالان بازار احتمال می‌دهند در نقطه‌ای قیمت خودرو به ثبات برسد که خرید و فروش عادی در بازار آغاز شود.

 یکی از فعالان بازار با اشاره به کاهش نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تومانی قیمت پراید در هفته جاری گفت: هر چند قیمت پراید به حدود ۴۶ میلیون تومان رسیده اما برای قیمت ۴۴ تا ۴۵ میلیون تومان مشتری دارد و همین امر نشان می‌دهد هنوز مشتریان میزان ریزش قیمت ها را کافی نمی دانند . فعالان بازار رسیدن قیمت پراید به محدوده ۴۴ میلیون تومان را دور از ذهن نمی‌دانند.

انها پیش بینی می‌کنند رکود بازار در هفته آینده با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورا تداوم یابد اما روند کاهشی بر بازار حاکم باشد.

 به گفته یک فعال صنفی در بازار قیمت تیبا که از ارزان ترین خودروهای بازار است نیز از ۵۰ میلیون تومان کمتر شده و به قیمت ۴۹ میلیون فایل می شود اما مشتریان همچنان قیمت‌هایی پایین تر را طلب می کنند .

 بررسی ها نشان می دهد روند حاکم بر بازار ارز در حال تسری به سایر بازارها از جمله خودرو و مسکن است اما قیاس این دو بازار حکایت از آن دارد که روند ریزش قیمت در بازار مسکن سریع تر از خودرو در حال طی شدن است. بسیاری این وضعیت را ناشی از فعالیت شدید دلالان و کسانی که به قصد سرمایه گذاری خودرو خریده اند، می دانند چرا که این دسته حاضر نیستند خودروهای خریداری شده را به قیمت بازار به فروش برسانند .

 در پایان هفته گذشته ۲۰۷ اتوماتیک ۱۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. ساینا و کوییک به ترتیب ۵۵ میلیون و ۶۲ میلیون تومان فایل شدند . پژو ۴۰۵ معمولی تا مرز ۷۱ میلیون تومان عقب نشینی کرد و سمند ال ایکس نیز ۷۴ میلیون تومان در معرض فروش گذاشته شد .

 پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در نیمه دوم سال تولید خودرو در کشور افزایش خواهد یافت. پیش‌تر سعید لیلاز ، کارشناس اقتصادی به خبرآنلاین گفته بود واردات قطعات مورد نیاز خودروسازان از مهر ماه سرعت می گیرد و روند ریزش قیمت ها در این ماه تسریع خواهد شد.

 سعید موتمنی ، رییس اتحادیه نمایشگاه داران نیز می گوید در این شرایط نگه داشتن خودرو به قصد سود بالاتر تنها سبب افزایش حجم زیان می شود و فروش خودرو امروز بهتر از روزهای پیش روست چرا که سیگنال ها نشان از تداوم تعدیل در بازار خودرو دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید